Search
Close this search box.
درمان میگرن

درمان میگرن با جدیدترین روش ها

یکی از دردهای بسیار آزار دهنده‌ای که همه ما حداقل یک بار در طول عمرمان آن را تجربه کرده ایم، سردرد است حال آن که بسیاری از افراد دردهایی از این جنس با شدت بیشتر را تجربه می‌کند که متخصصین درد با توجه به این که سردردها انواع مختلفی دارند و بنا به تشخیص‌های بالینی متعدد، از این نوع ناراحتی‌ها تحت عنوان دردهای میگرنی یاد می‌کنند که برای خلاصی از آن و درمان میگرن می‌توانید به کلینیک‌های درد معتبر مراجعه کنید و با روش‌های نوینی که در حال حاضر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند درمان شوید.

درمان-میگرن-با-جدیدترین-روش-ها

با ما همراه باشید تا در این مقاله اطلاعاتی درباره درمان میگرن را با کمک مطالعات انجام شده از منابع مختلف علمی و معتبر که مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است در اختیارتان قرار دهیم.

میگرن چیست؟

بهتر است بدانید سردردها انواع مختلفی دارند که در این میان سردرد های میگرنی از شیوع بیشتری برخوردار است و افراد بیشتر درگیر آن هستند.

به نقل از مایو کلینیک: میگرن می تواند باعث درد شدید ضربان دار یا احساس ضربان قلب، معمولاً در یک طرف سر شود. اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه است. حملات میگرن می‌تواند ساعت‌ها و روزها طول بکشد و درد می تواند آنقدر شدید باشد که در فعالیت های روزمره شما تداخل ایجاد کند.

‼️نکته‌ی دیگر این است که این نوع شایع از سردردها ممکن است از دوران کودکی، نوجوانی و بزرگسالی شروع شود و در در قسمت‌های مختلفی از سر آن را تجربه کنید. اغلب این دردها با فعالیت‌های بدنی شدت می‌یابد.‼️

درمان حالت تهوع و استفراغ از سردرد میگرنی

داروهای ضد تهوع برای جلوگیری از این حالت بسیار مفید هستند. این داروها می تواند توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب یا متخصص درد برای شما تجویز شود. اگر سردرد شما خیلی تشدید شود ممکن است به این حالت دچار شوید که حدودا یک ساعت بعد از شروع سردرد خواهد بود. اگر مصرف داروی میگرن را به تعویق بیندازید این حالت سردرد شدیدتر خواهد شد. اما قبل از اینکه به این شرایط حاد برسید باید توسط متخصص ویزیت شده باشید.

انواع شایع میگرن

متخصصین این حوزه درمانی میگرن‌ها را به منظور سهولت در تشخیص و درمان بر اساس شدت درد یا نقاط درگیر کننده تقسیم بندی کرده اند که موارد زیر را شامل می شود:

  • میگرن کلاسیک

این نوع از درد های میگرنی از عوامل زمینه ای بیمار نشات می گیرد که عمدتا با علائم و دردهای بیشتری همراه خواهد بود.

  • میگرن اورا یا بی دلیل

جمع کثیری از افرادی که میگرن دارند اغلب دچار این نوع میگرن می‌شوند.

  • میگرن خاموش

در بسیاری از موارد این نوع میگرن درد زیادی ندارد اما برخی از علائم مذکور از میگرن را تجربه خواهید کرد.

  • میگرن همی پلژیک

با توجه به تحقیقاتی که انجام داده ایم به این نتیجه رسیده ایم که این دسته از میگرن ها تقریباٌ شبیه به سکته است و فرد دچار ضعف و بی حالی می شود.

  • میگرن شبکه ای

نوعی دیگر از میگرن که معمولاٌ به شبکه های بینایی افراد درگیر صدمه می زند و ممکن است یکی یا هر دو چشم‌ها را تا مدت زمانی دچار ضعف بینایی کند.

  • میگرن مزمن

شکل دیگری از میگرن ها است که تا طولانی ترین زمان ممکن پایدار است کسانی که این عارضه را تجربه کرده اند اظهار کرده اند که از ۱۵ روز تا ۳ ماه هم در این شرایط باقی ماندند.

  • میگرن استاتوس

یک نوع وخیمی از بیمار است که به مدت ۷۲ ساعت فرد را به سردرد مبتلا می کند.

انواع-سر-درد
انواع-سر-درد

علائم سردرد میگرنی

مدتی قبل از تجربه سردردهای میگرنی ممکن است که مواردی را به عنوان نشانه‌های بروز آن درک کنید، عبارت‌اند از:

  • اختلالات گوارشی و بروز یبوست
  • هوس‌های غذایی
  • گرفتگی برخی عضلات
  • تشنگی مکرر
  • تکرر ادرار
  • خمیازه کشیدن های زیاد
  • اختلال در بینایی
  • احساس سوزش و سوزن سوزن شدن در پا و یا بازوها
  • اختلال در تکلم
  • حالت تهوع
  • حساسیت شدید به نور، صدا، بو
  • دردهای تکانشی
  • میل شدید به غذا
  • افسردگی
  • خستگی یا پایین بودن انرژی
  • بیش‌فعالی
  • تحریک‌پذیری
  • سفتی گردن
  • دیدن اشکال، نورها یا لکه‌های روشن
  • از دست دادن دید به صورت موقت

پس از اتمام دوره دردهای میگرنی نیز ممکن است تا چند روز پس از آن احساس خستگی، سرگیجه داشته باشید.

چنانچه یک یا چند مورد از موارد بالا را به صورت منظم تجربه کردید حتما با پزشک متخصص دردهای مقاوم به درمان مشورت کنید و سپس برای تشخیص‌های فیزیکی و بالینی آماده شوید. این‌گونه با تشخیصی به هنگام می‌توانید روند درمانی را زودتر آغاز و در نهایت بهبودی را به خوبی لمس کنید.

علل بروز میگرن

محققان طی سه دهه تلاش های مستمر با بررسی تئوری های متفاوت با ارزیابی استرس که یکی از دلایل اصلی بروز میگرن نامیده شده است، آغاز کردند. سپس با پیشرفت های بیشتری که داشتند به این نتیجه رسیدند که تنگی در عروق مغزی اختلالات عصبی و میگرن نیز ایجاد می شود.

علاوه بر آن ژنتیک را نیز در این امر دخیل دانستند تا حدی که برخی معتقدند بیش از ۷۰ درصد از این نوع سر دردها ژنتیکی است.

عوامل تحریک کننده میگرن عبارت اند از:

در این بحث به تعدادی از محرک های اصلی تشدید کننده درد های میگرنی اشاره خواهیم کرد:

  1. نوسانات هورمونی به خصوص در خانم ها که در پیش از عادت ماهیانه یا در دوران بارداری و یائسگی به اوج خود می رسند.
  2. مصرف برخی از دارو های هورمونی مانند: قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی
  3. مصرف نوشیدنی های الکی و مواد مخدر
  4. محیط های استرس زا
  5. در معرض مستقیم نور خورشید یا اشعه های مضر قرار گرفتن
  6. شنیدن صدا های بلند و تیز
  7. استشمام بوی های شدید ادکلن یا تعفن زا و دود سیگار
  8. اختلال در روند خواب

چگونه می توان میگرن را از یک سردرد ساده تشخیص داد؟

در ابتدا چنانچه سابقه خانوادگی ابتلا به میگرن دارید حتما با یک پزشک حاذق در میان بگذارید تا بهتر بتوانند این عارضه را تشخیص دهند. درد میگرن معمولا ضربان‌دار، ذق ذق‌کننده، سوراخ‌کننده، کوبنده، ناتوان‌کننده و طاقت‌فرسا توصیف شده است.

چگونه-می-توان-میگرن-را-از-یک-سردرد-ساده-تشخیص-داد؟

علاوه بر آن اگر وضعیتی غیر عادی را از سر گذرانده اید می توانید برای اطمینان خاطر ابتلا یا عدم ابتلا، با توجه به تجویز پزشک از روش های زیر استفاده کنید:

  1. اسکن MRI
  2. سی تی اسکن که مجموعه ای از اشعه های ایکس که تصاویر واضح تری از مغز به مانیتور ارائه می دهند.

جدیدترین روش های درمان میگرن چیست؟

اولین روش درمانی که درمانگر ها در پیش می‌گیرند با هدف کاهش علائم و مدیریت دردها است که با تجویز داروهای ضد درد و مسکن شروع می گردد. همینطور به دلیل اهمیت بالای آن توصیه می شود که به صورت منظم و با مشورت پزشک مصرف شود.

از دیگر روش های ساده و کاربردی که از سوی پزشکان متعدد توصیه می‌شود این است که در اصلاح سبک زندگی تان قدم بردارید. این گونه با الگو های مناسب زندگی و رفتار صحیح می‌توانید موجب سلامتی تان را فراهم کنید. در ادامه این موارد را بررسی خواهیم کرد.

دارو درمانی

یکی از روش های درمان که می توان استفاده کرد مصرف داروهای مسکن می باشد، که باید حتما این داروها توسط پزشک متخصص تجویز شود و این داروها به طور معمول شامل آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن، استامینوفن، تریپتان ها و .. می باشد که به شدت توصیه می شود از مصرف بیش از حد آن ها خودداری شود چرا که عوارضی از قبیل مسمویت، زخم معده و .. را به همراه دارد و امکان دارد حتی میگرن را بدتر بکند.

تغییر سبک زندگی

از روش های ساده ای که برای درمان میگرن به طور معمول تجویز می شود می توان به تغییر سبک زندگی اشاره کرد که در ادامه مواردی که با تغییر آن می توان به بهبود درد میگرن کمک کرد نام خواهیم برد.

  • قرار دادن یک پارچه نم دار و خنک بر روی پیشانی و پشت سر در هنگام درد
  • ماساژ سر
  • به هنگام شروع درد در یک اتاق تاریک استراحت نمایید.
  • برای خواب خود یک برنامه منظم و روزانه تنظیم کنید.
  • نوشیدن مقدار زیادی مایعات موجب هیدراته ماندن بدن شده و در نهایت به کاهش درد کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
  • مصرف وعده های غذایی در یک زمان مشخص نیز به بهبود درد کمک خواهد کرد.
  • انجام ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و … موجب کاهش تنش و بهبود میگرن کمک خواهد کرد.
  • برای چکاپ به طور مرتب به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • سعس کنید وعده های غذایی سالم مصرف نمایید.
  • مصرف نوشیدنی های الکلی و همچنین کافئین را کاهش دهید.
  • انجام یوگا نیز به بهبود میگرن کمک خواهد کرد.

دستگاه REN

یکی از روش های درمان میگرن که مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از دستگاه REN می باشد، که این دستگاه با اعمال تحریک الکتریکی زیرپوستی موجب فعال شدن سیستم ضد درد درونی شده و در نهایت منجر به درمان و کنترل میگرن خواهد شد. این روش برای افرادی در محدوده سنی ۱۲ سال به بالا مجاز می باشد. با استفاده از این روش می توان دردهای آزاردهنده میگن را کاهش داد.

تزریق سم بوتولینوم

این روش بیشتر برای افراد بالای ۱۸ سال انجام شده و به دلیل حساسیت بالای آن باید حتما توسط پزشک متخصص انجام شود و تزریق این مواد به طور معمول در ناحیه سر، صورت و گردن انجام می شود. اثر این تزریق را می توان بعد از چهارهفته یا بیشتر مشاهده کرد.

مهمترین و بهترین روش ها برای کنترل و درمان میگرن

روش های متعددی برای درمان میگرن وجود دارد، ولی در ابتدا باید منشا این سردردهای میگرنی توسط پزشک مشخص شود. هنگامی که منشا این سردردها مشخص شود، با توجه به ناحیه درگیر از روش های مختلفی برای کنترل و درمان میگرن استفاده می شود. در ادامه روش های درمان میگرن را بررسی خواهیم کرد.

مهمترین-و-بهترین-روش-ها-برای-کنترل-و-درمان-میگرن

بلاک اعصاب پشت سری

از اصلی ترین روش های درمان میگرن بلاک اعصاب پشت سری است که تحت گاید سونوگرافی در مطب و کلینیک انجام می شود.
این کار توسط آقای دکتر آریانی برای اولین بار در ایران انجام می شود که از داروهای تزریقی و ضد التهابی استفاده می کند این کار باعث می شود اعصاب ناحیه که دچار التهاب شده است از بین برود و دردهایی که به سمت سر هدایت می شوند خیلی کمتر شود.

روش RF

دومین روش برای درمان سردرد میگرنی استفاده از روش RF هست که از بهترین روش های درمان سردردهای میگرنی است. در اینجا از دستگاه RF استفاده می شود.

کار بر روی اعصاب سه قلو

سومین روش برای کنترل سردردهای میگرنی ، در مواردی است که اگر منشا درد، اعصاب سه قلو باشد، روی اعصاب این ناحیه کار می شود.

برخی دیگر از سردردهای میگرنی منشا گردنی دارند .
که در این موارد باید از روش های تخصصی که برای کنترل و درمان ناحیه گردن استفاده میشود
استفاده کنیم
بنابراین روش های جدید و فوق العاده ای برای کنترل این سردردهای میگرنی وجود دارد که در ابتدا باید منشا ایجاد این دردها تشخیص داده شود. این کار توسط متخصص درد انجام می‌گیرد.

نمونه واقعی و موفق درمان میگرن در خانم جوان

در ویدئو زیر تجربه درمان میگرن با درمان های جدید توسط دکتر متخصص درد (دکتر محمدرضا آریانی) در یک خانم جوان را مشاهده می‌کنید.

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

یکی از سوالاتی که اغلب ذهن افراد مبتلا به میگرن را به خود درگیر می کند، این می باشد که برای کنترل و درمان میگرن چه بخوریم می باشد که در ادامه مواد غذایی مصرفی و پرهیزات غذایی را بررسی خواهیم کرد.

مواد غذایی که باید در این دوران مصرف کرد شامل کدو، هویج، سبزیجاتی مانند اسفناج، سیب زمینی شیرین، برنج قهوه ای، میوه های خشک و پخته شده، گیلاس، زغال اخته و شیرین کننده های طبیعی مانند عصاره وانیل و … می باشند.

و پرهیزهای غذایی در این دوران شامل مواد غذایی تحریک کننده مانند تخم مرغ، گوجه فرنگی، پیاز، محصولات لبنی، الکل، کافئین، شکلات، آسپارتام، پنیر، آجیل و … می باشد چرا که این مواد غذایی امکان دارد منجر به آغاز حملات میگرن شود.

ولی به طور کلی توصیه می شود که برای درمان قطعی میگرن به پزشک متخصص و کلینیک درد مراجعه نمایید تا نتیجه بهتری بگیرید.

سوالات متداول درمان میگرن

درمان میگرن چیست؟

درمان میگرن در روش‌های جدید درمانی میگرن با توجه به منشا سردردهای میگرنی صورت می گیرد. در ابتدا باید منشا ایجاد سردرد میگرنی تشخیص داده شود و سپس اقدامات لازم بر مبنای منشا سردرد صورت بگیرد.

برای درمان سریع میگرن نزد چه کسی باید برویم؟

یکی از بهترین روش های درمان میگرن توسط متخصص درد انجام می‌شود، به همین منظور در کلینیک های درد می توانید بهترین درمان میگرن را دریافت کنید.

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

بسیاری از افراد به دنبال راهکارهای درمانی خوراکی برای درمان میگرن هستند. همانطور که اشاره شد اگر به دنبال درمان قطعی میگرن هستید با درمان های متفاوتی می توانید این بیماری را برطرف کنید.

انواع روش های درمانی صد در صد میگرن چیست؟

سردرد میگرن باید تحت کنترل گرفته شود تا فرد بتواند به زندگی روزمره خود بپردازد. از اصلی ترین روش های درمان میگرن بلاک اعصاب پشت سری است که تحت گاید سونوگرافی در مطب و کلینیک انجام می شود. سایر روش های مفید و موثر برای کنترل سردرد میگرنی در متن مقاله به طور کامل شرح داده شده است.

چه چیزی باعث میگرن می شود؟

دلایل قطعی ایجاد میگرن تاکنون شناخته نشده است اما عواملی که باعث تحریک آن می شوند شناسایی شده است از جمله تغییر مواد شیمایی درون مغز، مثل کاهش سطح سروتونین، نور یا گرمای شدید، کم آبی، تغییرات در فشار جوی، اضطراب بیش از حد، مصرف سیگارو الکل، سبک زندگی ناسالم، صدای بسیار زیاد، تغییرات هورمونی در زنان و …

میگرن حاد چیست؟

میگرن حاد یا اپیدوزیک نوعی از میگرن است که فرد تا ۱۴ روز در یک ماه ممکن است سردرد را تجربه کند. بنابراین نسبت به کسانی که میگرن مزمن دارند کمتر دچار سردرد می شوند.

نتیجه گیری

تیم های متخصص حاضر در کلینیک درد می توانند همه بیمارانی که از این نوع سردرد ها رنج می برند مراقبت کنند و اقدامات درمانی مناسبی را برای آن ها در پیش بگیرند در نهایت بعد از گذشت مدت زمانی مشخص آنها را از نگرانی های مرتبط با سلامتی میگرن رها سازند. علاوه بر آن با هدف پیشگیری از علائم و جلوگیری از حملات بعدی برنامه ریزی های انجام می شود.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
7 پاسخ
    1. بله شرایط میگرنی شما ابتدا باید در نظر گرفته بشه بررسی بشه و سپس بر حسب نیاز و شرایط تون میتونید از این درمان ها استفاده کنید.

    1. با وجود درمان های نوین و علمی برای میگرن درصد بالایی از بیماران بهبود می یابند و میگرن شون کنترل میشه

  1. سلام
    بنده سردرد های میگرن داشتم رفتم پیش دکتر گفت ارثیه. خونمون رو عوض کردیم سردرد هام بیشتر شد! بعد اومدیم امواج خونمون رو سنجیدیم؛ فهمیدیم از خونه ی قبلی مون بیشتر بوده! بعد دیوار های اتاق خواب رو ضد امواج کردیم. از اون موقع تا الان ‍۱ بار هم دیگه میگرن نگرفتم. شاید به خاطر امواج باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *