درمان غیرجراحی دیسک گردن

درمان دیسک گردن بدون جراحی

درمان دیسک گردن بدون جراحی معمولاً شامل روش‌های غیرتهاجمی مانند فیزیوتراپی، ماساژ، تمرینات کششی و تقویتی، و داروهای ضد التهاب است. این روش‌ها به کاهش درد و بهبود حرکت گردن کمک می‌کنند. در موارد خاص، تزریق استروئیدها یا دیگر تکنیک‌های درمانی نیز ممکن است استفاده شود. این نوع درمان‌ها برای بسیاری از افراد گزینه‌ای موثر و کم‌خطر هستند که از نیاز به جراحی جلوگیری می‌کند.

در واقع درمان دیسک گردن بدون جراحی به کاهش درد و بهبود علائم مرتبط با این حالت کمک می‌کند.

درمان-دیسک-گردن-بدون-جراحی

مزایای درمان دیسک گردن بدون جراحی

وجود دیسک گردن یکی از عوامل شایع ایجاد درد در ناحیه گردن است. ناحیه گردن با وجود اینکه ناحیه به نسبت کوچک تری است، اما از هفت مهره تشکیل شده است. وجود این هفت مهره سبب می شود تا ما بتوانیم به راحتی کارهای روزمره خود را با تسلط بالا انجام دهیم. هر گونه آسیب به این مهره های گردنی می تواند تا حد بسیار زیادی برای افراد آزار دهنده باشد.

به طوری که در مراحل شدیدتر باعث ناتوانی افراد از انجام فعالیت های روزمره شود. بنابراین درمان دیسک گردن بدون جراحی به فرد امکان می‌دهد بدون مواجهه با خطرات و عوارض جراحی، بهبود یابد. این روش‌ها اغلب کم‌تهاجمی، کم‌خطر و کم‌هزینه‌تر هستند. همچنین، دوره بهبودی کوتاه‌تر است و افراد می‌توانند سریع‌تر به فعالیت‌های روزمره بازگردند.

بهترین روش‌های غیر جراحی برای درمان دیسک گردن

مهم ترین و بی خطرترین روش هایی که برای درمان دیسک گردن به کار گرفته می شود از این قرار است:

• لیزر درمانی
  • اوزون تراپی
  • رادیوفرکوئنسی

روش های درمان دیسک گردن بدون جراحی

بیشتر دیسک‌های فتق گردنی در طی ۶ هفته به خودی خود بهتر می‌شوند. پس بهتر است از جراحی غیرضروری اجتناب شود و بدن به طور طبیعی بهبود یابد.

انواع روش‌های درمان بستگی به تشخیص پزشکان در کلینیک‌های درد دارد. متخصص درد با معاینه و روش‌های تشخیصی لازم می تواند به شما انواع روش های درمانی مثل اوزون تراپی یا درمان های تزریقی و روش هایی مثل ارتوکین تراپی و یا دیسکوژل تراپی را برای شما تجویز کند.

همانطور که میدانید جراحی یک روش تهاجمی است که سختی هایی را برای افراد به همراه دارد، بنابراین اکثرا به دنبال روش هایی غیرجراحی برای درمان هستند که این روش ها عبارتند از:

روش-های-درمان-دیسک-گردن-بدون-جراحی

استفاده از درمان های دارویی

معمولا درمان های دارویی که برای این عارضه تجویز می شود، بیشتر جنبه کاهش علائم بیماری را دارد. کاهش علائم بیماری، تا حدودی می تواند تحمل این عارضه را برای بیمار راحت تر کند. اما تاثیری در پروسه درمان بیماری ندارد. داروهایی که به صورت معمول مورد استفاده قرار می گیرند، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی شامل آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسین هستند. با اینکه این داروها نقش مسکن را برای بدن داشته و سبب کاهش علائم درد در افراد می شوند، اما استفاده پیوسته از آن ها می تواند سبب ایجاد خستگی و کاهش توان بدنی در افراد شود.

استفاده از داروهای ضد درد برای دیسک فتق

بهترین روش برای درمان فتق دیسک با دارو چیست؟ موثرترین داروهای ضد درد برای فتق دیسک در گردن کدامند؟ چه چیزی برای دیسک لغزنده بهتر است؟ با توجه به تحقیقات انجام شده، انواع مختلفی از داروها را که برای درد دیسک بهترین گزینه هستند، بررسی می کند. سه نوع دارو برای درمان دیسک فتق وجود دارد:

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)، مواد مخدر و استروئیدها، از داروها برای درمان علامت درد همراه با این بیماری استفاده می شود. Advil ، Aleve ، Motrin ، Celebrex ، Naprosyn ، Relafen Tylenol ، codeine ، Tylenol # 3 ، Tylenol # 4 ، Lortab ، Vicodin ، Percocet ، Hydrocodone ، Oxycontin ، Prednisone و بسته دوز Medrol ذکر شده است. در مورد نحوه مصرف بسته دوز Medrol برای بهترین درمان دیسک گردن فتق شده بحث شده است.

متخصصین این حوزه درمانی بر اهمیت این مسئله تأکید دارد که این داروها با وجود درد ناشی از فتق دیسک، چگونه می توانند به شما کمک کنند تا توانایی خواب را بازیابی کنید. اگر خواب نیستید و در طول شب از درد گردن و بازو رنج می برید، دارو ممکن است بهترین راه حل شما باشد. همه این داروهای ضد درد برای فتق دیسک عوارض جانبی دارند که باید با پزشک در مورد آن ها صحبت شود.

اگر درد پس از گذشت تقریباً شش هفته از درمان روش های غیر جراحی، درد دیسک گردن ادامه یافت، یا علائمی را احساس کردید که نشان می دهد درمان اضطراری لازم است ، ممکن است وقت آن باشد که گزینه های جراحی خود را در نظر بگیرید.

استفاده از فیزیوتراپی

یکی از موثرترین روش های غیر جراحی استفاده از روش فیزیوتراپی است. مهم ترین تکنیک های فیزیوتراپی که برای درمان دیسک گردن مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از کمپرس های گرم و سرد و برق درمانی است. استفاده از این تکنیک ها می تواند تا حد بسیار زیادی سبب کاهش تورم و درد ناحیه مورد نظر شود. استفاده از حرکات اصلاحی سبب کاهش بروز دوباره دیسک گردن شده و کاهش التهاب ناشی از وجود بیرون زدگی دیسک موثر باشد.

فیزیوتراپی دیسک گردنی یکی از قدیمی ترین روش های درمانی فتق دیسک در گردن است. این فیزیوتراپی شامل تمرینات، آموزش است.

اوزون تراپی برای درمان دیسک گردن

در این روش می توانند با تزریق مجموعه ای از مواد مورد نیاز بدن به ترمیم بافت های آسیب دیده و تخریب شده کمک کنند. در واقع مواد تزریق شده شامل ترکیبی از داروهای ضد التهاب، اوزون و اکسیژن هستند.

این مواد از طرفی به کاهش درد و از طرفی به بهبود وضعیت بافت های تخریب شده کمک می‌کنند.

با انجام روش اوزون درمانی جریان خون افزایش پیدا می کند، سپس افزایش جریان خون تاثیر مستقیمی روی کاهش درد خواهد داشت.

پروکائین موجود در مواد تزریقی به ترمیم مفاصل آسیب دیده کمک شایانی خواهد کرد.

درمان دیسک گردن با روش لیزر درمانی

لیزرها از مهم ترین تجهیزاتی هستند که این روزها در زمینه انواع اقدامات درمانی و زیبایی کاربرد دارند. یکی از حوزه هایی که لیزرها نقش مهمی ایفا می کنند، درمان دیسک گردن است.

نحوه درمان دیسک گردن با لیزر

در این روش پزشک متخصص یک سوزن بسیار نازک و ظریف را وارد همان دیسکی که دچار مشکل شده است می‌کند. برای شناسایی دیسک مشکل دار پزشکان از عکس‌های رادیولوژی کمک می‌گیرند. سپس سوزن کانالی می‌شود که از طریق آن اشعه‌های لیزر به محل مورد نظر تابانده می‌شود. به این ترتیب انرژی نوری ناشی از لیزر جذب سلول‌های بافتی و اعصاب در ناحیه دیسک گردن می‌گردد. در نهایت در اثر نتیجه این روش درمانی کاهش درد و التهاب را شاهد خواهیم بود. از سوی دیگر عملکرد طبیعی و عادی دیسک گردن باز خواهد گشت.

truncate dir-rtl

اقدام درمانی با روش لیزر داخل دیسک

درمان دیسک گردن با روش رادیوفرکوئنسی

در این روش درمانی با استفاده انرژی گرمایی می‌توانند مسیر عصبی درد را مسدود کنند. نحوه درمان دیسک گردن با روش فرکوئنسی به این شکل است که با بکارگیری دستگاه‌های مخصوصی امواج رادیویی را به انرژی گرمایی تبدیل می کنند سپس با رساندن این انرژی به نواحی ای که در آن درد ایجاد شده است می‌توانند مسیر عصبی را مسدود کنند. در نتیجه دردهای نواحی مختلف گردن بهبود پیدا می‌کند.

مراحل انجام درمان دیسک گردن با روش رادیوفرکوئنسی:

• در ابتدا باید یک مسیر وریدی پیدا کنند تا از این مجرا داروهای آرام بخش تزریق گردد.
  • محل تزریق باید کاملاً ضدعفونی گردد تا هیچ مشکلی برای فرد ایجاد نشود.
  • پزشک ابتدا محل مورد نظر را بی حس می‌کند و برای این کار از داروهای بی‌حس کننده استفاده می‌کند.
  • سپس یک سوزن به روش خاصی وارد پوست می‌شود.
  • پزشک برای این که مطمئن شود نحوه قرارگیری سوزن کاملاٌ درست است کمی جریان الکتریکی به ناحیه مورد نظر وارد می‌شود.
  • در آخر ریشه اعصاب موردنظر باید بی‌حس شوند که در نهایت بلوک حرارتی انجام می‌شود.

استفاده از روش های تزریق

ترکیباتی به اسم کورتیکواستروئیدها در بدن تولید می شوند که سبب کاهش التهاب در بدن می شوند. یکی از هورمون هایی به نقش از ترکیبات کورتیکواستروئیدی در بدن تولید می شود، کورتیزول نام دارد. این هورمون معمولا در ابتدای روز ترشح شده و سبب کاهش التهاب در بدن می شود. با توجه به این که علت اصلی بروز عارضه دیسک گردن به علت وجود التهاب است، تلاش برای کاهش  التهاب در این نواحی سبب کاهش علائم بیماری شده و تا می تواند در درمان این عارضه موثر است. بنابراین پزشکان ترکیبات شبه کورتیکواستروئیدی را به ناحیه ای که بیرون زدگی دیسک صورت گرفته تزریق می کنند. این ترکیبات می توانند از طریق کاهش التهاب سبب کاهش درد در این ناحیه شوند.

تزریق اپیدورال کودال

تزریق استروئید اپیدورال

قرار دادن کورتیزون، یک ماده ضد التهابی قدرتمند، در فضای اپیدورال است که دیسک و ستون فقرات را تقریبی می کند. درمان تزریق اپیدورال بیش از ۴۰ سال است که وجود دارد. این شامل استفاده از استروئیدها یا عوامل بیهوشی است که با حداقل عوامل خطر سود خوبی را به همراه دارد. هدف اصلی تزریق اپیدورال کوچک شدن تورم برآمده یا دیسک های فتق شده و کاهش هر التهابی است که دیسک را احاطه کرده و ممکن است به عصب نخاعی فشار وارد کند.

بیماران معمولاً می خواهند بدانند که چگونه می توان بدون جراحی دیسک فتق در گردن را درمان کرد. درمان دیسک فتق گردنی ممکن است شامل تزریق استروئید اپیدورال باشد. این یک روش غیر جراحی است که ممکن است علائم درد بازو، بی حسی، گزگز و ضعف را کاهش دهد. فوق تخصص درد در این حوزه، در مورد تزریق استروئید اپیدورال با جزئیات روش و همچنین خطرات و مزایا صحبت می کند. جوانب مثبت و منفی دریافت عکس برداری از استروئید اپیدورال بررسی می شود.

تزریق استروئید اپیدورال احتمالاً تهاجمی ترین درمان غیر جراحی است که بیمار می تواند برای درمان دیسک فتق دریافت کند. این درد اغلب در تسکین درد حاد بسیار موثر است اما معمولاً فقط برای چند روز یا چند هفته ادامه دارد. این یک درمان قطعی برای فتق دیسک در گردن نیست. با چنین تزریقی خطراتی وجود دارد و احتمال فلج البته بسیار نادر وجود دارد. اپیدورال فقط باید توسط متخصصی انجام شود که از دستگاه اشعه ایکس برای راهنمایی در قرار دادن سوزن و دارو استفاده می کند.

استفاده از بریس های گردنی

استفاده از بریس های گردنی می تواند سبب استراحت مهره های گردنی شده که این موضوع تاثیر بسیار زیادی بر کاهش علائم درد در مهرهای آسیب دیده دارد.

سایر روش های درمان

✅ ورزش هایی برای بهبود دامنه حرکت و قدرت گردن

✅ ارزیابی و اصلاح وضعیت ها و حرکات بدن. این می تواند مشکلاتی را که روی ستون فقرات گردنی شما تأثیر می گذارد اصلاح کند.

✅ گرما، ماساژ و کشش برای کمک به تسکین علائم شما

خود مراقبتی

شما در درمان خود نقش فعالی خواهید داشت. برای محافظت از گردن در برابر آسیب بیشتر، هر برنامه ورزشی را که توسط درمانگر های حاضر در کلینیک های درد یا فیزیوتراپی به شما داده شده دنبال کنید، هنگام نشستن، ایستادن یا حرکت، حالت بدنی خوبی را تمرین کنید، فضای کاری خود را ارزیابی کنید. در صورت نیاز آن را مرتب کنید، هنگام دراز کشیدن از گردن خود حمایت کنید. می توانید از یک بالش مخصوص گردنی یا حوله رول شده استفاده کنید.

سوالات متداول درمان دیسک گردن بدون جراحی

آیا درمان‌های غیر جراحی مؤثر هستند؟

بله، در بسیاری از موارد، درمان‌های غیر جراحی می‌توانند به کاهش درد و بهبود حرکت گردن کمک کنند. درصد زیادی از بیماران با این روش‌ها بهبود می‌یابند.

چقدر طول می‌کشد تا دیسک گردن بدون جراحی بهبود یابد؟

بسته به شدت مشکل، ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. با پیگیری دقیق درمان، بهبود به صورت تدریجی حاصل می‌شود.

چه زمانی به جراحی نیاز است؟

در صورتی که درمان‌های غیر جراحی مؤثر نباشند یا علائم شدید و پیشرونده‌ای مانند ضعف عضلانی یا بی‌حسی شدید وجود داشته باشد، جراحی ممکن است لازم شود.

در نهایت…

بهتر است بدانید که دیسک گردن تاثیر بسیار زیادی بر ایجاد التهاب و درد در مهره های گردنی دارد. با توجه به اینکه ما هر لحظه در حال استفاده از مهره های گردنی برای انجام امور مختلف هستیم، وجود درد در این ناحیه می تواند تا حد بسیار زیادی بر روی کیفیت زندگی ما اثرگذار باشد.

استفاده از راهکارهای درمانی می تواند سبب کاهش علائم درد و التهاب در افراد شود. راهکارهای درمانی غیر تهاجمی که برای درمان این عارضه مورد استفاده قرار می گیرد شامل فیزیوتراپی، استفاده از درمان های دارویی و تزریق کورتیکواستروئیدها است. البته این راهکارها، درمان های قطعی نبوده و در بیشتر موارد سبب کاهش علائم بیماری می شوند.