درد بین دو کتف

درد بین دو کتف + درمان

علت درد بین دو کتف و روش‌های درمان آن از مهم‌ترین موضوعاتی است که امروز به آن خواهیم پرداخت. این عارضه دردناک که در اکثر مواقع به صورت ناگهانی رخ می‌دهد گاهی می‌تواند چنان خطرناک باشد که سلامت فرد را به خطر اندازد، پس به آن بی‌توجه نباشید.

درد-بین-دو-کتف-درمان

برخی افراد تصور می‌کنند که با ماساژ دادن و تسکین موقت درد بین دو شانه می‌توانند این مشکل را برطرف کنند، این تصور اشتباه گاهی مشکلات زیادی در پی خواهد داشت.اگر شما هم از این مشکل رنج می‌برید، بهتر است بدانید که روش‌های درمانی زیادی برای رفع این عارضه وجود دارد. با مراجعه به مطب دکتر آریانی کلیه علائم این عارضه به صورت علمی بررسی و بر اساس آن بهترین روش درمانی انتخاب خواهد شد.

علت درد بین دو کتف چیست؟

یکی از مشکلات و معضلات افراد شاغل که به صورت دائم یک جانشین هستند، درد ستون فقرات، گردن، شانه‌ها و میان کتف است. عارضه‌ای دردناک که تاثیر زیادی بر امورات روزانه افراد خواهد داشت و کار آن‌ها را مختل کند. این مشکل به دلایل مختلف رخ می‌دهد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تنش و اضطراب

گاهی وارد کردن ضربه‌های ناگهانی و قدرتی به ناحیه بین شانه‌ها باعث آسیب دیدگی می‌شود. این ضربات و فشار که معمولا در زمان ورزش کردن اعمال می‌شوند، از مهم‌ترین دلایل بروز این عارضه به شمار می‌آیند.

ضعف عضلات و اسکلت

برخی افراد از کودکی دچار مشکلات عضلانی و ساختار اسکلتی هستند که این باعث می‌شود تا همیشه در ناحیه شانه و بین کتف احساس درد داشته باشند. در برخی موارد علت درد بین دو کتف را می‌توان بیش فعالی، ناهماهنگی عضلانی، کم تحرکی، عدم تعادل بین عضلات و… معرفی نمود.

اعمال فشار بر روی عصب

گاهی یک حرکت مانند جابه جایی وسایل سنگین یا حرکت ناگهانی سر و گردن باعث تحریک عصب و اعمال فشار بر آن می‌شود. وجود تومور و توده‌هایی که بر روی ریشه گردن و شانه فشار وارد می‌کنند نیز از دیگر علل این درد هستند.

تروما و آسیب‌های عضلانی

در یک تعریف کوتاه می‌توان گفت که بروز هر گونه ضربه یا فشار که مستقیما ناحیه بین دو کتف را تحت تاثیر قرار دهد بدون شک ایجاد درد خواهد شد.

بیماری‌ها

در برخی شرایط علت درد بین دو کتف، وجود بیماری‌های پایه‌ای است. برخی افراد به دلیل مشکلات مفاصل یا ابتلا به برخی بیماری‌های ناحیه عصب و عضله با مشکلات درد بین دو شانه مواجه می‌شوند. از مهم‌ترین بیماری‌هایی که می‌توان آن‌ها را علت درد بین دو کتف معرفی کرد می‌توان موارد زیر را نام برد:

✅ تغییرات هورمونی به دلیل بارداری

✅ دژنراتیو و تخریب مهره‌های کمر

✅ ناهنجاری‌های دیسکی و استخوانی

✅ تریگر پوینت یا گره‌هایی ایجاد شده در عضلات

✅ درد میوفاسیال یا ایجاد التهاب در بافت نرم

✅ اختلاف در ساختار و انحراف اسکلت شانه‌ها و کتف

✅ فیبرومیالژیا یا درد شدید عضلانی با ضعف و سستی مزمن

✅ آرتروز یا فرسایش مفاصل گردن، شانه ها، کمر به صورت تدریجی

روش‌های تشخیص علت درد بین دو کتف

علت درد بین دو کتف تنها به واسطه پزشک متخصص قابل تشخیص است، این عارضه دردناک گاهی به دلیل یک ضربه ساده و در برخی مواقع به دلیل عود کردن و شدت یک بیماری خطرناک رخ می‌دهد. در هر حالت با مراجعه به پزشک می‌توان به روش‌های زیر علت درد بین دو کتف را تشخیص داد:

روش‌های-تشخیص-علت-درد-بین-دو-کتف

مصاحبه مستقیم با پزشک

در این گفتگو موارد زیادی درباره نحوه بروز درد، تاریخ شروع و طول مدت درد، عواملی که باعث تحریک درد شده، علائم و نشانه‌های اولیه آن، میزان شدت درد و… توسط پزشک بررسی می‌شود.

معاینه فیزیکی

برخی متخصصین برای شناخت دقیق علت درد بین دو کتف از بیمار می‌خواهند که حرکت خاصی انجام دهند. طی این معاینه کلیه محدودیت‌های حرکتی در نواحی عضلانی و مفاصل بررسی خواهد شد.

تصویربرداری‌های لازم

در این مرحله به کمک تصویربرداری با اشعه ایکس، سی تی اسکن، ام آر آی، اولتراسوند، ماموگرافی و… تمام ساختار مفاصل، عضلات و استخوان‌های مورد بررسی قرار میگیرد.

تست‌های تشخیصی

علاوه بر کلیه موارد فوق، برای کسب اطمینان بیشتر تست و آزمایشاتی مانند خون، التهاب، روماتولوژیک و… نیز انجام خواهد شد.

روش‌های درمان درد بین دو کتف

پس از شناسایی علت درد بین دو کتف و آگاهی از میزان شدت آن می‌توان به روش‌های مختلف این عارضه دردناک را برطرف نمود. به کارگیری روش‌های خانگی که شامل انواع تمرینات و ماساژ درمانی می‌شوند، همچنین مصرف دارو‌های مسکن و درمانی که در وهله اول تسکین دهنده هستند و در نهایت مراجعه به فیزیوتراپ و انجام تمرینات لازم برای برطرف کردن درد بین شانه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

روش‌های-درمان-درد-بین-دو-کتف

به خاطر داشته باشید که در ابتدا باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا وی پس از بررسی تست‌ها  و آزمایشات، بتواند مناسب‌ترین روش درمانی را تجویز نماید. گاهی روش درمانی انتخاب شده ترکیبی از سه روش مذکور است، یعنی علاوه بر تمرینات خانگی و درمان‌های دارویی، انجام حرکات تمرینات فیزیوتراپی نیز الزامی است.

سوالات متداول درد بین دو کتف

بهترین درمان‌های حرکتی برای درد بین دو کتف چیست؟

انجام برخی تمرینات برای تقویت عضلات، افزایش انعطاف‌پذیری و در نهایت ایجاد تعادل و کنترل بین شانه ها، بهترین راهکارهای حرکتی هستند.

بهترین روش‌های خانگی برای درمان درد بین دو کتف چیست؟

استراحت طولانی مدت، استفاده از کمپرس سرد و گرم، دارو‌های مسکن، ماساژ درمانی و… از مهم‌ترین راهکارهای درمانی به شمار می‌آیند.

نتیجه گیری

علت درد بین دو کتف و هر آنچه که به آن مربوط بود را با هم بررسی کردیم. این عارضه دردناک به دلایل مختلف رخ می‌دهد که گاهی با انجام چند حرکت نرمشی می‌توان درد آن را تسکین داد. در شرایط حاد و زمانی که شدت درد افزایش پیدا کرد، مراجعه به پزشک الزامی است.

با مراجعه به متخصص و انجام تست و آزمایشات پزشکی می‌توان شدت عارضه و آسیب‌های احتمالی را تشخیص و بهترین روش درمانی را برای آن تجویز نمود. به خاطر داشته باشید که با مراجعه به پزشک متخصص جایی برای نگرانی باقی نمی‌ماند، زیرا بهترین روش‌های درمانی، برنامه‌های تمرینی، رژیم‌های خوراکی و… در اختیار شما قرار میگیرد.