شماره های تماس مطب

بهترین روش درمانی غیر جراحی

تزریق اپیدورال برای آسیب دیسک و عصب

آنچه می خوانید...

تزریق اپیدورال باید تحت نظر و دستور پزشک انجام شود. پزشک با توجه به اطلاعاتی که کسب می کند، تشخیص می دهد که ایا این روش می تواند برای شما مناسب باشد یا خیر. معمولا این روش یکی از روش های درمان دیسک کمر است که بازدهی خوبی را برای بیماران در بردارد.

گزینه های درمانی

– شما می توانید برای تسکین کمر درد از تزریق اپیدورال استفاده کنید.
– از شات های تزریق اپیدورال استفاده نکنید. در مقابل، مصرف دارو، فیزیوتراپی و درمان های خانگی را امتحان کنید.
نکات مهمی که باید در نظر داشته باشید
در برخی از افراد، تزریق اپیدورال می تواند موجب تسکین درد کوتاه مدت، به خصوص در قسمت پایین پا شود. اما تسکین درد آن ها طولانی مدت نیست و اکثرا فقط ۳ ماه طول می کشد. ممکن است این زمان برای بهبود درد شما کافی باشد و کمر درد شما برطرف شود.
افرادی که دچار پست درد هستند و یا درد آن ها به قسمت انتهایی پا نرسیده است، تتزریق اپیدورال چنان برای شان موثر نخواهد بود.
تزریق اپیدورال می تواند با کمتر شدن میزان التهاب و تسکین علائم، باعث به تعویق افتادن جراحی و یا اجتناب از آن شود.
تزریق کمکی به بهبود توانایی انجام کارهای روزانه در دراز مدت کمکی نمی کند.
شایع ترین عارضه احتمالی در تزریق اپیدورال سر درد شدید است که چند روز طول می کشد. ممکن است درد شما قبل از بهبود، شدیدتر شود.
احتمال بروز عوارض جدی ناشی از تزریق اپیدورال بسیار نادر است، اما می تواند شامل سکته، فلج یا از دست دادن بینایی باشد.

تزریق اپیدورال S دوطرفه
تزریق اپیدورال دو طرفه

تزریق اپیدورال چیست؟

اگر بیش از ۶ هفته کمر درد داشته اید و اکنون درد شدیدی را تجربه می کنید، ممکن است پزشک به شما تزریق کورتیکواستروئید یا داروی استروئید را به داخل کانال نخاع توصیه کند. به این عمل، تزریق اپیدورال گفته می شود.
داروهای استروئیدی التهاب و تورم را کاهش می دهند. این تزریق می تواند فشار وارد بر ریشه های عصبی را از بین ببرد. این دارو نمی تواند کمر درد شما را برای همیشه درمان کند، اما ممکن است مدت کوتاهی کمر درد را تسکین دهد.
احتمالا داروها به صورت ۱ تزریق یا به صورت ۳ تزریق به فاصله یک ماه از هم تجویز شود. تزریق در مدت ۱۲ ماه و بیش از ۳ بار در ماه توصیه نمی شود.

تزریق اپیدورال تا چه حد موثر است؟

در برخی افراد، تزریق اپیدورال تسکین کوتاه مدتی را به همراه دارد، به خصوص در مواردی که درد قسمت انتهایی پا را نیز درگیر کرده باشد. در بیشتر موارد، اثربخشی تزریق تنها در حدود سه ماه ادامه پیدا می کند و در این مدت، اثری از درد دیده نخواهد شد.
تزریق باعث می شود جراحی به ممکن تاخیر بیفتد و حتی است نیاز به جراحی نباشد. اما ممکن است به بهبود توانایی انجام کارها در طولانی مدت کمکی نشود.

تزریق اپیدورال چه خطراتی را می تواند به همراه داشته باشد؟

سردرد، یکی از شایع ترین عوارض تزریق اپیدورال است که به مدت چند روز ادامه پیدا می کند. ممکن است احساس درد، کمی قبل از بهبود شرایط، شدت بگیرد. از دیگر عوارض تزریق اپیدورال می توان به خونریزی در ناحیه جراحی اشاره کرد.

چه درمان های دیگری می توانند کمک کننده باشند؟

ممکن است شما با تغییر در سبک زندگی یا انجام سایر روش های درمانی مانند موارد زیر بتوانید علائم خود را تسکین دهید:

• ورزش کردن

ورزش های هوازی به خصوص دوچرخه ثابت می توانند به علائم شما کمک کنند.

• مصرف داروها

به نظر می رسد داروهای ضد التهابی و غیراستروئیدی مانند: ایبوپروفن یا ناپروکسن موثرترین مسکن های بدون نسخه برای کمر درد باشند. اگر نمی توانید این قبیل داروها را مصرف کنید، می توانید استامینوفن را امتحان کنید. با این دارو ها درد خود را تسکین دهید و تمام دستورالعمل های بروشور دارو را مطالعه کرده و آن ها را رعایت کنید.

• داشتن وزن متعادل

رسیدن به وزن متعادل و ثابت نگه داشتن آن می تواند از تشدید درد جلوگیری کند.

• فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به شما کمک می کند تا تمرینات کششی و قدرتی را یاد بگیرید تا به تسکین درد و دیگر علائم کمک شود.

• درمان شناختی رفتاری

برای کنترل درد و محرک های آن به یک روانشناس یا یک مددکار اجتماعی مراجعه کنید، که در مهارت های لازم برای کنترل دردهای بیماران سرطانی، تخصص داشته باشد.

Source: https://www.uofmhealth.org/health-library/abk1059

دکتر آریانی

دکتر محمدرضا آریانی

فوق تخصص درمان و کنترل درد درمان غیر جراحی دیسک کمر ،گردن، آرتروز، سردرد، دردسرطانی بیوگرافی دکتر محمدرضا آریانی  عضو انجمن درد(IASP)  گذراندن دوره تخصص آنستزیولوژی و درد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ۱۳۸۶  گذراندن دوره فلوشیپ فوق تخصصی درد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۳۹۲  ورود به دوره فوق تخصص درد با رتبه آول  گذراندن دوره های متعدد اینترونشن درد در اروپا و آسیا  گذراندن دوره آموزشی کارگاه Racz Catheter در اروپا  گذراندن دوره محرک طناب نخاعی SCS در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران  گذراندن دوره کارگاه پیشرفته اندوسکوپی دیسک و ستون فقرات در سیتم GORE در سال ۲۰۲۰  عضو رسمی انجمن بین المللی مطالعه درد IASP  عضورسمی انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران ISRAPM  عضو گروه فوق تخصصی درد، آندوسکوپی و جراحیهای کم تهاجمی ستون فقرات SPMC

نوبت دهی آنلاین

کاربر گرامی، ضمن سپاسگزاری از شما به دلیل انتخاب روش نوبت دهی آنلاین لطفا گزینه زیر را انتخاب نمایید و سپس روی گزینه اطلاعات تکمیلی کلیک کنید.