راهکار های درمانی درد دنبالچه

درد دنبالچه (کوکسیدینیا) می‌تواند کارهای روزمره را مختل و غیر قابل تحمل کند. دنبالچه، یک استخوان مثلثی کوچک در پایین ستون فقرات، ممکن است کبود شده و حتی شکسته شود. هنگام بروز این عارضه، نشستن درد را افزایش می دهد در حالی که راه رفتن آن را تسکین می‌دهد. استفاده از درمان‌های خانگی و تغییر سبک زندگی مانند نشستن بیش از حد طولانی، به تسکین درد شخص کمک شایان توجهی خواهد کرد.

در ادامه خواهید دید که در کلینیک های درد معتبر و با حضور متخصصین این حوزه درمانی نوین، چگونه درمان انواع دردهای بدن تان را تجربه می کنید بدون هیچ گونه انجام عمل جراحی که ممکن است آسیب های فراوانی را برای تان به همراه داشته باشد. در ادامه این مقاله از سایت دکتر محمدرضا آریانی با ما همراه باشید تا در خصوص درمان های مناسب این بیماری با شما بیشتر گفتگو کنیم.

truncate dir-rtl

درمان انواع درد

دنبالچه چیست؟

دنبالچه از سه تا پنج مهره (استخوان) جوش خورده تشکیل شده است. زیر استخوان خاجی، یک ساختار استخوانی در پایه ستون فقرات قرار گرفته است. چندین تاندون، ماهیچه و رباط به آن متصل می‌شوند. هر دو استخوان دنبالچه و ایسکیال (دو استخوانی که قسمت پایین لگن را تشکیل می‌دهند) هنگام نشستن وزن شخص را تحمل می‌کنند. دو سوم بزرگسالان دنبالچه ای دارند که به جای اینکه مستقیماً به سمت پایین باشد کمی خمیده می شود، اما انحنای بیش از حد آن غیر طبیعی و در نتیجه دردناک خواهد شد.

برای گرفتن وقت مشاوره می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

نام و نام خانوادگی
پیام
فرم‌ با موفقیت ثبت شد!
لطفا دوباره تلاش کنید!!

علائم درد دنبالچه (کوکسیدینیا) چیست؟

علائم کوکسیدینیا عبارتند از:

• احساس درد شدید
  • بروز درد شدیدتر هنگام تغییر حالت از نشسته به ایستادن
  • درد شدیدتر هنگام نشستن طولانی مدت
  • درد در هنگام اجابت مزاج
  • درد هنگام رابطه جنسی

سایر علائم مرتبط که ممکن است با کوکسیدینیا رخ دهد عبارتند از:

• اضطراب
  • کمر درد
truncate dir-rtl

علائم درد دنبالچه (کوکسیدینیا) چیست؟

علت ایجاد درد دنبالچه

درد دنبالچه از یک درد مبهم تا شدید متغیر است و ممکن است هفته ها، ماه ها یا گاهی اوقات بیشتر طول بکشد. سه نوع اتفاق منجر به درد دنبالچه می شود:

• ترومای خارجی: کبودی، شکستگی یا دررفتگی ناشی از زمین خوردن.
  • ترومای داخلی: ضربه ناشی از زایمان سخت یا نشستن طولانی مدت روی یک سطح باریک یا سخت.
  • سایر موارد: عفونت، آبسه و تومور.

جالب اینجاست که بدانید، برای یک سوم مبتلایان به کوکسیدینیا، علت این عارضه همچنان ناشناخته باقی مانده است.

دلایل دیگر درد دنبالچه عبارتند از:

افتادن

گاهی افتادن از روی نردبان و یا صندلی منجر به بروز آن می شود. اگر سقوط بسیار بدی داشته باشید، ممکن است استخوان دنبالچه دچار آسیب دیدگی شود.

آسیب فشاری تکراری (RSI)

ورزش هایی مانند دوچرخه سواری و قایقرانی نیاز دارد که فرد به جلو و عقب خم شود و ستون فقرات خود را بکشد. تکرار بیش از حد این حرکت می تواند بافت های اطراف دنبالچه را تحت فشار قرار دهد.

علل-درد-دنبالچه

بارداری و زایمان

در طول سه ماهه سوم بارداری، بدن زن هورمون هایی ترشح می کند که ناحیه بین استخوان خاجی و دنبالچه را نرم می کند. این امر باعث می شود دنبالچه در هنگام زایمان حرکت کند. این یک فرآیند طبیعی است، اما، متأسفانه، چنین حرکتی ممکن است عضلات و رباط‌های اطراف دنبالچه را بیش از حد کشیده و باعث درد اضافی شود.

چاقی

اضافه وزن، فشار بیشتری به دنبالچه وارد می کند. این امر می تواند باعث شود که دنبالچه به عقب متمایل شود. دنبالچه اگر از موقعیت خود خارج شود صدمه خواهد دید.

کمبود وزن

اگر چربی کافی در باسن وجود نداشته باشد تا از ساییدگی دنبالچه بر روی عضلات، رباط ها و تاندون‌ها جلوگیری کند، می تواند باعث بروز این عارضه شود و بافت های نرم را ملتهب می کند.

نشستن

همین عمل ساده می‌تواند درد دنبالچه را افزایش دهد، به خصوص اگر روی یک سطح سخت یا باریک نشسته باشید. تمام تلاش خود را بکنید که اغلب بلند شوید، کشش دهید و کمی پیاده‌روی کنید. با این حال بهتر است برای خود جای نرم‌تر و راحت تری برای نشستن پیدا کنید یا از یک صندلی بالشتک دار استفاده کنید.

سرطان

تنها در موارد نادر درد دنبالچه نشانه سرطان است. بسیار بعید است.

بیشتر بدانید: درمان قطعی عرق کف پا چیست؟

نحوه تشخیص درد دنبالچه

تشخیص درد دنبالچه، معمولاً توسط پزشک و با استفاده از تاریخچه‌ی پزشکی بیمار، معاینه فیزیکی و در صورت نیاز، انجام آزمایشات تصویربرداری انجام می‌شود. موارد زیر می‌تواند به تشخیص دقیق کمک کند:

سوابق پزشکی

بررسی سوابق پزشکی بیمار شامل موارد زیر می شود:

• پرسیدن سوالات در مورد نوع، محل و شدت درد
              • بررسی زمان شروع درد و عوامل تشدید یا تسکین آن
              • بررسی سابقه آسیب‌ها یا ضربات به ناحیه دنبالچه
              • پرسیدن سوالات در مورد فعالیت‌ها و حالت‌های نشستن

معاینه فیزیکی

معاینه فیزیکی برای تشخیص این عارضه بدین صورت انجام می شود:

• لمس و فشار دادن ناحیه دنبالچه برای تعیین محل دقیق درد
              • بررسی انعطاف‌پذیری و دامنه حرکتی ناحیه‌ی ستون فقرات و لگن
              • ارزیابی سایر عوامل مرتبط مثل اسپاسم عضلانی یا علائم التهابی

آزمایشات تصویربرداری

این آزمایشات شامل موارد زیر است:

اشعه ایکس (X-ray)

برای بررسی هرگونه شکستگی یا جابجایی استخوان دنبالچه انجام می شود.

ام‌آر‌آی (MRI)

برای مشاهده بافت‌های نرم، دیسک‌ها و اعصاب ناحیه‌ی دنبالچه از ام آرآی استفاده می شود.

سی‌تی اسکن (CT scan)

برای تصاویر دقیق‌تر از استخوان‌ها و مفاصل ناحیه‌ی دنبالچه انجام می شود.

در نهایت، بر اساس نتایج این بررسی‌ها، پزشک می‌تواند تشخیص دقیقی را انجام داده و برنامه‌ی درمانی مناسب را پیشنهاد کند. درمان ممکن است شامل تغییرات در سبک زندگی، فیزیوتراپی، داروها و در موارد شدید، جراحی باشد.

روش های درمان درد دنبالچه

اکثر افراد بدون انجام هیچ گونه درمانی بهبود می یابند. از کسانی که نیاز به درمان دارند، ۹۰٪ از آن ها به استفاده از داروهای خانگی نیاز دارند. هم چنین بهتر است در همان ابتدا از متخصص حاضر در بهترین کلینیک های درد در تهران کمک بگیرید تا راهکار درمانی مناسب با شرایط فیزیکی تان انتخاب و انجام شوند و این گونه می توانید به بهترین نتیجه ممکن خود دست یابید.

درمان‌های خانگی برای درد دنبالچه

• مصرف داروهایی مثل ایبوپروفن برای کاهش درد و تورم
              • کاهش زمان نشستن اگر مجبور به نشستن هستید به جلو خم شوید.
              • حمام آب گرم برای شل شدن عضلات و کاهش درد.
              • هنگام نشستن از بالش دونات شکل استفاده کنید.
              • مصرف ملین مدفوع برای کاهش درد در هنگام اجابت مزاج
              • کشش و تقویت عضلات کمر و لگن
              • استفاده از کمپرس های سرد یا گرم در قسمت پایین کمر. (بیش از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، چند بار در روز استفاده کنید.)
              • پوشیدن لباس های گشاد.

درمان‌های سرپایی برای درد دنبالچه

• مسدود کردن پایانه عصبی محل درد با استفاده از داروهای بی حس کننده و استروئیدها برای کاهش التهاب
              • ماساژ درمانی (معمولاً فقط تسکین موقتی ایجاد می کند).
              • تمرینات کششی و بهبود وضعیت بدن با کمک فیزیوتراپیست
              • طب سوزنی

بیشتر بدانید: علت خشکی مفاصل چیست؟

اگر درمان‌های غیرجراحی مؤثر نباشند، پزشک ممکن است جراحی را پیشنهاد کند:

جراحی کوکسیژکتومی برای برداشتن دنبالچه که معمولاً به عنوان آخرین گزینه درمانی مطرح می‌شود. این جراحی می‌تواند درد را به‌طور کامل تسکین دهد ولی ممکن است با خطرات و عوارض جراحی همراه باشد.

این جراحی دارای دو روش است که عبارتند از:

1. کوکسیژکتومی جزئی (برداشتن بخشی از دنبالچه – بسیار نادر).
              2. کوکسیژکتومی کامل (برداشتن کل دنبالچه – بسیار نادر).

زمان نقاهت از کوکسیژکتومی می تواند چند ماه تا یک سال طول بکشد. متأسفانه، هیچ تضمینی وجود ندارد که درد، حتی در صورت از بین رفتن استخوان از بین برود. چرا که باز هم، این روش نادر است.

درمان درد دنبالچه با ورزش

یکی از روش های درمان درد دنبالجه استفاده از حرکات ورزشی شکمی است. انجام برخی از تمرین های شکمی می تواند به درد دنبالچه کمک قابل توجهی کند. این تمرین ها می تواند با دراز کشیدن بر روی پشت به طورت منظم انجام بگیرد. در این حالت لازم است زانوهای شما در حالت خم شده قرار بگیرد. و سپس عصلات شکمی منقبض شوند. در ادامه کار لازم است انقباض عضلات برای چند ثانیه حفظ شده و سپس عضلات آزاد شوند.

ورزش هایی برای کمک به درد دنبالچه

حرکات اسکات بی وزنی نیز می تواند به تقویت بعضی از عضلات کمک کرده و وضعیت آنها را متعادل تر نگه دارد. تکرار این حرکات می‌تواند به تسکین درد دنبالچه کمک کند.

برای مشاهده کامل این حرکات ورزشی بر روی عکس فوق کلیک کنید تا ۵ تمرین ورزشی برای کاهش درد دنبالچه را به صورت تصویری با توضیحات کامل ببینید.

سوالات شایع در خصوص درمان درد دنبالچه

درد دنبالچه (کوکسیدینیا) چقدر شایع است؟

درد دنبالچه بسیار رایج و شایع است.
              زنان پنج برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به کوکسیدینیا هستند. بزرگسالان و نوجوانان بیشتر از کودکان به آن مبتلا می شوند. افراد چاق سه برابر افراد دارای وزن ایده آل بر اساس مقیاس BMI (شاخص توده بدنی) مستعد ابتلا هستند. همچنین اگر خیلی سریع وزن کم کنید آسیب پذیرتر هستید.

آیا درد دنبالچه (کوکسیدینیا) نشانه بارداری است؟

همانطور که جنین رشد می‌کند، وزن آن بر فضای لگن شما فشار می آورد و باعث ایجاد درد در آن ناحیه عمومی می شود.

آیا درد دنبالچه (کوکسیدینیا) می تواند باعث درد رکتوم شود؟

بله، کوکسیدینیا مزمن یکی از علل درد رکتوم است.

آیا قاعدگی باعث درد دنبالچه (کوکسیدینیا) می شود؟

درد دنبالچه معمولاً زمانی که زن در حال قاعدگی است بدتر می شود.

آیا درد دنبالچه (کوکسیدینیا) دائمی است؟

خیر. درد دنبالچه به ندرت مادام العمر است.

در نهایت…

درمان درد دنبالچه شامل استراحت، استفاده از بالشتک‌های مخصوص، تمرینات کششی و تقویتی، و در موارد شدیدتر، مصرف داروهای ضدالتهابی یا تزریق‌های استروئیدی است. در برخی موارد، فیزیوتراپی یا جراحی نیز ممکن است توصیه شود. مشاوره با پزشک برای تعیین بهترین روش درمان ضروری است.