Search
Close this search box.
درمان آرتروز زانو

درمان قطعی آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از شایع ترین بیماری‌هایی است که در بسیاری از افراد به خصوص سالمندان و حتی جوان‌ترها ایجاد می‌شود. این بیماری علل و علائم مختص به خود را دارد. دانشمندان با توجه به تحقیقاتی که انجام داده‌اند به نتایج مثبتی در خصوص درمان آرتروز زانو رسیده‌اند که با توجه به شرایط جسمی و روحی هر فرد و صلاح‌دید پزشک تجویز و انجام می‌شود.

درمان-قطعی-آرتروز-زانو

با توجه به این که همه مفصل‌های داخل بدن در معرض ابتلا به آرتروز هستند اما زانو بیش از هر کدام از آن ها درگیر این عارضه می‌شود، در این مقاله به بررسی راه های درمانی مرتبط با آرتروز زانو می‌پردازیم. لطفا تا انتهای مقاله با ما همراه باشید

آرتروز زانو چیست؟

بیماری آرتروز یک نوع التهاب، با درگیری در یک یا چند مفصل است، درد، تورم، انقباض از علائم مشخص چنین عارضه ای است. این عارضه تا حدی ناخوشایند است که می‌تواند بر روی تمامی ابعاد عملکردی و فعالیت‌های روزمره شما تاثیر منفی بر جای بگذارد و باعث اختلال در حرکت برخی از اندام‌های بدن می‌شود.

این نوع از بیماری معمولا شامل بزرگسالان می شود و در کودکان به ندرت اتفاق می افتد.

متخصصین این حوزه درمانی با پیشرفتی که در زمینه علم و تکنولوژی اتفاق افتاده است به گزینه های درمانی مختلفی رسیده اند تا بتوانند به کمک آن ها کمی از علامت های این بیماری را کاهش و دردهای ناشی از آن را کنترل کنند.

با توجه به آناتومی زانو که از ۴ عنصر اصلی تشکیل شده است که شامل استخوان، غضروف، رباط و تاندون می‌شود می‌توان گفت یکی از شایع ترین اختلالاتی که برای این عضو موثر در بدن اتفاق می افتد، آرتروز است که اغلب در افراد بالای ۵۰ سال سن بروز می کند اما با این حال در برخی از افراد جوان نیز مشاهده شده است.

در آرتروز زانو غضروف های مفصل زانو به تدریج از بین می‌روند و با از دست دادن این غضروف‌ها، مفصل زانو به مرور فرسوده و خشن می‌شود و در نهایت فضای محافظتی بین استخوان‌ها به شدت کاهش می‌یابد و همین امر منجر به اصطکاک استخوان بر روی استخوان می شود. همین امر هم موجب ایجاد درد شدید در افراد می شود.

بهتر است بدانید آرتروز زانو به آرامی نمایان می شود و با گذشت زمان تشدید می شود.

مفصل زانو- دچار آرتروز

علائم آرتروز زانو کدام اند؟

مفصل زانو تحت تاثیر این عارضه ممکن است احساس ناخوشایند و دردناکی را همراه با التهابی در پی داشته باشد. با این وجود می‌توان بسیاری از این علائم را کنترل کرد البته آسیب به مفاصل قابل برگشت نیست و با انواع روش‌های درمانی میسر می‌شود.

با وجود این عارضه این مفصل ممکن است منقبض و متورم شود و در نتیجه با خم و راست شدن زانو مشکلات زیادی ایجاد شود.

سایر نشانه های بروز این عارضه عبارت اند از:

  • احساس شدید درد در مفاصل
  • تورم ناحیه مفاصل زانو
  • احساس داغی شدید در مفاصل
  • سر و صدا در هنگام حرکت زانو
  • دشواری در انجام فعالیت های روزمره

*تمامی علائم مذکور با ادامه دادن فعالیت های جسمانی شدت می‌یابد.*

مشاوره آنلاین -دکترمحمدرضا آریانی

علل بروز آرتروز زانو

آرتروز هنگامی اتفاق می افتد غضروف های انتهای استخوان مفاصل به تدریج اصطکاک پیدا کرده و باعث فرسایش این ناحیه از بدن می شود. آرتروز را بیماری ” سایش مفاصل” نیز می نامند. چرا که باعث ایجاد تغییراتی در استخوان و غضروف مفاصل زانو می شود و هم چنین موجب التهاب پوشش مفصلی نیز می‌گردد.

چه عواملی خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد؟

شرایطی که می‌توانند عارضه آرتروز زانو را شدت دهند شامل موارد زیر می‌شود:

عوامل خطر ابتلا به آرتروز زانو

⚠️ افزایش سن

⚠️ اضافه وزن بیش از حد مجاز

⚠️ آسیب‌های مفصلی

⚠️ آسیب‌های ورزشی

⚠️ نقائص مادرزادی که ممکن است با تغییر شکل استخوان‌ها همراه باشد.

⚠️ بیماری های زمینه‌ای هم چون سطح بالایی از قند خون

⚠️ افرادی که مشاغل پر خطر و سنگینی داشته باشند.

⚠️ آن دسته از کسانی که از انواع عفونت‌های مفصلی رنج می‌برند.

⚠️ سیگار کشیدن های مداوم

⚠️ نوع جنسیت که با توجه به پژوهش های که انجام شده است این نوع بیماری بنا به دلایل منحصر به فرد فیزیولوژی آن ها در زنان بیشتر از مردان دیده شده است.

⚠️ عوامل ژنتیکی و وراثتی هم یکی از عوامل پر رنگ در بروز هر گونه بیماری است، بدین ترتیب افراد با سابقه ابتلا خانوادگی خود به این عارضه ممکن است مبتلا می‌شوند.

آیا زنان بیشتر از مردان به آرتروز زانو مبتلا می‌شوند؟

چه کسانی بیشتر آرتروز می گیرند؟ یکی از موارد مهم در ابتلا به آرتروز زانو موارد زمینه ای و غیر قابل پیشگیری است. مثلا اینکه خانم ها در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به آرتروز زانو هستند. از عمده دلایل اینکه زنان بیشتر به آرتروز مبتلا می شوند عامل مهم یائسگی است. یائسگی منجر به تسریع در تخریب غضروف‌های بدن به خصوص زانوها می‌شود.

به علاوه رژیم غذایی نادرست نیز منجر به وارد شدن آسیب های بیشتر به زانوها میشود. کم بودن ویتامین دی، استفاده کم از لبنیات و مصرف زیاد نوشابه های گازدار و به طور کلی تغذیه نامناسب، انجام ندادن ورزشهای سبک روزانه خطر ایجاد بیماری های مختلف و همچنین آرتروز و آسیب مفاصل را بالا می‌برد.

از دلایل دیگری که به طور مادرزادی وجود دارد و کاری برای پیشگیری از آن نمیشه کرد ژنتیک است. تحقیقات علمی نشان داده است که ۵۰ درصد از مبتلا شدن به این بیماری تحت تاثیر ژنتیک است.

مجموعه ای از این عوامل در کنار یکدیگر باعث آرتروز زانو در خانم ها شده و آسیب مفاصل را در خانم ها بیشتر می‌کند.

علائم آرتروز زانو در زنان

علائم آرتروز به غیر از درد و ناراحتی موارد بسیار دیگری نیز هست. که با مشاهده این علائم می‌توان خیلی زود به داد این بیماری رسید و اقدامات درمانی مختلف برای درمان آرتروز زانو را در پیش گرفت. از جمله علائمی که خانم ها را درگیر می کند می توان به :

  • سفت شدن مفاصل
  • ورم مفاصل
  • گرفتگی و سایش تاندونهای مفاصل زانو
  • احساس خستگی
  • تب بالا
  • بی اشتهایی
  • پوسته پوسته شدن و قرمزی پوست

به همراه کاهش دامنه حرکتی مفصل زانو از جمله علائم شایع آرتروز در بانوان است.

آرتروز زانو چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر شما هم هر یک از علائم مذکور را به صورت خفیف یا شدیدی تجربه کردید می توانید  به متخصصین حاضر در کلینیک درد مراجعه کنید تا با به کارگیری روش های نوین درمانی و با کمترین میزان تهاجم هر گونه آسیبی را از شما دور کنند.

در ادامه پزشک با بررسی و معاینات فیزیکی خود به علاوه معاینات بالینی می تواند بیماری آرتروز را تشخیص دهد.

در معاینه فیزیکی پزشک چه مواردی را بررسی می کند؟

در طول معاینه فیزیکی، پزشکعلائم مختلف این بیماری را بررسی خواهد کرد:

  • وجود قرمزی یا تورم مفاصل
  • حساسیت در هنگام لمس زانو
  • تست محدوده حرکتی زانو
  • بررسی ثبات مفاصل زانو
  • احساس تق تق کردن زانو در هنگام حرکت
  • احساس درد در هنگام حرکت دادن زانو یا تحمیل وزن بر روی زانو

چه آزمایش هایی برای تشخیص آرتروز انجام می گیرد؟

پس از معاینه فیزیکی توسط پزشک، برای اطمینان از وضعیت مفاصل و استخوان های زانو اقدام به عکس برداری های مختلفی می شود.

  • آزمایش های پرتو ایکس که به مشاهده واضح تر آسیب های غضروفی، استخوان می پردازد.
  • تصویربرداری ام آر آی، این نوع از تست های تشخیصی عمدتا زمانی تجویز می‌شود که آزمایش پرتو ایکس نتواند اطلاعاتی کافی در اختیار پزشک قرار دهد.
  • آزمایش خون نیز یکی دیگر از تست هایی است که به تشخیص بهتر این بیماری کمک می‌کند و می‌توان به علت بروز آن نیز پی‌برد. چرا که بسیاری از این نوع بیماری‌ها از روماتیسم مفصلی که خود نوعی بیماری خود ایمنی است نشئت می گیرد و می تواند درد شدیدی را در مفاصل زانو ایجاد کند.

آیا شما نیاز به مشاوره دارید؟

نام
شماره موبایل
شماره شما با موفقیت دریافت شد
با مشکل مواجه شد، لطفا دوباره تلاش کنید!

روش های درمان آرتروز زانو بدون عمل جراحی

کسانی که از عمل جراحی می ترسند، یا کسانی که به علت داشتن بیماری های زمینه ای و یا هر علت دیگری از جراحی گریزانند برای درمان ارتروز زانوی خود باید چه کنند؟

یکی از مهم ترین دغدغه افراد جراحی است. دوره نقاهت بعد از جراحی زانو، ترس از ناتوانی انجام کارهای روزمره، تحمل دردهای پس از جراحی و دلایلی از این قبیل منجر به این می شود که افراد درمان خود را به تعویق انداخته، به پزشک مراجعه نکنند و به دنبال راه درمان خانگی آرتروز زانو باشند. اینجاست که علم پزشکی به کمک افراد آمده تا بدون جراحی بتوانند اقدامات درمانی مهمی را انجام بدهند.

متخصصین این حوزه از انواع روش های درمانی سخن می‌گویند اما یکی از ساده ترین آن ها برنامه درمانی است که ترکیب خود مراقبتی و دارو درمانی است که موارد زیر را شامل می‌شود:

ورزش کردن

شاید تعجب کنید که ممکن است ورزش باعث ایجاد بیماری شود. اما این اتفاق وجود دارد و مهم است. ورزش های سنگین که برخورد فیزیکی بالایی دارند مثل فوتبال و هاکی که سبب وارد شدن فشار زیاد به زانوها می شود می تواند آسیب های مفصلی را بالا ببرد. بنابراین د رانتخاب نوع ورزشی که انجام میدهید به علاوه نحوه انجام آن باید دقت بسیاری کنید. همانطور که تمرینات ورزشی مناسب می‌تواند عامل مهمی در تقویت عضلات دو سر زانوها شود، مراقبتهای نادرست و انجام ورزش های ناشیانه و یا فوق حرفه ای نیز خطرناک خواهد بود.

۰۰:۵۵
truncate dir-rtl

حرکت های ورزشی برای تقویت زانو

بعد از جراحی با این حرکات ورزشی از زانوی خود مراقبت کنید !

از جمله ورزش هایی که برای کاهش درد زانو کمک کننده خواهد بود:

✅ پای خود را بالا بیاورید. در حالی که به دیوار تکیه کرده اید سعی کنید حرکات آرام چرخشی را انجام دهید.

✅ نشستن روی صندلی و ایستادن صاف، عقب و جلو کردن زانو و نزدیک کردن آن تا به باسن به منظور بهبود دامنه حرکتی و تقویت عضلات به شما کمک خواهد کرد. اگر ورزش حرفه ای انجام می‌دهید حتما تحت نظر یک متخصص این کار را انجام دهید تا از آسیب های مفصلی جلوگیری شود.

کاهش وزن

از عوامل مهمی که تاثیر مستقیمی بر آسیب مفاصل دارد، چاقی و اضافه وزن است. افرادی که دچار افزایش وزن می شوند، فشار مضاعفی را به زانوهای خود منتقل می کنند که می تواند به مرور زمان منجر به آرتروز شود. بنابراین توصیه می شود برای درمان وزن خود را تا جای ممکن کم کنند.

استفاده از دارو های ضد درد و التهاب با تجویز و مشورت پزشک

درواقع بسیاری از مشکلات با دارو حل می شود به همین جهت مردم به دنبال یافتن بهترین دارو برای درمان بیماری هایشان از جمله آرتروز هستند. در بسیاری از موارد جستجو در مورد دارو منظور همان روش درمانی است. علم پزشکی علمی است که درمان ها را برای هر فرد مطابق شرایط وی ارائه می کند. این از پیچییدگی ها و شاید جذابیت های درمان باشد. به طور کلی یکسری درمان از قبیل جراحی و غیر جراحی وجود دارد که با معاینه و متناسب هر فرد هر کدام از این روش ها بررسی و توسط پزشک متخصص پیشنهاد می‌شود.

آنچه ما می توانیم پیشنهاد بدهیم، این است که قبل از هر گونه اقدامی به پزشک معالج و متخصص درد مراجعه کنید تا شرایطتان بررسی شود. سپس با درمان های غیر جراحی بدون جراحت و زیر تیغ رفتن به درمان درد زانوهای خود بپردازید.

تزریق کورتون یا اسید هیالورونیک به داخل زانو

تزریق کورتیکوستروئیدها و اسید هیالورونیک به داخل زانو برای درمان آرتروز زانو از روش‌هایی است که برای کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به توضیح این روش‌ها می‌پردازم:

کورتون یک استروئید ضد التهابی قوی است که به صورت تزریقی به داخل زانو تزریق می‌شود. این دارو با کاهش التهاب و تورم در ناحیه زانو، درد را کاهش می‌دهد. همچنین، این روش می‌تواند فعالیت مفصل را بهبود بخشد و معمولاً برای کاهش درد و التهاب در موارد آرتروز شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسید هیالورونیک یک ماده طبیعی است که در مفصل زانو وجود دارد و وظیفه حفظ مفصل را دارد. در آرتروز زانو، سطح اسید هیالورونیک کاهش پیدا خواهد کرد و با تزریق اسید هیالورونیک به داخل زانو، مفصل تقویت شده و باعث کاهش درد، بهبود عملکرد مفصل و افزایش حرکت می‌شود. این روش معمولاً برای آرتروز ملایم تا متوسط ​​زانو استفاده می‌شود.

هر دو روش تزریق کورتون و اسید هیالورونیک می‌توانند بهبودی موقتی را در درد و علائم آرتروز زانو ایجاد کنند. با این حال، تاثیرات آن‌ها برای هر فرد ممکن است متفاوت باشد و نتایج دائمی نداشته باشند. همچنین، تعداد تزریق‌ها و زمانی که اثر آن‌ها می‌تواند دوام بیاورد، بستگی به شرایط مربوطه و توصیه پزشک دارد.

استفاده از ابزارهای طبی برای کاهش درد زانوها

استفاده از ابزارهای طبی می‌تواند به کاهش درد زانوها کمک کند. در زیر به برخی از این ابزارها اشاره می‌کنم:

زانوبند: استفاده از زانوبند به پشتیبانی و استحکام زانو کمک می‌کند. این ابزار با کاهش فشار بر زانو و محدود کردن حرکت‌های غیر طبیعی، درد و التهاب زانو را کاهش می‌دهد.

مهارها و محدودکننده‌ها: استفاده از مهارها و محدودکننده‌ها می‌تواند حرکت‌های زانو را محدود کرده و بهبودی در درد و التهاب زانو ایجاد کند. این ابزارها معمولاً توسط پزشکان یا فیزیوتراپیست‌ها تعیین و تنظیم می‌شوند.

کفش‌های طبی: استفاده از کفش‌های مناسب با پشتیبانی مناسب می‌توان فشار و استرس زانو را کاهش داد و درد را تسکین بخشید.

مهم است که قبل از استفاده از هر نوع ابزار طبی، با پزشک خود مشورت کنید تا بتوانید ابزار مناسبی را برای وضعیت خاص خود انتخاب کنید. همچنین، پزشک ممکن است نکات و توصیه‌های دیگری را نیز برای کاهش درد زانوها به شما بدهد.

فیزیوتراپی

انجام فیزیوتراپی نیز یکی دیگر از روش های درمان آرتروز زانو است که باعث تقویت عضلات و ماهیچه های حرکتی می شود.

فیزیوتراپی به عنوان روش غیردارویی در درمان آرتروز زانو موثر است. شامل تمرینات تقویتی، انعطاف‌پذیری، تمرینات آبی و مداخلات دستی است. هدف آن تقویت عضلات، افزایش محدوده حرکت و کاهش درد و التهاب زانو است. با مشورت پزشک، برنامه فیزیوتراپی مناسب برای شما تعیین می‌شود.

استفاده از اشعه آر اف

تحت هدایت اشعه x-rey و با استفاده از دستگاه سوزن آر اف در داخل مفصل قرار گرفته و عصب کشی داخل مفصل زانو انجام می گیرد. با این کار بیمار تا مدت زمان طولانی از دردهای ناشی از آرتروز زانو رهایی می یابد. برای مشاهده نحوه کار این دستگاه و درمان بدون جراحی تماشایی فیلم زیر را به شما توصیه می کنیم.

۰۰:۵۵
truncate dir-rtl

درمان آرتروز زانو

ارتوکین تراپی

از دیگر روش های درمان غیر جراحی آرتروز مفاصل همچون مفصل زانو استفاده از ارتوکین تراپی است. ارتوکین از پلاسمای خون خود بیمار گرفته می شود. از جمله فرآورده هایی است که ۷ الی ۸ سال است وارد ایران شده است. برای بدست آوردن این ماده هنگامی که از بیمار خون گرفته می شود تمام سلول های فرآورده های خونی مثل پلاکت، گلبول سفید یا گلبول قرمز جدا شده و محلولی جدا می شود که در لوله های آزمایش مخصوص ارتوکین قرار داده می شود. این ماده در یک بازه زمانی مشخصی و بعد از سانتریفیوژ کردن، ارتوکین بدست می آید. این روش مزایای بسیار زیادی دارد از جمله اینکه جلوی تخریب مفاصل گرفته می شود. و به بازسازی مفاصل کمک می کند. همچنین به فرآیند ترمیم تاندون ها کمک می کند. بدین ترتیب جلوی بسیاری از دردهای مفاصل گرفته می شود. توضیحات دقیقتر را در ویدئو زیر از زبان آقای دکتر محمدرضا آریانی فوق تخصص درمان انواع درد ببینید و بشنوید.

۰۲:۴۰
truncate dir-rtl

ارتوکین تراپی بهترین روش درمانی آرتروز و مفاصل

درمان آرتروز زانو با جراحی

روش های جراحی شامل عمل آرتروز و آرتروپلاستی است که در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد.

عمل آرتروز

این جراحی در موارد شدید آرتروز زانو انجام می‌شود. در این عمل، بافت‌های تخریب شده زانو برداشته شده و مفاصل زانو با پروتز جایگزین می‌شوند. هدف از انجام این جراحی اصلاح تخریب مفصل زانو، کاهش درد و بهبود عملکرد زانو است. پس از جراحی، نیاز به بازیابی فیزیکی است که شامل جلسات فیزیوتراپی و تمرینات تقویتی می‌شود. در نهایت، این عمل بهبود قابل توجهی در کیفیت زندگی افراد مبتلا به ارتروز زانو ایجاد می‌کند.

آرتروپلاستی

به عنوان روش نهایی در صورتی که تمامی موارد مذکور تاثیر مثبتی بر روی درمان بیماری نداشته باشند از این نوع روش به عنوان گزینه مناسب درمانی، کمک می گیرند. عمل جراحی به اشکال مختلف امکان پذیر است.

درمان آرتروز به طور قطعی

آرتروپلاستی که همان عمل جراحی تعویض مفصل زانو است روش دیگری تحت عنوان استئوتومی است که با هدف تغییر شکل استخوان ها موجب بهبودی این عارضه می شود. آرتروسکوپی نیز یکی دیگر از این گزینه‌های جراحی است که با کمک ابزاری مخصوص به نام آرتروسکوپ اقدام به شکاف‌های کوچی در ناحیه مفاصل زانو می‌کند و به عنوان روش خوبی برای مشاهده داخل مفصل زانو برگزیده شده است.

بیشتر بخوانید: درمان آرتروز مفاصل محیطی

عوارض عدم درمان آرتروز زانو

عوارضی که در صورت عدم درمان آرتروز زانو ایجاد می شود عبارت اند از:

  • ملتهب شدن لایه ‌ی سینوویال و در نتیجه تجمع مایع در مفصل زانو و در نتیجه آب آوردن زانو
  • درد شدید در زانوها
  • مختل شدن فعالیتهای عادی روزمره
  • ورم و التهاب مزمن که با استراحت کردن هم این ورم نمی‌خوابد.
  • تغییر شکل زانو و خم شدن آن به داخل یا خارج پا
  • کم شدن محدوده حرکتی زانو و سفت شدن زانوها

آرتروز زانو علاوه بر شدت درد و ناراحتی که برای بیماران ایجاد می کند می تواند موجب بروز اختلالات روانی نیز شود.

اختلال خواب و افسردگی از جمله مهم ترین آسیب های روانی است که با شدت درد و ناتوانی در افراد بروز پیدا می کنند و در نهایت با روحیه ای ضعیف باید به مقابله به این بیماری پرداخت.

بیشتر بخوانید: آنچه از آرتروز مچ دست نمی دانید!

راه‌های انتخاب بهترین مرکز درمان آرتروز زانو

درمان آرتروز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اینکه شما زمان را غنیمت بدانید و در اسرع وقت با مشاهده علائم آرتروز به متخصص مراجعه کنید، بسیار حائز اهمیت است. برای درمان انواع درد و بیماری ها زمان مراجعه و آغاز مراحل درمانی بسیار مهم است و به درمان سریع تر و جلوگیری از پیشرفت بیماری کمک می کند. اما متاسفانه دیده می شود که افراد برای درمان خود به پزشکان مختلفی با تخصص های گوناگون مراجعه می کنند و اصطلاحا از این پزشک به آن پزشک کرده و مراحل درمانی آنها کند می‌شود.

اولین نکته در مراحل درمانی این است که در ابتدا سعی کنید به افراد متخصص تا عمومی مراجعه کنید. برای درمان دردهای استخوانی در نواحی مختلف بدن می توانید به متخصصین درد در مراکز درمانی مراجعه کنید. معمولا پزشکان زمان مناسبی را برای تشخیص درمان شما صرف می کنند. مطمئن شدن از اینکه شما دقیقا چه مشکلی دارید و کدام راه درمانی برایتان مناسب است از هرچیزی مهم است.

برای آنکه بتوانید جلوی پیشرفت آرتروز زانو را بگیرید، از راه های زیر برای یافتن بهترین کلینیک درد استفاده کنید:

  • با افرادی که به آنها نزدیک بوده و صمیمی هستید اعتماد کنید و تجربیات آنها استفاده کنید.
  • در دنیای وب و در گوگل به دنبال بهترین کلینیک درد بگردید و از سایتهای معتبر دیدن کنید.
  • از صفحات اجتماعی غافل نشوید.
  • از برنامه محبوب اینستاگرام برای یافتن بهترین پیج های آموزشی بهره ببرید. در این صفحات معمولا پزشکان تجربیات سایر بیمارها و درمان‌هایی که دریافت کرده‌اند را به انتشار می‌گذارند.
  • از کانال‌های اشتراک ویدئو استفاده کنید. سایت های محبوبی همچون آپارات، نماشا و یوتیوب هستند که مجموعه ای از اطلاعات تخصصی و ویدئوهای رضایتمندی پزشکان از درمان های آرتروز، دیسک کمر، دردهای پیشانی آرتروز مچ پا و غیره را به طور رایگان در اختیارتان می‌گذارند.
اینستاگرام دکتر محمدرضا آریانی

راه های ارتباط با دکتر محمدرضا آریانی

📍 دسترسی آسان به مطب یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب یک مرکز درمانی یا کلینیک است. برای آنکه بتوانید به راحتی مطب یا کلینیک را پیدا کنید کافیست در گوگل مپ و از روی نقشه مسیر دسترسی را بررسی کنید.

💻 به علاوه اگر سوالی در خصوص آرتروز یا دردهای زانوی خود دارید می توانید در زیر همین مقاله برای ما دیدگاه بگذارید. در اسرع وقت بررسی شده و به شما پاسخ داده می‌شود.

📲 استفاده از مشاوره آنلاین پزشک از بهترین و در دسترس ترین گزینه های درمانی این روزهاست. اگر مدارک پزشکی دارید و میخواهید آنرا به متخصص نشان بدهید و یا سوالاتی از پزشک خود دارید به راحتی در فضای مشاوره آنلاین بپرسید.

چگونه می‌توان از آرتروز زانو پیشگیری کرد؟

در این مبحث به برخی از راهکار های جهت جلوگیری از بروز این عارضه ناخوشایند موثر هستند اشاره خواهیم کرد:

  1. کنترل وزن یکی از آن روش های است که نه تنها موجب پیشگیری از آرتروز زانو می شود بلکه می تواند از بسیاری از بیماری های جسمی و روحی شما مخاطبین عزیز نیز جلوگیری کند پس با کمک متخصص مربوط به این حوزه می توانید تناسب اندامی ایه آل را رقم بزنید و نگران سلامتی تان نباشید.
  2. تمرینات ورزشی یکی دیگر از عواملی است که از ضعف زانو جلوگیری می کند ورزش برای آرتروز زانو به مثابه یک اقدام مهم در محافظت از سلامتی تان و تقویت عضلات سر ران ها باشد.
تمرینات ورزشی برای درمان آرتروز زانو

سوالات متداول درمان آرتروز زانو

در این بخش به شایع ترین سوالات و نگرانی های افراد راجع به آرتروز به طور خلاصه و مفید پاسخ خواهیم داد.

چه عواملی زمینه ساز ابتلا به آرتروز زانو است؟

عادت های نادرستی که در طول زندگی به طور عادت انجام می گیرد به مرور می تواند باعث ابتلا به آرتروز زانو شود از جمله عادت های نادرست مثل : بالا و پایین رفتن از پله های زیاد و با شیب تند، دوزانو یا چهارزانو نشستن به مدت طولانی، استفاده از توالت ایرانی، بیماری های زمینه ای مثل نرمی غضروف، ضربه و فشار ناگهانی به زانومثل تصادف و …

آیا افزایش سن در ابتلا به آرتروز نقش دارد؟

به طور واضح افزایش سن یکی از علل مهم در ابتلا به آرتروز است. معمولا با گذشت زمان غضروف های مفاصل تخریب شده و آسیب پذیری بیشتری پیدا می کنند. به همین دلیل تحریک پذیری بالا و آسیب به مفاصل بیشتر شده و آرتروز ایجاد می‌شود.

آیا درمان غیر جراحی برای آرتروز زانو وجود دارد؟

خوشبختانه درمان‌های متعددی برای آرتروز وجود دارد. اگر زود اقدام کنید و درمان را آغاز کنید بسته به شدت آسیب پذیری زانوها می توانید از روش‌های مختلفی مثل تزریق دیسکوژل ، تزریق اپیدورال و لیزردرمانی و غیره استفاده کنید. ابتدا توسط متخصص درد باید بررسی های لازم و تشخیصی انجام بگیرد؛ سپس با توجه به شرایط شما اقدامات درمانی لازم انجام می‌گیرد.

آیا چاقی منجر به آرتروز می شود یا یک شایعه است؟

متاسفانه چاقی و اضافه وزن زیاد زمینه مهمی در ابتلا به بیماری‌های مختلف است. هرگاه فردی اضافه وزن داشته باشد، به علت فشار آمدن زیاد به زانوها امکان تخریب مفاصل زانو و ابتلا به آرتروز محیا می‌شود. بنابراین این مسئله به هیچ وجه شایعه نبوده و باید بسیار مراقب آن باشید.

آیا وراثت در ابتلا به آرتروز نقش دارد؟

اگر در خانواده خود سابقه ابتلا به آرتروز وجود دارد، احتمالا شماهم در آینده به آرتروز مبتلا شوید. اگر والدین شما به آرتروز مبتلا باشند احتمال ابتلا به آرتروز در شما افزایش می‌یابد.

سخن پایانی

چنانچه دچار آسیب دیدگی در نواحی مفاصل زانو یا هر نقطه ای دیگری از بدنتان شدید حتما در اسرع وقت آن را درمان کنید تا از بروز چنین بیماری‌هایی جلوگیری کرده باشید. این گونه شانس ابتلا به آرتروز زانو در بزرگسالی تان به شکل چشم گیری کاهش می یابد. به علاوه با پیشرفت هایی که در زمینه علم پزشکی ایجاد شده است راه های مختلفی وجود دارند تا از انجام جراحی های سخت جلوگیری شود. نقاهت دوره جراحی زانو از عوامل مهمی است که افراد را به عدم درمان سوق می‌دهد. استفاده از تکنیک های مختلف غیر جراحی پاسخ خوبی به درمان آرتروز زانو می‌دهند. بنابراین با اقدام زودهنگام می توانید از این روش ها بهره گیرید و بدون نیاز به جراحی به درمان آرتروز خود بپپردازید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
12 Responses
  1. سلام من چند روزی هست به شدت زانو درد دارد نمیدونم چیکار باید بکنم جوری شده دیگه راه رفتن برام عذاب آور شده دارم از دستشویی فرنگی استفاده می کنم به نظرتون این درد یهویی مال آرتروز هست؟ ممنون میشم ی راهنمایی بکنین منو

    1. سلام دوست عزیز از طریق تماس با ما میتونید اقدام به گرفتن نوبت کنید. تا بررسی های لازم برای شما انجام بشه

  2. سلام من ورزشکار هستم و تو دویدن ها و تمرینات ، زانوهام بهشون فشار اومده بخوام جراحی کنم واقعا از کار و زندگی می افتم چند درصد امکان بهبودی با روش های درمان غیر جراحی برام وجود داره ممنون میشم پاسخ بدین

    1. سلام دوست عزیز ابتدا باید معاینه بشید و مدارک پزشکی تون بررسی بشه با توجه به اینکه ورزشکار هستید و امکان جراحی ندارید، در صورت امکان از درمان های غیرجراحی آرتروز میتونید استفاده کنید.

  3. سلام آقای دکتر من متاسفانه دچار اضافه وزن شدید هستم و واقعا زانو درد گرفتم و شرایط خوبی ندارم. میخواستم اگر ممکنه برای من وقت حضوری در نظر بگیرید ممنون

  4. سلام من اینجا دیدم مشاوره آنلاین گذاشتید زدم روش رفتم تو همون سایته وقت گرفتم آقای دکتر مدارکم رو دیدن برام ام آر ای نوشتن و یکمی هم توصیه کردن که رعایت کردم الان بهترم خواستم ببینم همین هارو ادامه بدم خوبه یا نیاز به جراحی پیدا می‌کنم بعدا ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *