Search
Close this search box.
کنترل درد های پس از جراحی

کنترل دردهای بعد از جراحی

کنترل دردهای بعد از جراحی به دلیل ترسی که افراد از جراحی به همین دلیل دارند از اهمیت بسیاربالایی برخوردار می باشد. و باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به پیشرفت علم پزشکی و همینطور ابداع روش های جدید پزشکی می توان به این موضوع کمک بسیار زیادی کرد و دیگر جای نگرانی نمی باشد. چنین تکنیک های که شما را از درد های خفیف گرفته تا مزمن و شدید خلاص می کنند هم چون منجیانی هستند به خدمت بشر گرفته شده است.

کنترل-دردهای-بعد-از-جراحی

به گفته ی یکی از متخصصین معتبر این حوزه درمانی و کنترل درد، استفاده از انواع راهکارهای نوین موجود با هدف مدیریت درد بهتر است از مصرف دارو های موقتی ضد درد و مسکن خودداری شود، پس به جای مصرف بی رویه چنین دارو هایی به فکر کاهش درد از طریق روش های نوین باشید.

در این مقاله قصد داریم به ابعاد مختلف این نوع از روش های نوین که در جهت کنترل انواع درد های پس از جراحی مثل درد جراحی دیسک کمر می پردازد اطلاعاتی از منابع مختلف و معتبر علمی در اختیارتان قرار دهیم.

با ما همراه شوید تا بدان آگاه شوید.

اگر نیاز به مشاوره دارید از طریق فرم زیر هم می توانید با ما در تماس باشید.

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
پیام
فرم با موفقیت ثبت شد!
لطفا دوباره تلاش کنید

اهمیت کنترل درد های بعد از جراحی

همانطور که در ابتدا ذکر کردیم کنترل دردهای بعد از جراحی جهت تسریع روند بهبودی و همینطور احساس راحتی بیمار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

همچنین باید اشاره کرد که کنترل دردهای پس از جراحی برای جلوگیری از بروز مشکلات جدی تر و عوارض بعد از جراحی مانند زات الریه، لخته شدن خون و … نیز بسیار مهم می باشد.

بنابراین پزشک متخصص توصیه می کند که بدین منظور افراد پیاده روش و تمرینات تنفسی داشته باشند و همچنین از داروهای تجویز شده نیز استفاده کنند و لیست داروهای مصرفی خود را نیز در اختیار پزشک قرار دهند.

از درد های تان یک قدم جلوتر باشید!

در این مورد باید بدانید که زمانی که گفته می شود از درد های خود یک گام فراتر بروید بدین معنی است که قبل از این که درد های تان شدت و اوج بگیرند و بتوانند شما را از کار بیاندازند و عاجز کنند، شما باید دست به کار شوید از تکنیک های استفاده کنید در چنین شرایطی از میزان تهاجم و شدت درد های تان می کاهید. متخصصین کنترل و درمان درد حاضر در کلینیک های درد در تهران می توانند با مهارت بالایی که دارند شما را در این امر یاری کنند تا این دوران نقاهت را بدون احساس درد شدیدی پشت سر بگذارید.

روش های کنترل دردهای بعد از جراحی چیست؟

باید به این نکته اشاره کرد که درد در حین عمل های جراحی هم وجود داشته و دارد اما با توجه به شرایط موجود امروزه توسط متخصصین حاضر در اتاق جراحی کنترل می شود، اما از آن جایی که درد صرفاٌ محدود به زمان انجام جراحی نیست و پس از آن هم هم چنان ادامه دارد و حتی می تواند شدیدتر شود باید به دنبال راهی برای خلاصی از آن باشید.

روش-های-کنترل-دردهای-بعد-از-جراحی-چیست؟

پس از اتمام اثرات دارو های بیهوشی یا بی حسی درد ها به مرور شروع می شوند. در این جا ذکر یک نکته الزامیست که درد ها در افراد مختلف یکسان نیستند و حتی آستانه تحمل درد هر فردی با دیگری فرق دارد. هم چنین میزان شدت درد در هر کدام از اعضای بدن که مورد جراحی قرار گرفته است، نیز متفاوت است. پس در همان لحظات ابتدایی درست زمانی که درد بیمار کمی کمتر است کنترل آن هم بالطبع ساده تر خواهد بود پس ترجیح بر آن است که تا درد شدت نگرفته است آن را مدیریت کرد.

دارو

یکی از روش های کنترل درد های پس از جراحی استفاده از انواع داروها در شکل و شمایل متفاوت است.

برخی از دارو ها به صورت تزریقی و برخی دیگر به شکل شیاف تجویز و مصرف می شوند.

از دیگر روش های مورد استفاده جهت کاهش درد می توان به سرنگی با محتویات داروهای ضد درد به نام کانولا یا آنژیوکت که به بیمار وصل می شود اشاره کرد.

با توجه به تجربیات استفاده از این تکنیک ها می توان گفت که بیمار نباید انتظار این را داشته باشد که پس از اتمام جراحی های سنگین، درد را به طور کلی احساس نکند.

تزریق اپیدورال

تزریق اپیدورال یکی دیگر از روش های غیر جراحی مدیریت درد نامیده می شود که با تزریق مستقیم به ناحیه مورد نظر از شدت درد و التهاب آن می کاهد. تسکین درد از طریق این روش می تواند از چند روز تا چند سال دوام داشته باشد و به سایر اندام های بدن این اجازه را می دهد که به عملکرد طبیعی خود برگردند. در این روش داروی استروئیدی را وارد فضای اپیدورال ستون فقرات می کنند، اپیدورال جایی است که تجمع چربی و رگ های خونی توسط کیسه محکمی به نام شامه احاطه شده است محتویات این کیسه هم نخاع، ریشه های عصبی و مایعات مغزی است که ریشه های عصبی منشا درد در آن وجود دارند.

تزریق کودال

در این نوع تزریق ها از داروهای کوریتواستروئیدها که دارای خاصیت های ضد التهابی است، استفاده می شود  واین تزریق در فضای پایین تر از قسمت اپیدورال بدن که تاثیر فراوانی در کاهش درد بر جای می گذارد، انجام خواهد شد. کودال نوعی آمپول برای تسکین درد نیز نامیده می شود که انجام آن تنها چند دقیقه زمان خواهد برد، اما اثرات آن طولانی مدت ماندگار خواهد بود.

همینطور میزان خطرات و تهاجم آن در مقابل مزایایی که دارد بسیار ناچیز خواهد بود، چرا که بیمار با استفاده از این روش با سرعت بیشتری بهبود می یابد و به زندگی عادی بر می گردد.

تزریقات کودال و اپیدورال
تزریق به منظور کنترل و کاهش درد

فیزیوتراپی

یکی دیگر از تکنیک های موثر در کنترل دردهای ناشی از جراحی، بهره مندی منظم از دستگاه های فیزیوتراپی و توانبخشی است که با کمک یک متخصص ماهر به برنامه دقیقی از تمرینات و فعالیت های بدنی صحیحی می رسید.

بلوک عصبی

یکی از روش های دیگری که می توان برای کنترل دردهای بعد از جراحی استفاده کرد، بلوک عصبی می باشد که این روش برای کنترل بخش کوچکی از بدن مانند درد دست یا درد پا تاثیرگذار است و از مزایای آن کاهش مصرف مسکن ها است و همین موضوع منجر به بروز عوارض جانبی کم تری نظیر حالت تهوع، خارش و … نیز خواهد شد.

کنترل درد های بعد از جراحی در منزل

علاوه بر این تکنیک های کنترلی بالینی بهتر است مواردی را هم در منزل رعایت کنید تا به شکل چشم گیری از شدت درد های تان کاسته شود. موارد زیر را شامل می شود.

✅ تغییر در روند سبک زندگی

✅ پانسمان زخم بعد از عمل جراحی

✅ استراحت کافی

✅ اجتناب از انجام فعالیت های فیزیکی

✅ عدم استفاده از دارو های بدون نسخه

✅ در پیش گرفتن برنامه غذایی مناسب حاوی انواع پروتئین و ویتامین ها

✅ پرهیز از استعمال دخانیات و مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی

بیشتر بخوانید: درمان میگرن ، با جدیدترین راهکارها و با درصد موفقیت بسیار بالا در ایران

نتیجه گیری

پس با مطالعه چنین مقاله ای در می یابید که کنترل دردهای بعد از جراحی به معنی استفاده بی رویه از دارو های مسکن و ضد التهابی نیست بلکه کمک گرفتن از فردی متخصص و استفاده از تکنیک های نوین درمانی است که امروزه جایگاه ویژه ای از کنترل دردها دارند.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *