شماره های تماس مطب

[ratemypost]

راهکار های درمانی درد دنبالچه

آنچه می خوانید...

درد دنبالچه (کوکسیدینیا) می تواند کارهای روزمره را مختل و غیر قابل تحمل کند. دنبالچه، یک استخوان مثلثی کوچک در پایین ستون فقرات، ممکن است کبود شده و حتی شکسته شود. هنگام بروز این عارضه، نشستن درد را افزایش می دهد در حالی که راه رفتن آن را تسکین می دهد. استفاده از درمان های خانگی و تغییرسبک زندگی مانند نشستن بیش از حد طولانی، به تسکین درد شخص کمک شایان توجهی خواهد کرد.

در ادامه خواهید دید که در کلینیک های درد معتبر و با حضور متخصصین این حوزه درمانی نوین، چگونه درمان انواع درد های بدن تان را تجربه می کنید بدون هیچ گونه انجام عمل جراحی که ممکن است آسیب های فراوانی را برای تان به همراه داشته باشد.

دنبالچه چیست؟

دنبالچه از سه تا پنج مهره (استخوان) جوش خورده تشکیل شده است. زیر استخوان خاجی، یک ساختار استخوانی در پایه ستون فقرات قرار گرفته است. چندین تاندون، ماهیچه و رباط به آن متصل می شوند. هر دو استخوان دنبالچه و ایسکیال (دو استخوانی که قسمت پایین لگن را تشکیل می دهند) هنگام نشستن وزن شخص را تحمل می کنند. دو سوم بزرگسالان دنبالچه ای دارند که به جای اینکه مستقیماً به سمت پایین باشد کمی خمیده می شود، اما انحنای بیش از حد آن غیر طبیعی و در نتیجه دردناک خواهد شد.

علائم درد دنبالچه (کوکسیدینیا) چیست؟

علائم کوکسیدینیا عبارتند از:

• احساس درد شدید
  • بروز درد شدیدتر هنگام تغییر حالت از نشسته به ایستادن.
  • درد شدیدتر هنگام نشستن طولانی مدت.
  • درد در هنگام اجابت مزاج
  • درد هنگام رابطه جنسی

سایر علائم مرتبط که ممکن است با کوکسیدینیا رخ دهد عبارتند از:

• اضطراب
  • کمر درد

علت ایجاد درد دنبالچه

درد دنبالچه از یک درد مبهم تا شدید متغیر است و ممکن است هفته ها، ماه ها یا گاهی اوقات بیشتر طول بکشد. سه نوع اتفاق منجر به درد دنبالچه می شود:

• ترومای خارجی: کبودی، شکستگی یا دررفتگی ناشی از زمین خوردن.
  • ترومای داخلی: ضربه ناشی از زایمان سخت یا نشستن طولانی مدت روی یک سطح باریک یا سخت.
  • سایر موارد: عفونت، آبسه و تومور.

*جالب اینجاست که بدانید، برای یک سوم مبتلایان به کوکسیدینیا، علت این عارضه همچنان ناشناخته باقی مانده است.

علت درد دنبالچه (کوکسیدینیا) چیست؟

• افتادن

افتادن، زمانی رخ می دهد که شخص روی سطح لیز، کنترل خود را از دست می دهد. گاهی افتادن از روی نردبان و یا صندلی منجر به بروز آن می شود. اگر سقوط بسیار بدی داشته باشید، ممکن است استخوان دنبالچه دچار آسیب دیدگی شود.

• آسیب فشاری تکراری (RSI)

ورزش هایی مانند دوچرخه سواری و قایقرانی نیاز دارد که فرد به جلو و عقب خم شود و ستون فقرات خود را بکشد. تکرار بیش از حد این حرکت می تواند بافت های اطراف دنبالچه را تحت فشار قرار دهد.

• بارداری و زایمان

در طول سه ماهه سوم بارداری، بدن زن هورمون هایی ترشح می کند که ناحیه بین استخوان خاجی و دنبالچه را نرم می کند. این امر باعث می شود دنبالچه در هنگام زایمان حرکت کند. این یک فرآیند طبیعی است، اما، متأسفانه، چنین حرکتی ممکن است عضلات و رباط‌های اطراف دنبالچه را بیش از حد کشیده و باعث درد اضافی شود.

• چاقی

اضافه وزن، فشار بیشتری به دنبالچه وارد می کند. این امر می تواند باعث شود که دنبالچه به عقب متمایل شود. دنبالچه اگر از موقعیت خود خارج شود صدمه خواهد دید.

• کمبود وزن

اگر چربی کافی در باسن وجود نداشته باشد تا از ساییدگی دنبالچه بر روی عضلات، رباط ها و تاندون ها جلوگیری کند، می تواند باعث بروز این عارضه شود و بافت های نرم را ملتهب می کند.

• نشستن

همین عمل ساده می تواند درد دنبالچه را افزایش دهد، به خصوص اگر روی یک سطح سخت یا باریک نشسته باشید. تمام تلاش خود را بکنید که اغلب بلند شوید، کشش دهید و کمی پیاده روی کنید. با این حال بهتر است برای خود جای نرمتر و راحت تری برای نشستن پیدا کنید یا از یک صندلی بالشتک دار استفاده کنید.

• سرطان

تنها در موارد نادر درد دنبالچه نشانه سرطان است. بسیار بعید است.

درمان درد دنبالچه

اکثر افراد بدون انجام هیچ گونه درمانی بهبود می یابند. از کسانی که نیاز به درمان دارند، ۹۰٪ از آن ها به استفاده از داروهای خانگی نیاز دارند. هم چنین بهتر است در همان ابتدا از متخصص حاضر در بهترین کلینیک های درد در تهران کمک بگیرید تا راهکار درمانی مناسب با شرایط فیزیکی تان انتخاب و انجام شوند و این گونه می توانید به بهترین نتیجه ممکن خود دست یابید.

درمان‌های خانگی برای درد دنبالچه (کوکسیدینیا) عبارتند از:

• مصرف داروهایی مثل ایبوپروفن برای کاهش درد و تورم
  • کاهش زمان نشستن اگر مجبور به نشستن هستید به جلو خم شوید.
  • حمام آب گرم برای شل شدن عضلات و کاهش درد.
  • هنگام نشستن از بالش دونات شکل استفاده کنید.
  • مصرف ملین مدفوع برای کاهش درد در هنگام اجابت مزاج
  • کشش و تقویت عضلات کمر و لگن
  • استفاده از کمپرس های سرد یا گرم در قسمت پایین کمر. (بیش از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، چند بار در روز استفاده کنید.)
  • پوشیدن لباس های گشاد.

درمان‌های سرپایی برای درد دنبالچه (کوکسیدینیا) عبارتند از:

• مسدود کردن پایانه عصبی محل درد با استفاده از داروهای بی حس کننده و استروئیدها برای کاهش التهاب.
  • ماساژ درمانی (معمولاً فقط تسکین موقتی ایجاد می کند).
  • تمرینات کششی و بهبود وضعیت بدن با کمک فیزیوتراپیست.
  • طب سوزنی.

گزینه های جراحی عبارتند از:

1. کوکسیژکتومی جزئی (برداشتن بخشی از دنبالچه – بسیار نادر).
  2. کوکسیژکتومی کامل (برداشتن کل دنبالچه – بسیار نادر).

زمان نقاهت از کوکسیژکتومی می تواند چند ماه تا یک سال طول بکشد. متأسفانه، هیچ تضمینی وجود ندارد که درد، حتی در صورت از بین رفتن استخوان از بین برود. چرا که باز هم، این روش نادر است.

درمان درد دنبالچه با ورزش

سوالات متداول

در این بخش به مهم ترین سوالاتی که در خصوص درد های ناحیه تحتانی و دنبالچه ممکن است تجربه کنید، بحث و پاسخ داده شده است.

منبع:

دکتر آریانی

دکتر محمدرضا آریانی

فوق تخصص درمان و کنترل درد درمان غیر جراحی دیسک کمر ،گردن، آرتروز، سردرد، دردسرطانی بیوگرافی دکتر محمدرضا آریانی  عضو انجمن درد(IASP)  گذراندن دوره تخصص آنستزیولوژی و درد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ۱۳۸۶  گذراندن دوره فلوشیپ فوق تخصصی درد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۱۳۹۲  ورود به دوره فوق تخصص درد با رتبه آول  گذراندن دوره های متعدد اینترونشن درد در اروپا و آسیا  گذراندن دوره آموزشی کارگاه Racz Catheter در اروپا  گذراندن دوره محرک طناب نخاعی SCS در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران  گذراندن دوره کارگاه پیشرفته اندوسکوپی دیسک و ستون فقرات در سیتم GORE در سال ۲۰۲۰  عضو رسمی انجمن بین المللی مطالعه درد IASP  عضورسمی انجمن رژیونال آنستزی و درد ایران ISRAPM  عضو گروه فوق تخصصی درد، آندوسکوپی و جراحیهای کم تهاجمی ستون فقرات SPMC

نوبت دهی آنلاین

کاربر گرامی، ضمن سپاسگزاری از شما به دلیل انتخاب روش نوبت دهی آنلاین لطفا گزینه زیر را انتخاب نمایید و سپس روی گزینه اطلاعات تکمیلی کلیک کنید.