Search
Close this search box.
درمان درد

۵ روش‌ درمانی جدید برای درمان انواع درد

استراتژی‌های مدیریتی درمان انواع درد شامل داروهای تسکین دهنده درد و روش های نوین هم چون تزریقات استروئیدی و سایر تکنیک‌های کنترل درد است. مطالعات نشان می‌دهد که کیفیت زندگی فرد تحت تأثیر دیدگاه فرد و نحوه کنار آمدن او از نظر احساسی با درد است. در مورد استراتژی‌ها و مهارت‌های جدید مقابله مشورت بگیرید. در این مقاله متوجه خواهید شد که کنترل دردی که به راحتی تسکین نمی یابد، چگونه است. هم‌چنین دلایل درد، تاثیر درد در بدن، کنترل درد بدون دارو و همچنین داروهای ضد درد آشنا می شوید.

حالات مختلف درد

درد چیست؟

در تعریف درد می توان گفت که درد یک احساس بسیار شایع است. این عارضه با افزایش سن افزایش می یابد و جالب است بدانید که زنان بیشتر از مردان دچار درد می شوند.

درد ممکن است از یک درد مبهم تا یک ضربه چاقوی شدید باشد و از خفیف تا شدید متغیر باشد و همینطور در یک قسمت از بدن خود احساس درد کنید یا به طور گسترده ای ایجاد شود.

مطالعات نشان می دهد که سلامتی عاطفی فرد می تواند تجربه درد را تحت تأثیر قرار دهد. درک علت و یادگیری روش های موثر برای کنار آمدن با درد می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.

۵ نوع شایع انواع درد

ما این سوال را مدام می شنویم: “انواع مختلف درد کدام اند؟”

این هم یک پاسخ ساده و هم پیچیده است. پنج نوع درد شایع وجود دارد، اما برخی از دردها می توانند در بیش از یک دسته جای بگیرند، جایی که در آن عارضه دیده می شود.

پنج نوع متداول درد عبارتند از:

هیچ دردی درد بی درمان نیست، قطعا با علم پزشکی امروز تمام دردهای جسمانی قابل برطرف کردن و درمان هستند. شایع ترین نوع دردها شامل موارد زیر می شود:

5-نوع-شایع-انواع-درد

درد حاد به این معنی است که درد کوتاه است (به طور نسبی)، از چند دقیقه تا حدود سه ماه (بعضی اوقات تا شش ماه) ادامه دارد. درد حاد همچنین تمایل دارد که به آسیب بافت نرم یا بیماری موقتی مربوط شود، بنابراین به طور معمول پس از بهبودی آسیب یا فروکش بیماری، فروکش می کند. اگر صدمه به درستی برطرف نشود یا اگر درد نشان دهنده سوء عملکرد باشد، درد حاد ناشی از آسیب ممکن است به درد مزمن تبدیل شود. به طور کلی پاسخ طبیعی به آسیب، به طور ناگهانی شروع می شود و معمولاً کوتاه مدت است.

درد مزمن طولانی تر است. می تواند ثابت یا متناوب باشد. به عنوان مثال، سردردها را می توان دردی مزمن دانست که بیش از چندین ماه یا سال ادامه داشته باشد حتی اگر درد همیشه وجود نداشته باشد. درد مزمن غالباً به دلیل وضعیت سلامتی مانند: آرتروز، فیبرومیالژیا یا بیماری ستون فقرات است. پس زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارد معمولاٌ بیش از سه ماه طول می کشد.

درد نوروپاتیک به دلیل آسیب به اعصاب یا سایر قسمت های سیستم عصبی است. اغلب به عنوان تیراندازی، خنجر زدن یا سوزش درد توصیف می شود، یا احساس سوزن زدن دارد. همچنین می تواند روی حساسیت به لمس تأثیر بگذارد و باعث شود کسی در احساس گرما یا سرما مشکل داشته باشد. درد نوروپاتیک نوع متداولی از درد مزمن است. ممکن است به صورت مقطعی باشد (یعنی می آید و می رود)، و می تواند آنقدر شدید باشد که انجام کارهای روزمره را با مشکل روبرو کند. از آنجا که درد می تواند در حرکت طبیعی اختلال ایجاد کند، همچنین می تواند منجر به مشکلات حرکتی شود.

درد رادیکولیک نوعی درد خاص است که می تواند هنگام فشرده شدن یا ملتهب شدن عصب نخاعی رخ دهد. از پشت و ران به داخل پا از طریق ستون فقرات و ریشه عصب نخاعی تابش می کند. افرادی که درد رادیکولیک دارند ممکن است دچار گزگز ، بی حسی و ضعف عضلانی شوند. به دردی که از پشت و پا ساطع می شود رادیکولوپاتی گفته می شود. معمولاً به عنوان سیاتیک شناخته می شود زیرا این درد به دلیل تحت تأثیر قرار گرفتن عصب سیاتیک است. این نوع درد اغلب ثابت است و افراد می‌توانند آن را در عمق پا احساس کنند. پیاده‌روی، نشستن و برخی فعالیت‌های دیگر می تواند درد سیاتیک را بدتر کند. این یکی از رایج ترین اشکال درد رادیکولیک است.

بیشتر درد ناشی از آسیب بافتی است. این درد ناشی از آسیب به بافت های بدن است. این آسیب می تواند به استخوان، بافت نرم یا اندام ها وارد شود. آسیب به بافت بدن می تواند ناشی از بیماری مانند سرطان باشد. یا می تواند در اثر آسیب جسمی مانند بریدگی یا شکستگی استخوان باشد. دردی که تجربه می کنید ممکن است درد، خنجر زدن شدید یا ضربان قلب باشد. ممکن است لحظه ای بیاید و یا ثابت باشد. هنگام حرکت یا خندیدن احساس می کنید درد بدتر می شود. گاهی اوقات، تنفس عمیق می تواند آن را تشدید کند. درد ناشی از آسیب بافتی می تواند حاد باشد. به عنوان مثال، آسیب های ورزشی مانند پیچ ​​خوردگی مچ پا یا انگشت چمن اغلب نتیجه آسیب بافت نرم است. که ورزش های مناسب زانو در مواقع خاصی می تواند به درمان و کنترل این دردها کمک کند. یا می تواند مزمن باشد، مانند آرتروز یا سردردهای مزمن. و برخی از درمان های پزشکی مانند اشعه برای سرطان نیز می تواند باعث آسیب بافتی شود که منجر به درد شود.

درد فانتوم یا درد پس از قطع عضو نیز یکی از دردهای شایع است که ناشی از درد عضوی است که دیگر وجود ندارد. این درد نیز درمانی دارد که در مقاله مرتبط به شرح آن پرداخته ایم.

در این بخش از مقاله به بررسی علت بروز درد خواهیم پرداخت.

درد یک عارضه است که می‌تواند از طریق انتقال سیگنال‌های درد به مغز و سیستم عصبی ایجاد شود. علل درد بسیار متنوع هستند و ممکن است به عوامل فیزیکی، شیمیایی یا روانی مربوط باشند. در زیر به برخی از علل شایع بروز درد اشاره خواهم کرد:

درد ممکن است ناشی از آسیب و صدمات فیزیکی مانند شکستگی استخوان، ضربه به بدن، بریدگی‌ها و سایر آسیب‌های بافتی باشد.

التهاب در برخی از بافت‌ها و عضلات می‌تواند منجر به درد شود. مثال‌هایی از این نوع درد شامل التهاب مفاصل (مانند آرتریت روماتوئید) و التهاب عضلات (مانند میوزیت) می‌شود.

برخی از عفونت‌ها نیز می‌توانند عاملی برای درد باشند. عفونت‌های تنفسی، عفونت‌های ادراری، عفونت‌های پوستی و عفونت‌های دندانی ممکن است درد ایجاد کنند.

برخی از بیماری‌های مزمن مانند افسردگی، اضطراب، میگرن، آرتروز و بیماری‌های عصبی می‌توانند منجر به درد شوند.

استرس، اضطراب و فشار روانی نیز می‌توانند به عنوان علل درد مطرح شوند. این نوع درد را درد عصبی-روانی یا درد تسبیبی می‌نامند.

برخی از بیماری‌های داخلی مانند بیماری‌های قلبی، گوارشی، کلیوی و اندام‌های دیگر می‌توانند درد را تسبیب کنند.

مهم است که در صورت بروز درد شدید و مزمن، به پزشک خود مراجعه کنید تا علت درد را تشخیص دهد و برنامه درمانی مناسب را برای شما تعیین کند.

برخی از دلایل درد طبیعی دیگر:

  • افزایش سن
  • صدمه
  • پوست آرنج یا زانو
  • سوختگی جزئی
  • عضله کشیده یا کشیده
  • سردرد تنشی
  • درد پس از جراحی در محل برش
  • یک استخوان شکسته
  • پیچ خوردگی مچ پا جزئی
  • آسیب عضله، تاندون، پوست یا استخوان
  • زایمان و زایمان
  • گاهی اوقات درد طبیعی هنوز هم نیاز به مراجعه به پزشک یا حتی اورژانس دارد. در صورت آسیب جدی، صرف نظر از شدت درد یا تحمل، باید به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم دیگری غیر از درد دارید، مانند خونریزی قابل توجه ، ناهنجاری مفصل یا استخوان، تورم یا مشکل در انجام کارهای عادی و روزمره، به دنبال مراقبت پزشکی باشید. در صورت شک، با پزشک خود تماس بگیرید. همیشه بهتر است که در محل احتیاط خطا کنید تا این که احتمال بدتر شدن جراحت یا بیماری خود را داشته باشید.
  • آرتروز
  • فیبرومیالژیا
  • دیابت
  • دیسک فتق در گردن یا پشت
  • سرطان
  • عصبی فشرده یا گیره
  • سیاتیک
  • سندرم خستگی مزمن
  • حمله قلبی
  • سکته
  • سردردهای میگرنی مزمن
۰۰:۵۶
truncate dir-rtl

از درد های میگرنی چه می دانید؟

  • سر درد
  • کمر
  • پا
  • زانو
  • ران
  • شانه
  • دیسک گردن و کمر
  • آرتروز کمر و زانو
  • لگن
  • ساق دست

درمان دردهای صورت نیز یکی دیگر از دردهای شایع است که با درمان‌هایی متناسب هر فرد انجام می‌گیرد. آر اف یکی از درمان‌های متناسبی است که برای کنترل و کاهش دردهای صورت انجام می‌شود.

درد یک مکانیسم محافظتی پیچیده است. این یک قسمت اساسی از تکامل است که بدن را از خطر و آسیب محافظت می کند.

بدن گیرنده های درد دارد که به دو نوع اصلی از اعصاب متصل هستند که خطر را تشخیص می دهند. یک نوع عصب پیام ها را سریع انتقال می دهند و باعث یک درد ناگهانی می شود. دیگر پیام ها را به آرامی می فرستد و باعث یک درد کسل کننده و ضربان دار می شود.

گیرنده های درد در برخی از مناطق بدن بیشتر از مناطق دیگر است. به عنوان مثال، پوست گیرنده‌های زیادی دارد بنابراین به راحتی می توان محل و نوع درد را تشخیص داد. گیرنده های بسیار کمی در روده وجود دارد، بنابراین تعیین دقیق محل درد معده دشوارتر است.

میزان-تاثیر-گذاری-درد-بر-بدن

اگر گیرنده های درد در پوست با لمس چیز خطرناکی (مثلاً گرم یا تیز) فعال شوند، این اعصاب هشدارهایی را به نخاع و سپس به بخشی از مغز به نام تالاموس ارسال می کنند.

گاهی اوقات نخاع برای انقباض عضلات سیگنال فوری به عقب می فرستد. این قسمت بدن آسیب دیده را از منبع خطر یا آسیب دور می کند.

این یک واکنش انعکاسی است که از بروز آسیب بیشتر جلوگیری می کند. این اتفاق قبل از احساس درد می‌افتد.

وقتی پیام «هشدار!» به تالاموس رسید، اطلاعاتی را که اعصاب ارسال کرده اند با در نظر گرفتن تجربه قبلی، اعتقادات، انتظارات، فرهنگ و هنجارهای اجتماعی مرتب می‌کند. این توضیح می‌دهد که چرا مردم پاسخ بسیار متفاوتی نسبت به درد دارند.

سپس تالاموس اطلاعات را به قسمت های دیگر مغز که با پاسخ جسمی، فکر و احساسات مرتبط هستند، می فرستد. این زمانی است که ممکن است احساس درد کنید، فکر کنید، این دردناک است! چه بود؟ و احساس آزار می‌کنم.

تالاموس هم چنین به خلق و خو و برانگیختگی کمک می کند، که به شما در توضیح این نکته کمک می‌کند که چرا برداشت شما از درد تا حدی به وضعیت روحی شما بستگی دارد.

یکی از بهترین راهکار های درمانی انواع درد ها که در کلینیک های درد بدان توجه ویژه ای دارند این است که با توجه به علت بروز دردها از هر یک از روش های نوین کنترل درد با توجه به مزایای منحصر به فردی که دارند استفاده می کنند.

در ادامه به برخی از انواع بسیار گسترده شیوه های نوین کنترل درد که با توجه به پیشرفت علم پزشکی در این زمینه ایجاد شده است می پردازیم تا با کمک بتوان زیستنی با کیفیت و بدون دردی را تجربه کرد.

آیا تا به حال به بوی پاک و تازه هوا پس از طوفان صاعقه توجه کرده اید؟ این عطر ازن است، یک تصفیه کننده هوا طبیعی است و به عنوان یک لایه محافظ در برابر اثرات شدید اشعه ماورابنفش خورشید عمل می کند. خوشبختانه، با پیشرفت های اخیر در پزشکی، نیازی نیست که منتظر رعد و برق باشید تا از مزایای ازن بهره مند شوید! سالهاست که ازن درمانی برای بهبود سلامتی استفاده می شود. با این حال، تعداد کمی از پزشکان در ایالات متحده این روش درمانی را ارائه می دهند و اکثر مردم با آن آشنا نیستند. بهداشت در ایالات متحده برای دومین سال متوالی کاهش یافته است، در حالی که در مقایسه با سایر کشورها مانند ایتالیا، ژاپن، اسپانیا و سوئیس از نظر بهداشتی عقب است.

اوزون درمانی یک روش بحث برانگیز پزشکی جایگزین است که از گاز اوزن برای مبارزه با طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده می کند. ازن نوعی اکسیژن است. در طب جایگزین، پزشکان ازن درمانی از گاز یا فرم های مایع ازن برای درمان شرایط پزشکی و به عنوان ضدعفونی کننده موضعی نیز استفاده می کنند.متخصصین این حوزه درمانی مدت هاست که از این روش سودمند بهره مند می شوند.

گاز ازن (O3) کشف شده در اواسط قرن نوزدهم، گازی بی رنگ و بدون بو است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. اکسیژن مورد استفاده برای استفاده بالینی درجه پزشکی است، در دوزهای دقیق درمانی تجویز می شود و هرگز از طریق استنشاق انجام نمی شود. اوزن درمانی کاملاً مستند بوده و برای درمان عفونت های مزمن، زخم ها، بیماری لایم، آرتریت روماتوئید، سرطان، کولیت اولسراتیو، لوپوس و تا صد و چهارده بیماری استفاده می شود! از سال ۱۸۰۰، نیکولا تسلا اولین ژنراتور تولید گاز ازن را در ایالات متحده ثبت اختراع کرد و بعداً “شرکت ازلای تسلا” را راه اندازی کرد. در طول جنگ جهانی اول، پزشکان برای از بین بردن خاصیت ضد التهابی و ضد باکتریایی، ازن را به صورت موضعی درمان کردند و بعداً توانستند آب آشامیدنی را ضد عفونی کنند تا به عنوان اسپری یا کمپرس در پزشکی دندان استفاده شود.

همان طور که اوزن هوای تنفسی ما را تصفیه می کند، با اتصال و از بین بردن انتخابی باکتری ها، قارچ ها، انگل ها، کپک، مخمر و ویروس به عنوان سم زدایی برای بدن ما نیز عمل می کند. اوزن درمانی ممکن است به بدن ما کمک کند تا از شر فلزات سمی خلاص شود. بسیار چشمگیر برای چیزی که روزانه آن را مسلم می دانیم

درمانی باعث افزایش تولید ترکیبات مبارزه کننده با سرطان و تقویت قسمت های مختلف سیستم ایمنی بدن می شود که توسط عفونت مزمن و سرطان سرکوب می شوند. اوزن درمانی کمک می‌کند تا رشد سلول های سرطانی انسان از پستان، ریه و رحم تا ۴۰-۹۰٪ متوقف شود. بهتر از این، اوزون درمانی بدون ایجاد صدمه به سلول های سالم سلول های سرطانی را به طور انتخابی از بین می برد!

بیش از چهل و پنج هزار پزشک در بیش از پنجاه کشور در سراسر جهان برای درمان موفقیت آمیز بیماران مبتلا به بیماری لایم ، کولیت اولسراتیو، فیبرومیالژیا، زخم های دیابتی، آرتریت روماتوئید ، HPV و هپاتیت B و C. این حتی نیمی از لیست ازن درمانی نیست که می تواند برای سلامتی شما داشته باشد.

۰۰:۵۶
truncate dir-rtl

اوزون تراپی داخل دیسک

هنگامی که ازن به عنوان مراقبت پیشگیرانه استفاده می شود، ممکن است به شما در برابر بیماری محافظت کرده و دفاع طبیعی بدن شما را تقویت کند. کلمات گفته شده توسط بنجامین فرانکلین “هر اونس پیشگیری ارزش یک پوند درمان است”، دور از واقعیت نیست. پیشگیری از بیماری بسیار آسان تر از درمان آن است. متأسفانه، در دنیای سریع گام که امروز در آن زندگی می کنیم، در معرض مقدار زیادی مواد شیمیایی هستیم. این مواد شیمیایی فقط در غذایی که می خوریم یا آبی که می نوشیم وجود ندارد بلکه حتی در هوایی است که تنفس می کنیم. بدن انسان تا حد زیادی از اکسیژن تشکیل شده است ، عنصری که ما اغلب از فکر کردن در مورد داشتن سلامتی کلی بهتر غافل می شویم. به گفته دکتر اوتو واربورگ، “سرطان، اساساً یک بیماری نسبتاً ساده است که در آن سطح اکسیژن سلول به حدی می رسد که به اندازه کافی پایین باشد تا سلول در طبیعت تغییر کند”.

با این حال، برخی از محققان معتقدند که ازن می تواند اثرات درمانی در زمینه های پزشکی داشته باشد. به عنوان مثال، در یک بررسی در سال ۲۰۱۱ گزارش شده است که از این روش مزایا بسیاری هم چون موارد زیر وجود دارد:

  • درمان انواع آرتروز ها
  • مبارزه با بیماری های ویروسی، مانند HIV و SARS
  • ضد عفونی کننده زخم ها
  • فعال کردن سیستم ایمنی بدن
  • درمان بیماری ایسکمیک قلب
  • درمان دژنراسیون ماکولا
  • کنترل درد های بیماران مبتلا سرطان

محققان در حال حاضر در حال بررسی اثرات ازن درمانی بر روی بدن انسان برای شناسایی هر گونه مزیت درمانی بالقوه هستند.

بهتر است بدانید که ازن در برابر ویروسی که باعث اچ آی وی در خارج از بدن می شود، موفقیت کسب کرده است. ازن به طور طبیعی یک گاز است. برای استفاده از آن به عنوان دارو، افراد آن را به بدن شان تزریق می کنند.

از آن جا که ازن مجاری تنفسی را تحریک می کند، مهم است که افراد اطمینان حاصل کنند که هرگز گاز را استنشاق نمی کنند.

استفاده از ازون تراپی

اگرچه برخی از تحقیقات Source Trust گزارش داده اند که اثرات مفید ازن درمانی سازگار و بی خطر است، منابع دیگر می گویند که شواهد کافی برای آگاهی از اثر بخشی یا ایمنی واقعی آن وجود ندارد.

در سال ۲۰۱۹، FDA بیانیه ای علیه استفاده از ازن به عنوان یک درمان پزشکی منتشر کرد. آن ها می گویند که ازن یک گاز سمی است و هیچ کاربرد مفیدی در پزشکی حمایتی یا پیشگیری ندارد.

در مورد استفاده از آن به عنوان ضد عفونی کننده، FDA اظهار داشت که “برای این که ازن به عنوان یک میکروب کش موثر باشد، باید غلظت آن بسیار بیشتر از غلظت قابل تحمل انسان و حیوان باشد.”

ازن درمانی در گذشته اثرات سوئی داشته است که برخی از آن ها شدید بود.

به عنوان CAM Cancer، “مواردی گزارش شده است که تزریق مستقیم ازن به صورت داخل وریدی منجر به آمبولی ریوی و مرگ شده است.”

طبق گزارش سال ۲۰۰۵، “برخی موارد گزارش شده است که از ازن استفاده می شود که منجر به آمبولی هوا، عفونت های منتقله از طریق خون و از بین رفتن دو طرف میدان بینایی پس از دریافت ازن درمانی می شود.”

گاز ازن خود برای انسان مضر است. قرار گرفتن در معرض ازن با “افزایش قابل توجهی در خطر مرگ ناشی از بیماری های تنفسی” همراه است و دارای اثرات سمی شناخته شده منبع معتبری بر روی ریه های افراد است که در آن ها دی اکسید نیتروژن در دود وجود دارد. حتی مقدار کمی اوزن می تواند ریه ها و گلو را تحریک کند و در نتیجه باعث سرفه، تنگی نفس و آسیب به بافت ریه شود.

در این روش درمانی که تاکنون موفقیت های بسیاری را نصیب افراد دردمند کرده است با استفاده از دستگاه های جدیدی توسط فرد فیزیوتراپیست در نقاط مختلف بدن به حرکت در می آید و در نتیجه درد محل مورد نظر را به شکل چشم گیری کاهش می دهد. در طی انجام آن علاوه بر ابزارهای مخصوص از انجام تمرینات ورزشی صحیح نیز برای بهبودی سریع و نتیجه ای مطلوب کمک می گیرند. به عنوان مثال می توان گفت آن دسته از کسانی که از انواع درد های عضلانی رنج می برند می توانند تاثیر بسیار مثبتی از روند درمانی خود در فیزیوتراپی برخوردار شوند.

ورزش‌های مناسب کمر به طور کلی می‌تواند در درمان دردها و مشکلات کمری بسیار کمک کند.

اگر درد از عضله یا گروه عضلانی نشأت گرفته باشد، ممکن است بیمار برای ارزیابی به یک فیزیوتراپیست ارجاع شود. درگیری عضله، رباط و تاندون ممکن است دردی همراه با ضعف، تنگی یا الگوی حرکتی نابه جا را نشان دهد. سپس فیزیوتراپیست‌ها می توانند ارزیابی کنند که آیا یک برنامه توان بخشی شخصی می تواند درد را تسکین دهد یا خیر.

دیسکوژل ماده ای است که در برابر اشعه ایکس نفوذ ناپذیر است و بر اساس الکل و سلولز و محصولات تنگستن ساخته شده است. به صورت ژل است و تزریق آن در دیسک باعث تغییرات مولکولی داخل دیسک می شود. الکل موجود در این ترکیب به عنوان یکی از قدیمی ترین روش های درمان فتق دیسک پیشنهاد شده است. روش های قدیمی که از الکل مایع استفاده می کردند، به دلیل صدمه ای که الکل می تواند به بافت عصبی نخاع نشت کند، منسوخ شد. استفاده از الکل در دیسکوژل ها به عنوان ترکیب ژله مانع ترشح این ماده از فضای دیسک پس از تزریق می شود. خصوصیات شیمیایی الکل تزریق شده به دیسک باعث تغییر در ساختار مولکولی مواد داخل دیسک شده و باعث کاهش آب داخل دیسک و کاهش فشار داخل دیسک می شود. در حقیقت، دیسکوژل ماده ای ایمن و ساخته شده از الکل است که به فضای دیسک تزریق می شود و پس از تزریق، سفت شده و حالت پنبه ای پیدا می کند.

تزریق دیسکوژل به دیسک در اتاق عمل بخش رادیولوژی مداخله ای مرکز فارپارتو، بدون بیهوشی و با بی حسی موضعی انجام می شود و بیمار چند ساعت پس از عمل مرخص می شود. این کار توسط دستگاه فلوروسکوپی انجام می شود.

دکتر آریانی و تزریق دیسکوژل

دیسکوژل منافذ قسمت های آسیب دیده را می بندد و بنابراین از ریختن مواد التهابی بر روی ستون فقرات پس از بسته شدن منافذ جلوگیری می کند. از دیسکوژل در مواردی که محتوای دیسک آسیب دیده و در کانال نخاع ریخته شده یا بیماری که علائم حرکتی از جمله ضعف عضلانی دارد، استفاده نمی شود. و در حقیقت، این یک روش تسکین درد است که فقط برای بیمارانی که دیسک برجسته دارند و به درمان های پزشکی و فیزیوتراپی پاسخ نداده اند، استفاده می شود. همچنین برای بیمارانی که به دلیل بیماری های زمینه ای تمایلی به جراحی ندارند استفاده می شود و بیهوشی برای آن ها خطرناک است.

تزریق دیسکوژل یک روش ایمن و کم خطر است که در آن بیمار سه تا شش هفته پس از تزریق دیسکوژل از درد دیسک بهبود می یابد.

  • درمان دیسک کمر با دیسکوژل
  • یک روز عمل جراحی بسته بدون خونریزی و بدون زخم بعد از عمل
  • عمل تحت بی حسی موضعی
  • زمان بهبودی بسیار کوتاه
  • حداقل عوارض جانبی دارد.
  • فاقد دیسک برگشت پذیر است.

مهم ترین معایب این روش درمانی هزینه بالای عمل و هزینه بالای داروی دیسکوژل است.
همچنین، این روش برای درمان پارگی دیسک استفاده نمی شود. در حقیقت، این یک روش تسکین درد است که در بیمارانی که دیسک برجسته و پارگی ندارند، استفاده می شود.

۰۰:۵۹
truncate dir-rtl

رضایتمندی بیمار عزیزمون

با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است دستگاه های لیزر تا کنون توانسته اند خدمات شایانی به انسان ها ارائه دهند. با در نظر داشتن این امر که این تکنیک در زمینه های مختلف زیبایی و درمانی نیز نقش آفرینی کرده است. در واقع از لحاظ درمانی توانسته با اشعه های مخصوصی که از خود ساطع می کند به سمت محل بروز درد برود و طی عملیاتی غیر تهاجمی و بدون هیچ گونه عارضه جانبی ای مشکل مورد نظر را برطرف کند.

موارد مذکور از جمله موثرترین روش های درمان انواع دردها محسوب می شوند.

۰۳:۰۳
truncate dir-rtl

اقدام درمانی با روش لیزر داخل دیسک

ارتوکین تراپی یک روش منحصر به فرد در درمان دردهای مفصلی ناشی از آرتروز زانو (درجه I-III)، درد پشت، تاندون، رباط ها و عضلات بدون استفاده از داروها یا سایر مواد شیمیایی است.
این یک روش درمانی کاملاً بیولوژیکی است زیرا فقط از پروتئین ها و فاکتورهای درون زا برای درمان استفاده می کند.

درمان ارتوکین از سال ۱۹۹۷ مورد استفاده قرار گرفته است و از آن زمان تاکنون بیش از ۲۰۰۰۰۰ بیمار با موفقیت درمان شده اند.

استفاده از این روش درمان همزمان مکان های بیشتری را در بدن امکان پذیر می کند و این ماده بر اساس مواد خاصی است که در بدن خود بیماران یافت می شود و به همین دلیل آن ها به راحتی پذیرفته می شوند.

درمان ارتوکین با استخراج خون خود بیماران آغاز می شود و سپس دستکاری می شود و سپس به عنوان داروی ضد التهاب برای کاهش درد مزمن و آرتروز مجدداً به بدن وارد می شود.

این فرآیند حدود ۵۹ میلی لیتر خون را از بازوی بیمار خارج می کند ، سپس در دمای کمی بالاتر انکوبه می شود. سپس مایع در سانتریفیوژ قرار می گیرد تا قسمت های تشکیل دهنده آن جدا شود.

لایه زرد مایل به زرد دارای عواملی است که تصور می شود یک عامل آرتروز را که به عنوان اینترلوکین ۱ شناخته می شود متوقف می کند، که باعث تحلیل رفتن مفاصل و تجزیه غضروف می شود.

آن سرم به ناحیه آسیب دیده بیمار تزریق می شود.

این روش باعث کاهش درد و ناراحتی در مفصل می شود.

درمان به طور کلی ۵ روز طول می کشد.

تزریق سالانه بیمار برای تسکین ناراحتی مفصل طبیعی است.

آرتروز زانو، ران، شانه، آرنج، مچ پا، صدمات ضربه ای غضروف مفصل با استفاده از این روش با موفقیت درمان می شود.

علاوه بر این، این روش هم چنین برای درمان پارگی عضلانی آسیب زا، تغییرات پاتولوژیک تأثیرگذار بر تاندون ها و رباط ها و همچنین سایر شرایط التهابی و پس از سانحه استفاده می شود.

نتایج ارتوکین درمانی از موردی به مورد دیگر متفاوت است.

هرچه میزان آسیب غضروف یا سایر بافت ها در ابتدای درمان کمتر باشد، اثرات مثبت درمان بیشتر خواهد بود.

این روش درمانی همیشه به بیمارانی که از سلامتی خوبی برخوردار هستند توصیه می شود.

۰۱:۰۴
truncate dir-rtl

ارتوکین و کاربرد آن

بیشتر بخوانید: درمان میگرن ، با جدیدترین راهکارها و با درصد موفقیت بسیار بالا در ایران

  • استفاده از روش های نوین کنترل در کلینیک های درد در تهران می تواند یکی از بهترین اقدامات در جهت رفع آن باشد.
  • داروهای تسکین دهنده درد
  • درمان های فیزیکی (مانند کمپرس های گرم یا سرد، ماساژ، آب درمانی و ورزش)
  • درمان های روانشناختی (مانند درمان شناختی رفتاری ، روش های آرام سازی و مدیتیشن)
  • تکنیک های ذهن و بدن (مانند طب سوزنی)
  • کار درمانی

بسیاری از درمان های غیر دارویی برای کمک به شما در کنترل درد خود در دسترس هستند. ترکیبی از روش های درمانی و درمانی اغلب موثر از یک روش درمانی است.

  • گرما یا سرما: برای کاهش تورم بلافاصله پس از آسیب از کمپرس یخ استفاده کنید. بسته های حرارتی برای تسکین آسیب های مزمن عضله یا مفصل بهتر است.
  • درمان های فیزیکی: مانند پیاده روی، کشش ، تقویت یا ورزش های هوازی ممکن است به کاهش درد، تحرک شما و بهبود روحیه کمک کند. برای جلوگیری از انجام بیش از حد ممکن است لازم باشد خیلی آرام ورزش خود را افزایش دهید.
  • ماساژ: این بیشتر برای آسیب های بافت نرم مناسب است و اگر درد در مفاصل است باید از آن اجتناب شود. برخی شواهد نشان می دهد که ماساژ می تواند به کنترل درد کمک کند، اما به عنوان یک درمان طولانی مدت توصیه نمی شود.
  • آرامش / بازخورد زیستی: برخی از درد بدون استفاده از دارو یا مداخله عصبی-مکانیکی قابل کنترل است. درد ابتدا با در نظر گرفتن حداقل تهاجمی ترین روش کنترل رفع می شود. تکنیک ها می توانند شامل کار با یک متخصص واجد شرایط در مورد روش های آرام سازی درمانی، بازخورد زیستی، مدیریت استرس و تکنیک های خود هیپنوتیزم باشند. پس از آموختن، برخی از این روش های درمانی را بیماران می توانند برای کنترل درد های بعد از جراحی بدون مداخلات پزشکی دیگر استفاده کنند.
  • آرامش و تکنیک های مدیریت استرس از جمله مراقبه و یوگا
  • رفتار درمانی شناختی این شکل از درمان می تواند به شما کمک کند یاد بگیرید که چگونه این روش را تغییر دهید.
  • انتخاب داروی ضد درد مناسب

همیشه دستورالعمل های مصرف ایمن و موثر داروهای خود را دنبال کنید. با انجام این کار:

  • احتمال دارد درد شما به خوبی کنترل شود.
  • احتمالاً به دوزهای بیشتری از دارو نیاز ندارید.
  • می توانید خطر عوارض جانبی خود را کاهش دهید.

داروها برای درد مزمن بهتر است به طور منظم مصرف شوند. اگر داروهای شما موثر نیستند یا مشکلاتی مانند: عوارض جانبی ایجاد می کنند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. این موارد به احتمال زیاد در صورت مصرف طولانی مدت داروهای ضد درد اتفاق می افتند.

استفاده از استراتژی های مختلف برای کاهش درد مهم است. فقط به داروها اعتماد نکنید. افراد می توانند سطح دردی را که احساس می کنند کاهش دهند:

  • فعال ماندن
  • قدم زدن در فعالیت روزمره به منظور جلوگیری از تشدید درد (این شامل یافتن تعادل بین کم و زیاد کردن آن است)
  • اجتناب از عوامل محرک درد
  • با استفاده از استراتژی های مقابله

برخی از عوارض جانبی داروهای معمول درد شامل موارد زیر است:

عوارض جانبی در صورت مصرف با دوز توصیه شده و برای مدت کوتاه نادر است. پاراستامول در صورت استفاده طولانی مدت در مقادیر زیاد می تواند باعث ایجاد بثورات پوستی و آسیب کبدی شود.

شایع ترین عوارض جانبی تهوع، استفراغ، سو هاضمه و زخم معده است. برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی جدی تری مانند حمله آسم، وزوز گوش (زنگ زدن در گوش)، آسیب کلیه و خونریزی را تجربه کنند.

می تواند باعث سردرد، حالت تهوع، ناراحتی معده، سوزش معده، بثورات پوستی، خستگی، سرگیجه، زنگ زدن در گوش و افزایش فشار خون شود. آن ها هم چنین می توانند نارسایی قلبی یا نارسایی کلیه را بدتر کنند و خطر حمله قلبی، آنژین، سکته مغزی و خونریزی را افزایش دهند. هم چنین آن ها باید همیشه با احتیاط و در کمترین زمان ممکن استفاده شوند.

داروهایی مانند مرفین، اکسی کدون و کدئین، معمولاً باعث خواب آلودگی، گیجی، افتادن، حالت تهوع، استفراغ و یبوست می شوند. آن ها هم چنین می توانند هماهنگی جسمی و تعادل را کاهش دهند. نکته مهم، این داروها می توانند منجر به وابستگی و کاهش تنفس و در نتیجه مصرف بیش از حد تصادفی مرگبار شوند.

می توانید لیست کامل تری از عوارض جانبی را در یک بروشور اطلاعات مربوط به پزشکی مصرف کننده پیدا کنید. قبل از مصرف هر داروی ضد درد با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید تا مطمئن شوید این دارو برای شما بی خطر است.

داروهای مسکن بدون نسخه را با احتیاط درمان کنید، دقیقاً مانند هر داروی دیگر همیشه خوب است که هر دارویی را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید.

در دوران بارداری با داروهای ضددرد خود درمانی نکنید، برخی از آن ها می توانند از طریق جفت به جنین برسند و به طور بالقوه آسیب می رسانند.

اگر پیر هستید یا از یک فرد مسن مراقبت می کنید. در افراد مسن خطر عوارض جانبی افزایش می یابد. به عنوان مثال، مصرف منظم آسپرین برای دردهای مزمن (مانند آرتروز) می تواند باعث زخم معده خونریزی دهنده شود.

هنگام خرید داروهای مسکن بدون نسخه، با داروساز در مورد هر داروی تجویز شده و مکمل ای که مصرف می کنید صحبت کنید تا بتواند به شما در انتخاب داروی ضد درد که برای شما بی خطر است کمک کند.

بیش از یک نسخه بدون نسخه پزشک بدون مشورت با پزشک یا داروساز خود استفاده نکنید. مصرف بیش از حد ناخواسته آسانتر از آن است که فکر می کنید. به عنوان مثال، بسیاری از داروهای سرماخوردگی و آنفلوانزا حاوی پاراستامول هستند، بنابراین مهم است که همزمان هیچ داروی حاوی پاراستامول مصرف نکنید.

برای درمان صحیح آسیب های ورزشی به پزشک یا متخصص بهداشت خود مراجعه کنید. برای سخت کردن آن از داروهای ضد درد استفاده نکنید.

در صورت داشتن بیماری جسمی مزمن (در حال انجام) مانند: بیماری قلبی یا دیابت، قبل از استفاده از هیچ دارویی بدون نسخه با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

سوالات متداول درمان انواع درد

در این بخش به برخی از مهم ترین و شایع ترین سوالاتی که از سوی مخاطبین عزیز مطرح شده است می پردازیم:

اولین مراحل برای کنترل درد چیست؟

گام های اولیه برای کاهش یا تسکین درد یافتن یک پزشک مدیریت درد است که برای کاهش درد شما با شما کار کند. پزشکی که به شکایات درد شما گوش فرا می دهد و زمان لازم را برای کشف دلایل ناراحتی با شما می گذراند. در مورد گزینه های خود تحقیق کنید، اما در مورد واقعیت های درمان مدیریت درد ذهن آزاد داشته باشید. تجربه پزشک معالجه درد به شما کمک می کند تا مسیر مراقبت بهینه انجام شود. متخصصان مدیریت درد در بیمارستان های دانشگاه می فهمند که درد یک سفر شخصی است، بنابراین برنامه های مدیریت درد ما مطابق با نیازهای فردی طراحی شده است.

انتخاب صحیح دارو به چه مواردی بستگی دارد؟

محل، شدت، مدت زمان و نوع درد
هر گونه فعالیتی که درد را کاهش می دهد یا آن را بدتر می کند
تأثیری که درد شما بر سبک زندگی شما دارد، مانند: این که چگونه بر اشتهای شما یا کیفیت خواب تأثیر می گذارد.
سایر شرایط پزشکی شما.
داروهای دیگری که مصرف می کنید.
این موارد را با پزشک در میان بگذارید تا مطمئن ترین و موثرترین گزینه تسکین درد را انتخاب کنید.

پس از مراجعه به متخصص مدیریت درد چه انتظاری باید داشته باشم؟

بعد از اینکه توسط پزشک مراقبت اولیه برای خدمات مدیریت درد ارجاع شدید، تیم مراقبت ابتدا یک شرح حال پزشکی کامل را تهیه می کند. این اطلاعات می تواند به افشای شرایط زمینه ای حاد یا مزمن که ممکن است باعث تحریک یا تشدید درد شوند، کمک کند. همچنین اطلاعات مهمی است که باید در هنگام برنامه ریزی دوره درمان برای نتیجه مطلوب در نظر گرفته شود. همچنین به یاد داشته باشید که پزشک کنترل درد شما جایگزین پزشک مراقبت های اولیه شما نیست. ما شما را تشویق می کنیم که در طول دوره درمان مدیریت درد، با پزشک مراقبت های اولیه خود برای فوق تخصص درد جامع ادامه دهید.
هنگامی که این بیماری به طور خاص تشخیص داده شود همانطور که علوم پزشکی اجازه می دهد، می توان مسیر درمانی را فرموله کرد.

چه نوع درمانی ممکن است در کلینیک مدیریت درد دریافت کنم؟

در مرکز مدیریت درد، ما برای تشخیص و درمان بیماری های دردناک، از روش های مداخله ای (تزریق) در صورت لزوم استفاده می کنیم. برای دیدن لیست کاملی از شرایطی که ما تحت درمان قرار می دهیم، لطفاً به بخش شرایطی که ما درمان می کنیم مراجعه کنید.
تزریقات تشخیصی نیاز به قرار دادن دقیق داروهای ضد درد در ساختارهایی دارد که مشکوک به درد هستند. این روش ها برای اطمینان از دقت و ایمنی دقیق به تکنیک های تخصصی و تجهیزات تصویربرداری نیاز دارند و برای ارائه محافظات مناسب در مجموعه های پیشرفته فلوروسکوپی استریل انجام می شوند.
علاوه بر این، ما در صورت مناسب بودن و مواردی مانند: تحریک کننده های نخاع، رفع فشار از طریق دیسک از راه پوست، بزرگ شدن مهره ها / کیوپوپلاستی و پمپ درمانی داخل نخاعی، مداخلات جراحی را ارائه می دهیم.
رویکرد متعادل ما همچنین شامل استفاده از داروها، فیزیوتراپی و تکنیک های خود مدیریتی با هدف بهبود عملکرد و کیفیت زندگی و همچنین کاهش درد شما است. گاهی اوقات ممکن است برای کمک بهتر به تأثیرات روانشناختی درد مزمن از یک روانشناس درد کمک بگیریم.

آیا فقط در مواردی که درد زیادی باشد می توان از داروهای ضد درد استفاده کرد؟

نه. برای استفاده از داروهای ضد درد صبر نکنید تا درد شدید شود. درد هنگام خفیف کنترل آسان تری است. شما باید داروی ضد درد خود را به طور مرتب و دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف کنید. گاهی اوقات این به معنای مصرف دارو در یک برنامه منظم است، حتی زمانی که احساس درد نمی کنید.

آیا دارو های مسکن اعتیاد آور است؟

اگر داروی خود را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف می کنید، لزوماً نیست. همچنین داروهای ضد درد موثری وجود دارد که اعتیاد آور نیستند. احتمال معتاد شدن فرد تا حدودی به سابقه اعتیاد وی بستگی دارد. اگر شما هرگز سو مصرف مواد مخدر نکرده باشید و یا اختلال اعتیاد نداشته باشید، احتمال اعتیاد کمتر است. در مورد هرگونه نگرانی ممکن است از پزشک خود بپرسید.

چگونه باید درد خود را برای دکتر توصیف کرد؟

درد خود را به وضوح و تا حد ممکن با جزئیات شرح دهید. اکثر پزشکان از شما می خواهند که سطح درد خود را در یک مقیاس توصیف کنید.

آیا باید تا آخر عمر با درد مزمن زندگی کرد؟

لازم نیست. با درمان مناسب، افراد می توانند زندگی کامل و عادی را پس از تجربه درد مزمن تجربه کنند.

فوق تخصص درد کیست؟

پزشک مدیریت درد پزشکی با مجوز و بورسیه است که قادر به تشخیص و درمان شرایط درد حاد و مزمن با استفاده از یک رویکرد جامع و متعادل است.
در مرکز مدیریت درد، ما برای هر یک از بیماران خود برنامه های مراقبت جامع و منحصر به فردی ایجاد می کنیم. این برنامه ها از استراتژی های مختلفی برای مدیریت درد استفاده می کنند که روی کل فرد متمرکز هستند نه فقط درد.
پزشکان ما بیش از ۱۰۰ سال تجربه ترکیبی دارند و همه دارای مجوز مدیریت درد و بیهوشی هستند. کارکنان، پرستاران و دستیاران پزشکی ما نیز دارای تحصیلات عالی و متخصص در زمینه مدیریت درد هستند.
مانند سایر پزشکان، متخصصان مدیریت درد یک مدرک دانشگاهی کسب می کنند و سپس چهار سال دانشکده پزشکی را به پایان می رسانند. سپس آن ها چهار سال دیگر را برای تکمیل دوره دستیاری در بیهوشی سپری می کنند.
پزشکان مرکز مدیریت درد ما با دریافت یک سال آموزش فلوشیپ برای تبدیل شدن به “فوق تخصص” یا یک متخصص در درمان درد، تحصیلات خود را برای تخصص در پزشکی درد ادامه می دهند. برخی علاوه بر تمرین بالینی خود، به تحقیق نیز ادامه می دهند و همه پزشکان ما از طریق هیئت بیهوشی آمریکا (ABA) دارای گواهینامه ویژه در زمینه پزشکی درد هستند. ABA تنها سازمانی است که توسط هیئت پزشکی پزشکی آمریکا به رسمیت شناخته شده است و دارای اعتبار ویژه در زمینه داروی درد است.

چگونه می توان فهمید که درد طبیعی است یا باید به پزشک مراجعه کنم؟

بیشتر درد یک پاسخ طبیعی به آسیب یا بیماری است و نیازی به سفر به پزشک ندارد. اما چگونه می فهمید که درد شما نشانه یک مسئله جدی است؟ اگر در وضعیت نامناسبی به خواب بروید و با گردن یا کمر درد از خواب بیدار شوید، به احتمال زیاد طبیعی است. اگر دچار سوختگی جزئی (درجه یک) شدید، درد همراه آن طبیعی است و احتمالاً به توجه پزشک نیاز ندارد. اگر انگشت شست پا خیزید یا زانوی خود را دست انداز کنید، درد کوتاه مدت طبیعی است.
به عنوان یک قاعده، اگر درد شما فقط به مدت زمانی که انتظار دارید ادامه داشته باشد و علت آن را بدانید، احتمالاً طبیعی است. اما اگر درد شما شدید است، بیش از آنچه فکر می کنید برای آسیب یا بیماری طول می کشد یا نمی دانید چه عواملی باعث آن شده است، ممکن است بخواهید با پزشک خود تماس بگیرید.

در آخر این که

گاهی اوقات درد ادامه خواهد داشت و نمی توان به راحتی آن را تسکین داد. طبیعی است که وقتی احساس درد می کنید، نگران، غمگین یا ترسیده باشید. در اینجا چند پیشنهاد برای چگونگی کنترل درد مداوم وجود دارد:

  • به جای متوقف کردن کامل درد، بر بهبود عملکرد روزمره خود تمرکز کنید.
  • بپذیرید که ممکن است درد شما برطرف نشود و شعله ور شود. با خود در این زمان ها صحبت کنید.
  • تا جایی که می توانید از وضعیت خود مطلع شوید تا احساس درد نکنید و بی دلیل نگران نشوید.
  • داروهای ضد درد خود را بدون صحبت با دکتر خود افزایش ندهید.
مطالب مرتبط
فهرست محتوا
6 پاسخ
    1. سلام وقت بخیر، بستگی به روش مورد نظر و تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان متغیر است.

  1. برای زانویی که چندین مرتبه صربه خورده و دردهای مزمن داره و گاهی خوب و گاهی هم بدتر میشه، چه روش درمانی پیشنهاد می کنید؟ البته غیرجراحی

    1. در ابتدا بهتر است بدانید که راهکار های ردمانی متعددی برای رفع درد و بهبود محل آسیب دیده وجود دارد اما به منظور انجام مراحل تشخیص های بالنی باید از تصویربرداری MRI انجام دهید تا تمامی جوانب آن بررسی و معاینه دقیق انجام شود سپس یکی از بهترین گزنیه های درمای در اختیارتان قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *