Search
Close this search box.
درمان دیسک کمر

درمان دیسک کمر | درمان قطعی دیسک کمر | علائم دیسک کمر

درمان دیسک کمر یک رویکرد مهم در امر بهبود و کاهش علائم درد و محدودیت حرکتی مرتبط با این بیماری است. این درمان شامل ترکیبی از روش‌های مختلف از جمله استراحت، فیزیوتراپی، داروها و در برخی موارد جراحی می‌شود. هدف اصلی درمان دیسک کمر کاهش التهاب، تسکین درد، تقویت عضلات پشتی و بهبود عملکرد کمر است. با مشاوره پزشکان متخصص و همکاری با تیم درمانی، می‌توان راهکارهایی مناسب برای بهبود وضعیت شما پیدا کرد. توجه به نکات پیشگیری مانند حفظ وزن در محدوده سالم و انجام تمرینات منظم نیز بسیار حائز اهمیت است.

درمان-دیسک-کمر

بیرون زدگی دیسک کمر یکی از علل شایع درد در نواحی کمر است. بسیاری از افراد به دلایل مختلفی به این بیماری دچار می شوند. در گذشته روش های درمانی این بیماری بسیار محدود بود و صرفاً با اقدامات درمانی خاصی می توانستند آن را بهبود بخشند. اما این روزها خوشبختانه با توجه به افزایش دانش پزشکی و ورود بسیاری از ابزار آلات نوین پزشکی در حوزه درمانی، روش های درمان دیسک کمر تعدد و تنوع بسیاری یافته اند.

در این مقاله قرار است که به مهم ترین روش های درمانی خوب و بی خطر که برای خلاص شدن از عارضه دیسک کمر به کلینیک های تخصصی به کار گرفته می شود بپردازیم.

دیسک کمر چیست ؟

ستون مهره ها بخش مهمی از اسکلت استخوانی هستند که از نخاع محافظت می کنند. در میان مهره های کمر دیسک ها همچون بالشتک هایی قرار گرفته اند که ضربات وارده به ستون مهره ها را دفع می کنند. دیسک های بین مهره ۴ و ۵ به علت فشار و فعالیت بیشتر ضخیم تر هستند تا برای مدت طولانی تری از استحکاک میان مهره ها پیشگیری نمایند.

وقتی یک جسم سنگین را بلند می کنیم به کمر ما و در واقع به دیسک فشار وارد می شود(دیسکها قابل فشرده شدن هستند) بنابراین مهره های کمر که قابل فشرده شدن نیستند محافظت میشود.

دیسک-بین-مهره-های-کمر

دیسک ها همچون اهرم های کوچکی به ستون فقرات کمک می کنند که حرکت کنند و در نتیجه ما به راحتی می توانیم حرکت کنیم و اجسام سنگین را بلند کنیم.

دیسک کمر از دو قسمت اصلی تشکیل شده است. یکی حلقه دیسک ( آنولوس فیبروزوس) و دیگری هسته دیسک ( نوکلئوس پولپوزوس) حلقه دیسک از چند لایه به هم تنیده شده تشکیل شده و هسته دیسک خاصیت ژلاتینی دارد. در پشت دیسک هم سوراخ بین مهره ای و ریشه های عصبی قرار دارد.

علت بروز دیسک کمر چیست؟

بیرون زدگی دیسک کمر از جمله مشکلاتی است که معمولا در سنین میان سالی رخ میدهد. شایع ترین سن ابتلا به دیسک کمر معمولا سنین بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی است. از جمله علائمی که این بیماری دارد درد در ناحیه کمر یا اندام تحتانی است این مشکل ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد و فرد با استفاده از درمان های دارویی کمر درد خود را تسکین بدهد. اما این تسکین موقتی درد است و درمان مناسبی برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر نیست. امروزه درمان های دائمی دیسک کمر پیشرفت های زیادی کرده است. روش هایی مثل آر اف دیسک کمر یا تزریق مواد استروئیدی به درمان و کنترل دردهای ناشی از دیسک کمر کمک شایانی می کند.

فتق دیسک اغلب نتیجه فرسودگی تدریجی و مربوط به پیری است که به آن تحلیل رفتن دیسک می گویند. با افزایش سن، دیسک های شما از انعطاف پذیری کمتری برخوردار می شوند و حتی با فشار یا پیچ خوردگی جزئی مستعد پارگی می شوند. اکثر افراد نمی توانند علت فتق دیسک خود را مشخص کنند.

گاهی اوقات، استفاده از عضلات کمر به جای عضلات پا و ران برای بلند کردن اجسام سنگین می تواند منجر به فتق دیسک شود هم چنین چرخش هنگام بلند کردن. به ندرت، یک رویداد آسیب زا مانند سقوط یا ضربه به کمر دلیل اصلی بروز بیرون زدگی دیسک کمر می شود.

آسیب به دیسک کمر

درد های دیسک کمر مربوط به فتق دیسک کمر است. این عارضه مشکلی در یکی از دیسک ها است که بین مهره های کمر قرار گرفته و برای ایجاد ستون فقرات شما شکل گرفته است.

فتق-دیسک-کمر

دیسک نخاعی دارای یک مرکز نرم ژله ای است که در یک بیرونی سخت تر و به شکل حلقه ای محصور شده است. گاهی اوقات دیسک لغزیده یا دیسک پاره شده خوانده می شود، دیسک فتق زمانی اتفاق می افتد که برخی از هسته ها از طریق پارگی در حلقه به بیرون رانده شوند.

دیسک فتق، که می تواند در هر قسمت از ستون فقرات ایجاد شود، می تواند عصب اطراف را تحریک کند. بسته به محل فتق دیسک، می تواند منجر به درد، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا شود.

بسیاری از افراد هیچ علائمی از طریق دیسک فتق ندارند. برای رفع مشکل معمولاً جراحی لازم نیست در کلینیک درد دکتر آریانی می توانید از بهترین درمان های غیر جراحی دیسک کمر بهرمند شوید. در ادامه برخی از روش های غیر جراحی را برای درمان دیسک کمر بیان می کنیم.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر

بیشتر دیسک های فتق شده در ناحیه کمر ایجاد می شوند، اگرچه ممکن است در گردن نیز ایجاد شوند. علائم و نشانه ها به محل قرارگیری دیسک و فشار دیسک بر روی عصب بستگی دارد. آن ها معمولاً یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهند. برخی افراد نیز از درد بین کتف ها شکایت دارند که یکی از درد های متداول ناشی از دیسک کمر است.

درد بازو یا پا

اگر دیسک فتق در پایین کمرتان باشد، معمولاً بیشترین درد را در باسن، ران و ساق پا احساس خواهید کرد. ممکن است در قسمتی از پا نیز درد داشته باشید. اگر دیسک فتق در گردن شما باشد، معمولاً بیشترین درد را در شانه و بازو احساس خواهید کرد. این درد ممکن است هنگام سرفه، عطسه یا حرکت در موقعیت های خاص به بازو یا پا فشار وارد کند. درد اغلب به صورت تیز یا سوزاننده توصیف می شود.

درد-بازو-و-پا-ها-3

درد زیاد منجر به بی اختیاری ادرار می‌شود!!

اگر علائم درد، بی حسی یا ضعف می‌تواند تا حدی افزایش یابد که فعالیتهای روزمره شما را مختل کند؛ حتی باعث بروز مسائلی مثل بی‌اختیاری ادرار یا مشکل در دفع ادرار شود. درد در نواحی ران‌های داخلی، پشت پاها و نواحی اطراف رکتوم را تحت تاثیر قرار دهد. حتما باید به پزشک متخصص درد یا ستون فقرات مراجعه کنید و درمان های خود را به طور جد پیگیری کنید.

کمر-درد-شدید

بی حسی یا سوزن سوزن شدن

افرادی که فتق دیسک دارند اغلب در قسمتی از بدن که توسط اعصاب آسیب دیده احساس بی حسی و گزگز شدن می کنند. اغلب این احساس در پاها حس می شود. اما ممکن است در دست ها و قسمت های دیگر که اعصاب مرتبط دارد نیز مشاهده شود.

گزگز-کردن-کف-پا

ضعف ماهیچه ها

ماهیچه هایی که توسط اعصاب آسیب دیده کار می کنند ضعیف می شوند. این مشکل می تواند حتی باعث لکنت زبان شما شود، یا بر توانایی شما در بلند کردن یا نگه داشتن وسایل تأثیر بگذارد.
گاهی نیز ممکن است دیسک کمر بدون بروز علائم باشد و تنها در عکسهای MRI و یا سایر مدارک پزشکی شما مشخص شود.

ضعف-و-بی-حالی

۴ عامل حیاتی که می‌توانند خطر ابتلا به دیسک کمر را افزایش دهند!

عواملی که در ابتلا به دیسک کمر موثر هستند، عبارتند از:

استعمال دخانیات

استعمال دخانیات باعث کاهش اکسیژن رسانی به بدن شده و در گذر زمان اثرات بسیار مخربی را بر روی عضلات، استخوان ها و همینطور سلامت کلی بدن می گذارد.

داشتن مشاغل سخت

افرادی که مشاغل سخت دارند بیشتر در معرض مشکلات کمر هستند. بلند کردن، کشیدن، فشار دادن، خم شدن به پهلو و چرخاندن مکرر نیز می تواند خطر ابتلا به دیسک کمر را افزایش دهد.

اضافه وزن بیش از حد

اضافه وزن بدن باعث ایجاد فشار اضافی بر روی دیسک های کمرتان می شود.

عوامل ژنتیکی و وراثتی

ژنتیک برخی از افراد به نحوی است که بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به دیسک کمر هستند.

نحوه تشخیص دیسک کمر

به طور کلی، در طول معاینه فیزیکی، پزشک از نظر حساسیت کمر شما را بررسی می کند. ممکن است از شما خواسته شود صاف دراز بکشید و پاها را به حالت های مختلفی حرکت دهید تا به شما در تعیین علت درد کمک کند.

رفلکس-اعصاب

همچنین ممکن است پزشک معاینه عصبی برای بررسی موارد زیر انجام دهد:

  • رفلکس ها
  • قدرت عضلانی
  • توانایی راه رفتن
  • توانایی احساس لمس های سبک

آزمایش های مختلف برای بررسی دیسک کمر

در بیشتر موارد فتق دیسک، معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی تمام مواردی است که برای تشخیص لازم است. اگر پزشک شما به بیماری دیگری مشکوک است یا باید ببیند کدام عصب تحت تأثیر قرار گرفته است، ممکن است یک یا چند آزمایش زیر را تجویز کند.

آزمایشات تصویربرداری

اشعه ایکس ساده دیسک فتق را تشخیص نمی دهد، اما می تواند سایر دلایل کمردرد مانند: عفونت، تومور، مشکلات ترازبندی ستون فقرات یا شکستگی استخوان را رد کند.

سی تی اسکن

سی تی اسکن یک سری اشعه ایکس را از جهات مختلف می گیرد و سپس آن ها را با هم ترکیب می کند تا تصاویر مقطعی از ستون نخاع و ساختارهای اطراف آن ایجاد کند.

ام آر آی از امواج رادیویی

با آزمایش می توان محل فتق دیسک را تأیید کرد و دید کدام عصب تحت تأثیر قرار گرفته است. میلوگرام قبل از گرفتن اشعه ایکس یک ماده رنگی به مایع نخاع تزریق می شود. این آزمایش می تواند فشار بر نخاع یا اعصاب شما را به دلیل وجود چندین دیسک فتق یا سایر شرایط نشان دهد.

آزمایشات الکترومیوگرام

الکترومیوگرام و مطالعات هدایت عصبی میزان حرکت تکانه های الکتریکی در امتداد بافت عصبی را اندازه گیری می کنند. این می تواند به تعیین محل آسیب عصبی کمک کند.

مطالعه هدایت عصب

این آزمایش تکانه های عصبی الکتریکی و عملکرد ماهیچه ها و اعصاب را از طریق الکترودهایی که روی پوست قرار داده شده اندازه گیری می کند. این مطالعه هنگام عبور جریان کوچکی از عصب، تکانه های الکتریکی موجود در سیگنال های عصبی شما را اندازه گیری می کند.

الکترومیوگرافی (EMG)

در طی EMG، پزشک شما الکترود سوزنی را از طریق پوست به عضلات مختلف وارد می کند. این آزمایش فعالیت الکتریکی عضلات را هنگام انقباض و زمان استراحت ارزیابی می کند.

روش های درمان دیسک کمر

به طور کلی روش درمانی این عارضه به دو صورت جراحی و غیر جراحی است که با توجه به شرایط فیزیکی و روحی بیمار و هم چنین صلاح دید و تشخیص پزشک متخصص یکی از این دو روش انتخاب می شوند.

لازم به ذکر است برای درمان چنین بیماری هایی در کلینیک های درد برای کنترل انواع درد ها در ابتدا روش های غیر تهاجمی و غیر جراحی را امتحان کرده و سپس در شرایطی که بیماری حاد باشد و امکان عود مجدد آن وجود داشته باشد به دستور پزشک انجام عمل جراحی توصیه می شود.

۰۱:۱۵
truncate dir-rtl

درمان دیسک کمر

۰۱:۴۰
truncate dir-rtl

رضایتمندی بیمار از درمان غیر جراحی کمر با تزریق دیسکوژل

عمل جراحی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر بر برداشتن قسمت بیرون زده دیسک مبتنی است. تعداد کمی از افراد مبتلا به فتق دیسک در نهایت نیاز به جراحی دارند. اگر بعد از شش هفته، درمان های محافظه کارانه نتوانست علائم شما را بهبود بخشد، ممکن است پزشک شما جراحی را پیشنهاد کند، به خصوص اگر هم چنان این مشکلات ادامه داشته باشد:

  • درد ضعیف کنترل شده
  • بی حسی یا ضعف
  • مشکل ایستادن یا راه رفتن
  • از دست دادن کنترل مثانه یا روده

تقریباً در همه موارد، جراحان می توانند فقط قسمت بیرون زده دیسک را بردارند. به ندرت، کل دیسک باید برداشته شود. در این موارد ممکن است مهره ها با پیوند استخوان ترکیب شوند.

برای اجازه دادن به روند همجوشی استخوان، که ماه ها طول می کشد، قطعه ای فلزی در ستون فقرات قرار می گیرد تا ثبات ستون فقرات را فراهم کند. به ندرت، جراح شما ممکن است کاشت یک دیسک مصنوعی را پیشنهاد دهد.

درد بعد از جراحی کمر یکی از مواردی است که باعث ترس بیماران میشود. نوعی از جراحی که با آندوسکوپی انجام می شود جایگزین مناسبی برای عمل جراحی باز است. البته که این روش در برخی از موارد و بسته به تشخیص پزشک انجام می شود.

جراحی آندوسکوپی دیسک کمر

جراحی دیسک کمر به روش آندوسکوپی یکی از متد جدید در درمان دیسک کمر است. این روش با استفاده از ابزاری به اسم آندوسکوپ انجام می گیرد و کمترین اسکار(جای زخم) را به جای می گذارد. کمترین برش در این جراحی صورت می گیرد. تنها در حدود ۷ الی ۹ میلی متر!

  • کاهش خونریزی
  • بهبودی سریعتر پس از جراحی
  • انجام عمل با بی حسی و بدون نیاز به بیهوشی کامل

تنها چند نمونه کوچک از فواید جراحی دیسک کمر به روش آندوسکوپی است.

آندوسکوپی-دیسک-کمر-1

درمان‌های بدن جراحی دیسک کمر

بی تردید خیلی ها از عمل کردن می ترسند. خوشبختانه با روش های نوین پزشکی راه های بسیار خوبی برای درمان دیسک کمر وجود دارد. بسیاری از بهترین‌ها و شناخته شده ترین آنها را در اینجا ذکر می‌کنیم.

تزریق دیسکوژل

دیسکوژل ماده ای ژله مانند است که از ترکیب الکل_سلولز و تنگستن ساخته می شود. این ماده ژله ای داخل دیسک تزریق می شود و زمینه ساز بروز تغییراتی در این ناحیه می شود.

۰۰:۵۳
truncate dir-rtl

درمان درد کمر با دیسکوژل تراپی بدون بیهوشی

در این روش مواد تزریق شده بر ساختار مولکولی آب درون سیاتیک اثر می گذارد و موجب کاهش درد می شود.

روش دیسکوژل در اتاق عمل انجام می شود ولی نیازی به بیهوشی ندارد. در این روش در ابتدا با داروهای بی حس کننده محل مورد نظر را بی حس می کنند.

سپس با بکار گیری ابزار آلات خاصی می توانند این ماده را در نواحی خاصی تزریق کنند. تزریق با کمک یک سوزن کوچک انجام می شود.

زمانی که این ماده به درون دیسک کمر تزریق می شود در اثر تماس با آب دیسک به حالت ژله ای در می آید. این حالت این امکان را فراهم می کند که ماده از داخل دیسک خارج نشود و در همان محل باقی بماند.

درمان دیسک کمر با لیزر

کمردرد یکی از مزمن ترین شرایط ناتوان کننده است که منجر به از دست دادن قابل توجه هزینه، کار و زمان با کیفیت می شود. لیزرها در زمینه های مختلف دارویی مورد استفاده قرار می گیرند.

۰۱:۰۹
truncate dir-rtl

استفاده از RF در داخل دیسک

لیزر مزایای منحصر به فردی را ایجاد می کنند. آن ها در درمان بیماری دیسک کمر مفید و سودمند هستند. در این تحقیق سعی بر آن است تا نقش و اهمیت لیزرهای مختلف در جراحی های دیسک کمر بررسی شود.

اوزون تراپی

گاز اوزون درای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدان است. اوزون تراپی درمان موثری برای کاهش درد های شایع کمر، زانو ،شانه ها و دست است.

۰۰:۵۶
truncate dir-rtl

اوزون تراپی داخل دیسک

تزریق اوزون به نخاع تاثیری همچون کورتیزون دارد اگرچه عوارض جانبی این روش را ندارد. اوزون تراپی عموما دو مرحله دارد که میان هر کدام باید ۷ تا ۱۵ روز فاصله باشد. در برخی افراد نیاز به تزریق نوبت سوم نیز می شود. البته بعد از حدود ۶ ماه نیاز به تزریق مجدد اوزون است. اگر چه تزریق اوزون روش موثری است اما در همه افراد موثر نیست و درصورت عدم بازخورد روش های دیگر یکی از بهترین روش های پیشنهادی است.

ارتوکین تراپی

ارتوکین تراپی یک روش درمانی جدید است که به شکل تزریق انجام می شود و عملکرد کلی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. در این روش از سرم تعدیل شده اتولوگ استفاده می شود.

۰۱:۱۶
truncate dir-rtl

تفاوت آرتوکین و پی آر پی

این سرم با کمک خون خود بیمار ساخته می شود. ارتوکین تراپی معمولا برای درمان آرتروز استفاده می شود اما در حدود ۶۵ درصد تاثیر موفقیت آمیزی در درمان دیسک کمر داشته است. ارتوکین تراپی می تواند در هر دوره درمانی میزان فاکتورهای رشدی را بیفزاید و پاسخ های التهابی را مسدود می کند و به نسبت PRP  اثرات بسیار عمیق تری دارد.

کنترل دردهای دیسک کمر

برای آنکه بتوانید دردهای ناحیه دیسک کمر را بهبود ببخشید راهکارهای ساده زیر می‌تواند به بهبود شما کمک کند.

تغییر الگو زندگی

در درمان دیسک کمر بدون جراحی در ابتدا می توان با تغییر در سبک زندگی که یکی از مهم ترین و از جمله اولین توصیه های متخصصین این حوزه درمانی است، به کاهش علائم ناشی از عارضه دیسک کمر کمک کرد و سپس با روش هایی که در ادامه در مورد آن ها نیز بحث خواهیم کرد می توان درمان را کامل کرد.

استراحت در رختخواب برای درد شدید بهتر است به یک یا دو روز محدود شود، زیرا استراحت طولانی منجر به سفتی و درد بیشتر خواهد شد. پس از آن مرحله، فعالیت سبک و حرکت مکرر با استراحت در صورت لزوم توصیه می شود. از انجام ورزش های سنگین باید خودداری شود.

استفاده از کمپرس سرد و گرم

در ابتدا می توان از کمپرس های سرد برای تسکین درد و التهاب استفاده کرد. بعد از چند روز، ممکن است به گرمای ملایم بپردازید تا آرامش و آسایش ایجاد کنید.
ماندن در رختخواب می تواند منجر به سفتی مفاصل و ضعف عضلات شود که می تواند بهبودی شما را پیچیده کند. در عوض، در داخل استراحت کنید و سپس به یک پیاده روی کوتاه بروید یا برخی از کارها را انجام دهید. سعی کنید از انجام فعالیت هایی که درد شما را بدتر می کنند، خودداری کنید.
فعالیت خود را به آرامی از سر بگیرید. بگذارید دردتان شما را در از سرگیری فعالیت هایتان راهنمایی کند. اطمینان حاصل کنید که حرکات شما به خصوص در هنگان خم و بلند شدن آهسته و کنترل شده است، به طور کلی استفاده از کمپرس گرما و یخ در بعضی از افراد به صورت متناوب تاثیر دارد.

دارو درمانی

استفاده از داروهای مختلف تاثیر فوق العاده در درمان درد دارد. انواع داروهایی که برای کمر درد تجویز می شوند از قرار زیر است:

داروهای مسکن بدون نسخه

اگر درد شما خفیف تا متوسط ​​است، پزشک ممکن است داروی مسکن بدون نسخه، مانند: استامینوفن، ایبوپروفن یا ناپروکسن سدیم توصیه می شود.

شل کننده های عضله

در صورت گرفتگی عضلات ممکن است این موارد برای شما تجویز شود. آرام بخشی و سرگیجه از عوارض جانبی رایج است.
مواد افیونی به دلیل عوارض جانبی مواد افیونی و احتمال اعتیاد، بسیاری از پزشکان در تجویز آن ها برای فتق دیسک دریغ می کنند. اگر داروی دیگر درد شما را تسکین نمی دهد، پزشک ممکن است استفاده کوتاه مدت از مواد مخدر مانند کدئین یا ترکیب اکسی کدون-استامینوفن را مد نظر قرار دهد. آرام بخشی، حالت تهوع، گیجی و یبوست از عوارض جانبی احتمالی این داروها است.

تزریق کورتیزون

اگر با مصرف داروهای خوراکی درد شما بهبود پیدا نکرد، ممکن است پزشک کورتیکواستروئید را برای تزریق به اطراف اعصاب نخاعی توصیه کند. تصویربرداری از ستون فقرات می تواند به هدایت سوزن کمک کند.

تزریق استروئید اپیدورال

تزریق استروئید اپیدورال قرار دادن کورتیزون، یک ماده ضد التهابی قدرتمند در فضای اپیدورال است که دیسک و ستون فقرات را تقریبی می کند. درمان تزریق اپیدورال بیش از ۴۰ سال است که وجود دارد. این شامل استفاده از استروئیدها یا عوامل بیهوشی است که با حداقل عوامل خطر سود خوبی را به همراه دارد. هدف اصلی از تزریق اپیدورال کوچک شدن تورم برآمده یا دیسک های فتق شده و کاهش هر التهابی است که دیسک را احاطه کرده و ممکن است به عصب نخاعی فشار وارد کند.

فیزیوتراپی

ممکن است پزشک برای کمک به درد شما فیزیوتراپی را پیشنهاد کند. فیزیوتراپیست ها می توانند موقعیت ها و تمریناتی را برای کاهش درد دیسک فتق به شما نشان دهند.

فیزیوتراپی در آموزش کشش هدفمند و تمرینات توان بخشی مهم است. این برنامه هم چنین ممکن است روش های ایمن تری برای انجام فعالیت های معمولی مانند بلند کردن و راه رفتن به بیمار آموزش دهد.

تزریق اپیدورال داروهای استروئیدی در برخی موارد می تواند تسکین دهنده درد باشد. تزریق استروئید اپیدورال به منظور تسکین درد کافی برای بیمار جهت پیشرفت با توان بخشی انجام شده است. اثرات آن متفاوت است و تسکین درد موقتی است.

راه های پیشگیری از بروز دیسک کمر

برای کمک به جلوگیری از فتق دیسک، موارد زیر را انجام دهید:

انجام صحیح تمرینات ورزشی

تقویت عضلات تنه باعث ثبات و حمایت از ستون فقرات می شود.
حالت خوب را حفظ کنید این باعث کاهش فشار بر روی ستون فقرات و دیسک های شما می شود. کمرتان را صاف و مرتب نگه دارید، مخصوصاً هنگام نشستن طولانی مدت، اشیا سنگین را به درستی بلند کنید و باعث شوید که پاها، نه پشت، بیشتر کارها را انجام دهید.

حفظ تعادل در وزن

وزن اضافی فشار بیشتری به ستون فقرات و دیسک ها وارد می کند، در نتیجه آن ها بیشتر در معرض فتق قرار می گیرند.

 افزایش وزن نیز می تواند از عوامل فشار به نواحی کمر باشد و در نهایت به دیسک کمر بینجامد.

نحوه صحیح نشست و برخاست

در واقع زمانی که شما شاغل هستید باید بدانید که پشت صندلی خود به نحو صحیحی بنشینید و نیز در هنگام خوابیدن به نحو درست استراحت کنید.

سوالات متداول درمان دیسک کمر

در ادامه این بخش از مهم ترین و پر تکرارترین سوالاتی که توسط کاربران عزیز این وب سایت مطرح شده است را در اختیارتان قرار می دهیم. هم چنین اگر پس از مطالعه این موارد هم چنان ابهامی در این خصوص برای تان باقی مانده بود می توانید در انتهای مقاله در قسمت “دیدگاه” وب سایت پرسش خود را مطرح کنید تا توسط تیم متخصصین این کلینیک بررسی و نسبت به پاسخ دهی آن اقدام شود.

هر کمر دردی می تواند دیسک کمر باشد؟

همه کمردردها به دلیل فتق نیستند و همه فتق ها نیز صدمه نمی بینند. کمر درد، معمولاً به دلیل فتق نیست. با این حال، سیاتیک ناشی از فتق است. از طرف دیگر، بیش از ۸۰٪ مردم در دوره ای از زندگی خود دچار دردهای از این دست شده اند که در بیشتر موارد ناشی از انقباض عضلانی، وضعیت نامناسب یا آرتروز است و به دلیل دیسک کمر نیست.

اگر مشکل از ناحیه کمر است چرا من از ناحیه پا احساس درد می کنم؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که در این باره تا کنون توسط کاربران این وب سایت مطرح شده است، علت بروز پا درد در هنگام بیرون زدگی دیسک کمر است. پس در ادامه بهتر است بدانیم که  اعصابی که به پاها می روند از نخاع خارج می شوند. هنگام خارج شدن، آن ها در کانال نخاع قرار می گیرند و سپس بین دو بدن مهره خارج می شوند. وقتی در کانال هستند، با سطح دیسک مرتبط (Lumbar 5 یا L5) نامگذاری می شوند. هنگامی که اعصاب از سطح فردی خارج می شوند، آن ها با هم گروه می شوند و اعصاب نامگذاری شده، به عنوان مثال: عصب سیاتیک را تشکیل می دهند. در کانال است که دیسک عصب را تحریک می کند، درد را از پای مربوط به دیسک درگیر و طرف عصبی که تحریک می کند پایین می آورد.

آیا فتق فقط در مهره خاصی اتفاق می افتد؟

نه. ستون مهره ها توسط ۲۴ مهره روی هم تشکیل شده است. بین هر یک از آن ها یک هسته پالپوس وجود دارد که به عنوان یک کمک فنر عمل می کند و اجازه می دهد برخی از حرکت ها انجام شود. هنگامی که این دیسک از بین می رود، هسته پالپوسوس نشت می کند: این به عنوان فتق شناخته می شود. درد هنگامی بروز می کند که فتق اعصاب اطراف دیسک را فشرده می کند. بسته به این که در کدام مهره اتفاق می افتد، اعصاب مختلف را تحت تأثیر قرار می دهد و درد منطقه دیگری را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. شایع ترین آن فتق مهره های پایین ستون فقرات کمر است که اغلب دردی را ایجاد می کند که به پاها تابش می شود. متداول ترین سطح L4-L5 و L5-S1 است.

آیا دوره بعد از عمل دیسک کمر دردناک است؟

خیر. بیماران می توانند روز بعد بیدار شوند و ۲۴-۴۸ ساعت پس از جراحی با تجویز درمان ضد درد مرخص می شوند.

آیا دیسک کمر با پیری همراه است؟

خیر؛ سیاتیک و فتق به طور کلی به دلیل پیری فرد ایجاد نمی شود. در حقیقت ، معمولاً بین ۳۵ تا ۵۵ سال ظاهر می شود. دلیل شکل ظاهری آن کاملاً به نحوه حرکت دادن پشت شما مرتبط است.
دلایل اصلی این موارد عبارتند از:
بار اضافی و فعالیت جسمی زیاد، بارداری، اضافه وزن و سبک زندگی بی تحرک

چگونه از دیسک کمر مراقبت کنیم؟

برخی از نکات برای مراقبت از دیسک های بین مهره ای شما عبارتند از:
بهبود وضعیت بدن خود که ممکن است شامل ورزش و تغییر موقعیت به طور مکرر هنگام کار باشد.
هنگام بالا بردن اجسام سنگین از مکانیک بدن خوب استفاده کنید.
خوابیدن روی تشک محکم و حمایتی.
ترک سیگار (یا شروع نکنید).
حفظ وزن سالم.
تغذیه مقوی و سالم
نوشیدن مقدار زیادی آب.
عدم استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی

اثر درمانی دیسکوژل چقدر ماندگار است؟

به جهت این که دیسکوژل در داخل دیسک تزریق می شود تا مدت زمان طولانی ماندگاری و دوام دارد. در نتیجه اثر درمانی آن هم دوام و پایداری خواهد داشت.

دیسکوژل در داخل دیسک حرکت می کند؟

خیر به جهت این که دیسکوژل در بافت پاره شده تزریق می شود بعد از مدت زمانی تبدیل به یک پروتز دائمی می شود و نحوه جایگیری آن ثابت می شود.

برای درمان دیسک کمر چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر گردن یا کمر درد به سمت پایین بازو یا پای شما حرکت می کند، یا اگر شما هم چنین بی حسی، گزگز یا ضعف دارید، به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. توصیه های پزشک کمک می کند که از نیاز به جراحی دور بمانید. مراجعه زود هنگام به پزشک و تشخیص درست می تواند در رفع مشکل کمردرد شما کمک بسزایی کند.

در نهایت باید بدانید که…

علیرغم این که روش های درمانی بدون جراحی روشی بی خطر و اثر گذار است اما اگر از سوی متخصصین در این حوزه انجام نشود نمی توان به نتیجه بخشی آن امیدوار بود. از این رو توصیه می کنیم که پیش از این که وارد روند درمانی شوید در ابتدا با یک متخصص خبره مشاوره هایی را داشته باشید سپس روند درمان را به بهترین متخصص درد بسپارید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
170 Responses
  1. با سلام من ۲۴ سالمه وقتی به مهره های پایین کمرم دست میزنم درد میگیره ، دردش مثل فشار دادن جایی از بدنه‌که بعد از ضربه کبود شده این درد برای چیه؟

    1. با سلام ممکن است این درد ها مربوط به علل متفاوتی باشد از جمله گروه های عضلانی، ساییدگی مفاصل بین مهره ای، درگیری مفصل ساکروایلیاک باشد که با معاینه مشخص می شود.

        1. به همراه مدارک پزشکی مورد نیاز و تصویربرداری تون حتما باید توسط دکتر آریانی ویزیت شوید تا با توجه به مشکل و تشخیص بیماری راهکارهای درمانی را انتخاب و انجام دهند.

    2. در کوتاه ترین زمان ایستادن کمر درد بدی میگیرم به طوری که انگار میله داغی داغ مهره آخریم کردن

      واقعا نمی دونم چیکار کنم خسته شدم
      حتی در حد شستن چندتا ظرف ساده هم اذیت میشم

  2. سلام بسیار مقاله جذاب و جالبی بود و من نمیدونستم با چنین روشهایی میشه برای درمان دیسک اقدام کرد بسیار ممنون
    از متخصصین عزیز که این مطلب رو گذاشتند

    1. چنانچه راهکار های درمان غیر جراحی پاسخگو نباشند و شدت جراحت و اسیب های وارده به دیسک ها بسیار زیاد باشد

    1. بله افراد جوان هم ممکن است دچار این عارضه گردند معمولا افراد بسته به نوع سبک زنذگی و شغلشان مبتلا می شوند.

  3. وای دکتر خداخیرتون بده مشاوره آنلاین خیلی خوب بود من واقعا جواب سوالامو گرفتم ایشالا این مواردی که فرمودین رو حتما رعایت میکنم از شر این کمر درد خلاص بشم.

  4. من بیمارتون هستم ممنون از زحمات شما هر وقت سوالی برام پیش میاد قبل اینکه به شما زحمت بدم یک دور سایت رو چک میکنم و معمولا هم پاسخم رو میگیرم

    1. با کمک به روزترین تکنولوژی درمان های غیر جراحی می توان از تزریقات ارتوکین تراپی و پی آرپی و .. بنا به شرایط فیزیکی بیمار و صلاح دید دکتر آریانی استفاده کرد.

    1. برای افرادی که گودی کمر دارند می توانند از ورزش های اصلاحی برای درمان گودی کمر استفاده کنند و این حرکات اصلاحی در پیج اینستاگرام کلینیک موجود است.

  5. من تو باشگته مهره کمرم آسیب دیده. راه که میرم حس میکنم پایین کمرم خیلی فشار میاره. حتی گردنمم خم میکنم، تیر میکشه🥺😣😣میشه راهنماییم کنین🙏🏽

  6. سلام دکتر جان خسته نباشید من پایین کمرم چند روزی هست دائما سوزن سوزن میشه با فیزیوتراپی درمان میشه ؟ میخوام جلوگیری کنم به جراحی نرسه لطفا راهنماییم کنید .ممنون

    1. برای جلوگیری از پیشرفت بیماری بهتر است هر چخ سریع تر در اسرع وقت از طریق سامانه مشاوره انلاین ماوراطب یا مراجعه به مطب معاینه و بررسی بشید. بدون بررسی بالینی نمی توان راهکار درمانی مشخصی ارائه داد.

    1. با توچه به شدت و ضعف عارضه دیسک می توان نظر قطعی در این باره داد البته با کمک روش های نوین غیر جراحی می تواند تا حد بسیار زیادی آن را برطرف نمود.

    2. سلام.‌پدرم باطری قلب دارند. دچار پا درد شدید بیشتر در قسمت زانو، ام آر آی هم نمیتونند انجام بدن. امکان درمانشون هست؟

      1. بله امکان درمان هستش می توان از طریق روش های دیگر اقدام به تشخیص و شناخت علل بیماری و درمان آن انجام شود.

  7. کسی که سالها پیش کمرش ضرب خورده و دائما با یکمی کار کردن و برداشتن وسیله کمر درد میگیره باید چیکار کنه ؟ این مشکل برای پدر من پیش اومده سالها پیش خیلی دلم میخواد یکاری براش انجام بدم خوب بشه ممنون میشم راهنماییم کنید؟

      1. خواهش میکنم.
        خیر صرفا نیازی به جراحی نیست و با انجام معاینات بالینی نحوه روش درمانی با توجه به میزان شدت بیرون زدگی دیسک بستگی دارد.

  8. سلام ببخشیم برادر من ترک موتور سوار بود و تصادف کرد بیکارستان عکسبرداری ک کردن گفتن چیزی نیست ولی این کمر درد خیلی شدید هست نمیدونیم باید چیکار کنیم واقعا

    1. میتونید از طریق مشاوره انلاین با دکتر آریانی ویزیت بشن و اقدامات اولیه همچون تجویز و انجام mri جهت تشخیص های بالینی انجام شود و سپس جهت درمان به مطب مراجعه کنند.

    1. در این دوران نیز میتوانید از روش های غیرجراحی جهت کنترل و بهبود درد های در این ناحیه نیز اقدام کرد.

    1. هر گونه ورزش های جهت درمان و بهبود قبل و بعد از بیماری در صفحه اینستاگرام و سایر ویدئوسنترها از قبیل: آپارات – نماشا – یوتیوب این صفحه آپلود شده اند.

  9. سلاموخسته نباشید خدمت شما دکتر عزیز ،دکترعزیز من ۱۸ساله دیگه کمر و گردن دارم که های ۵؛۴ که آن چند سال درمانهای زیادی انجام دادم که عمل نکنم حتی دوره کامل پروپراکتیک رورفتم که خیلی عالی بود،این چند سال خیلی با احتیاط کار انجام میدم وبه ندرت کمر درد می‌گیرم ام آرا پارسال گرفتم دیسکو مثل قبل بود به نظر شما برای چک کردن مزاحم شما بشم

    1. نمیتوان به طور قطع کفت که بعد از زایمان دچار این بیماری می شوید اما ممکن است بر اساس شرایط و سبک زندگی به این دردها دچار شد

    1. در ابتدا می توانید از طریق شماره تماس های موجود در این انتهای صفحه جهت دریافت نوبت حضوری از منشی مطب اقدام کنید و هم چنین از طریق سامانه مشاوره آنلاین ماوراطب جهت دریافت نوبت دهی آنلاین اینترنتی اقدام کنید.

      https://mavarateb.com/doctor/دکتر-محمد-رضا-آریانی

    1. خیر می توان با استفاده از روش های نوین غیر جراحی درد های ناشی از دیسک کمر را کاهش و سپس بهبودی کامل را حاصل کرد

    1. خیر علاوه بر روش های جراحی سنتی، سایر روش های غیر جراحی هم چون لیزرتراپی – دیسکوژل تراپی – اوزون تراپی نیز برای درمان دردهای دیسک کمر نیز موثر هستند.

    1. نمی توان در این مورد نظر قطعی داد بهتر است در ابتدا با استفاده از معاینات بالینی تشخیص داده و سپس راهکار درمانی مناسب آن را مورد ارزیابی قرار بگیرد.

    1. بستگی داره بعد از چه نوع عمل جراحی و مراقبت های آن مد نظر قرار بگیرد. اغلب پس از دو هفته می توان شروع به کار کرد

    1. بهتره برای درمان قطعی از روش های غیر جراحی همچون، لیزرتراپی – دیسکوژل – اوزون تراپی اقدام کنید . البته در ابتدا تشخیص و سپس گزینه درمانی مورد نظر انتخاب می شود.

  10. سلام خسته نباشید من بخاطر داشتن سینه های بزرگ دچار دیسگ گردن وکمر هستم آیا بدون جراحی میتونم از این درد خلاص بشم یا حتما باید عمل کنم تمام آزمایش ها رو انجام دادم و دکتر گفته عمل کوچک کردن سینه انجام بدم بعد دیسک کمر

    1. بله می توان با کمک روش های غیر جراحی این گونه درد های پایان دهید و دیگر نیاز به جراحی های تهاجمی وز یبایی نباشد.

  11. من دوران بارداریم دیسک کمر حاد شد و کار استراحت مطلق کرد منو حالا بعد از زایمان هفت ساله که تا یه کم پیدا روی میکنم یا کار یا چیزی بلند میکنم زانو هام خالی میشه آیا نیاز به عمل دارم

    1. بهتر است تحت معاینات بالینی قرار بگیرید و از طریق مراجعه به مطب یا استفاده از سامانه مشاوره انلاین ماوراطب اقدام به اخذ نوبت و مشاوره کنید تا مفصلا ویزیت شوید.

    1. می توانید از طریق مراجعه به مطب در خصوص تشخیص بیماری تون اقدام کنید و هم چنین از طریق مشاوره غیر حصوری از طریق سامانه مشاوره انلاین ماوراطب اقدام کنید.
      برای دریافت نوبت اینترنتی و مشاوره انلاین با دکتر آریانی بر روی لینک زیر کلیک کنید.
      https://mavarateb.com/doctor/دکتر-محمد-رضا-آریانی

    1. بله متاسفانه استعمال دخاینات تاثیرات ناخوشایندی بر روی پیشرفت بیماری و عدم پاسخگویی مناسب راهکار درمانی بر جای می گذارد.

    1. خواهش میکنم. در خصوص میزان مدت زمان درمان نمیتوان به صورت قطعی گفت بسته به نوع روش درمانی مورد نظر و شرایط بیمار متفاوت و متغیر است.

    1. در خصوص چه نوع روش درمانی غیر جراحی سوال میکنید؟
      اغلب روش های درمانی بسته به میزان شدت بیماری از ۱ – ۴ حلسه متغیر انجام می شود و همچنین دوران نقاهت طولانی مدتی در پی ندارد.

    1. بله با این روش غیر جراحی ، دیسک بیرون زده کمر درمان میشه اما با توجه به معاینات بالینی مشخص می شود چه کسی کاندیدای مناسب انجام این روش است.

    1. سلام وقت بخیر . مچکرم . بله هم مشاوره به صورت حضوری میتونید تشریف بیارید مطب هم به صورت غیر حضوری از طریق سامانه مشاوره آنلاین ماوراطب از طریق لینک زیر می توانید اقدام به نوبت گیری اینترنتی کنید.

      https://mavarateb.com/doctor/دکتر-محمد-رضا-آریانی

    1. بله ممکن است ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر باشه اما عوامل دیگری در بروز چنین دردهای موثر هستند که باید تحت معاینات بالینی قرار بگیرید .

  12. سلام خسته نباشید من موقع پیاده روی خیلی کمرم وام درد میگیره جوری که دیگه نمیتونم دولا راست بشم آیا میتونه اینم از دیسک کمر باشه

    1. محدودیت وزنی ندارند اما حتما می بایستی بعد از اتمام دوره درمان وزن خود ار مدیریت و کاهش دهند تا آسیب های بیشتری به ناحیه دیسک وارد نشود.

  13. بسیار مقاله مفیدی بود همسر من دیسک کمر داره و تنگی کانال نخاعی چندین ساله و دردش واقعا اذیتش میکنه دکتر هم زیاد رفته ولی متاسفانه تاثیر نداشته فقط مسکن آروم میکنه درد کمرش رو

    1. خواهش میکنم. بهتر است تحت معاینات دقیق بالینی قرار بگیرید و سپس جهت درمان از روش های غیرجراحی کمک بگیرید تا درد ها در این ناحیه پایان بگیرد.

    1. همانطور که در مقاله نیز توضیح داده شد دیسکوژل نیز یک نوع مایع درمانی است که به صورت تزریقی بر روی ناحیه مورد نظر استفاده می شود.

    1. سلام بله ممکن است ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر باشد البته باید تحت معاینات بالینی دقیقی قرار بگیرید و نمی توان ب طور قطعی در این مورد نظر داد

    1. خیر نیمتوان به طور قطعی گفت که این روش درمانی بر روی همه دیسک های بیرون زده می تواند موثر واقع شود.

    1. پس از چه نوع روش درمانی؟
      لازم به دکر است که استفاده از هر یک از روش های درمانی مذکور دوران نقاهت چندانی در پی ندارد و هم چنین می توان به کارهای روزمره رسیدگی کرد.

    1. درد سیاتیک یکی از علل فتق دیسک کمر است خود عصب سیاتیک ممکن است به روش های مختلف درگیر شود یکی از روش های که باعث درگیری رگ سیاتیک می شود همان بروز دیسک کمر است

    1. عمل لیزر دیسک یک نوع عمل جراحی است که غیر تهاجمی وب سته است اما باتوجه به شدت آسیب و نوع عمل انجام شده بعدا بیمار بعداز یک یا د ماه ویزیت و معاینه شوند تا بعد با تشخیص پزشک به ورزش های اصلاحی بپردازند.

    1. درد در ناحیه خود کمر . دردهای تیرکشنده دراندام تحتانی . ناتوانی در راه رفتن و گز گز پاها از علائم برو زدیسک کمر می باشد

    1. ورزش و حرکات اصلاحی نقش پیشگیری از بیماری را دارند. افرادی که دیسک خفیفی دارند ممکن است با حرکات اصلاحی مانع از پیشرفت دیسک کمر شوند.

  14. سلام وقتتون بخیر

    آقای دکتر عمل دیسکوژل چقدر هزینه داره بنده کارگر ساده هستم و دچار فتق دیسک و تنگی کانال نخاع شدم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    1. سلام روزتون بخیر هزینه ها بستگی به عوامل مختلفی داره میتونید با مطب در تماس باشید دوست عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *