روش درمانی آرتروز کف پا

آرتروز کف پا + روش های درمان

درد در ناحیه قوس پا یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد بدان درگیر می شوند. درد در ناحیه بافت نرم کف پا با التهاباتی در همین بخش نیز همراه خواهد بود.

آرتروز کف پا و علائم آن، انواع روش درمانی نوین برای درمان آرتروز کف پا و مزایای هرکدام از روش های درمانی از مهم ترین بخش های این مقاله است که توصیه می کنیم مطالعه آن را از دست ندهید.

آرتروز-کف-پا-روش-های-درمان

آرتروز کف پا چیست؟

دلایل مختلفی در بروز درد در ناحیه کف پا نقش دارد که یکی از مهم ترین آن ها آرتروز کف پا است.

سایش و از بین رفتن بافت اطراف مفاصل و از سوی دیگر ایجاد تورم در نواحی مفاصل پنجه و پاشنه پا موجب بروز آرتروز پا می شود.

این عارضه با درد و التهاباتی همراه است که باید سریعاً برای درمان آن اقدام کرد.

علت ابتلا به آرتروز کف پا

آرتروز کف پا عارضه ای است که منجر به تخریب غضروف مفاصل کف پا می‌شود. این بیماری معمولاً به دلیل فرایند طبیعی افزایش سن و پیری و سایر عوامل مرتبط با آن به وجود می‌آید. اما عوامل زیر نیز می‌توانند در روند آرتروز کف پا تأثیرگذار باشند:

علت-ابتلا-به-آرتروز-کف-پا

سن

با افزایش سن، ریسک ابتلا به آرتروز افزایش می‌یابد. غضروف مفاصل کف پا می‌تواند با گذشت زمان از بین رفته و منجر به آرتروز شود.

ژنتیک

وجود سابقه خانوادگی از آرتروز می‌تواند ریسک ابتلا به آن را افزایش دهد. برخی از ژن‌ها ممکن است باعث ضعف غضروف و افزایش احتمال آرتروز شوند.

آسیب

آسیب یا صدمه‌های مکرر به مفاصل کف پا می‌تواند به آرتروز منجر شود. فعالیت‌های ورزشی یا شغلی که نیازمند فشار و تکانهای زیاد بر مفاصل کف پا هستند، می‌توانند منجر به آسیب و تخریب غضروف شوند.

چاقی

چاقی یکی از موارد دیگری است که ریسک ابتلا به آرتروز را افزایش می دهد. بررسی‌ها نشان داده که وزن بیش از حد بر روی مفاصل کف پا فشار زیادی ایجاد کرده و منجر به تخریب غضروف می شود.

بیماری‌های مزمن

برخی بیماری‌های مزمن مانند روماتوئید آرتریت و دیابت نیز می‌توانند فاکتورهای خطر آرتروز کف پا باشند.

مهم است بدانید که علت دقیق آرتروز هنوز کاملاً مشخص نشده‌اند و عوامل بسیاری می‌توانند در بروز این بیماری نقش داشته باشند. در هر صورت، بهتر است با پزشک خود در مورد علت بروز این بیماری و روش‌های پیشگیری و درمان صحبت کنید.

علائم و نشانه های آرتروز کف پا

مهم ترین نشانه هایی که در هنگام بروز درد در ناحیه کف پا بروز و ظهور دارد از این قرار است:

• تیر کشیدن هایی در ناحیه کف پا به طور مبهم و مداوم
  • ایجاد تورم همراه با حساسیت نسبت به لمس
  • قرمز شدن و کبود شدن ناحیه؛ البته این عارضه در مواردی رخ می دهد که آسیب وارده بسیار جدی باشد.
  • افراد نمی توانند همه وزن خود را روی پایشان بیندازند زیرا دردی شدید در این وضعیت ایجاد می شود.
  • داغ شدن کف پا
  • گزگز و مورمور پا
انواع روش های آرتروز کف پا
آرتروز کف پا

انواع روش های درمانی درد کف پا

روش های درمانی مختلفی برای کاهش دردهای ناحیه کف پا وجود دارد که مهم ترین آن ها:

• مصرف دارو های ضد التهاب
  • استفاده از کفش های مناسب به منظور کاهش فشار در ناحیه مفاصل
  • تزریق داروی استروئیدی: در واقع در این روش می توانند با تزریق انواع دارو های استروئیدی به کاهش درد کمک کنند. با این روش علاوه بر کاهش درد، تورم نیز از بین خواهد رفت و عارضه هایی که در پی این مشکل ایجاد شده اند برطرف می شوند
  • اوزون درمانی
  • پی آر پی

دارودرمانی

داروهای ضدالتهاب و غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و …. می‌توانند در کاهش التهاب و درد مفصلی مرتبط با آرتروز کف پا موثر باشند.

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی مانندکاهش وزن، استفاده از کفش های مناسب، استفاده از عصا و انجام تمریناتی برای تقویت عضلات کف پا نیز به درمان آرتروز کف پا کمک خواهد کرد.

فیزیوتراپی

با انجام جلسات فیزیوتراپی که شامل تمرین‌های تقویتی، کششی و تعادلی است می‌توان عضلات را تقویت کرده و انعطاف‌پذیری را افزایش داد که در نتیجه موجب کاهش درد و سفتی مفاصل می شود. همچنین، فیزیوتراپی‌های خاصی مانند الکترود درمانی، ماساژ و استفاده از گرما و سرما نیز استفاده می‌شوند.

اوزون تراپی

اوزون تراپی از جمله روش های درمانی اثر گذاری است که می توانند برای درمان انواع بیماری ها از جمله آرتروز کف پا بکار گیرند.

در اوزون درمانی با تزریق گاز اوزون به درمان می پردازند. در واقع بعد از این که گاز اوزون به ناحیه کف پا تزریق می شود با اتساع عروق خونی و بهبود گردش خون می توانند تورم و التهاب ناحیه را کاهش دهند.

مزایای اوزون درمانی

مهم ترین مزایایی که اوزون درمانی برای درمان درد کف پا به همراه دارد از این قرار است:

• کاهش درد
  • برطرف کردن تورم و التهاب
  • بهبود گردش خون
  • پاکسازی عروق خونی
  • تصفیه کردن خون

درمان آرتروز کف پا با روش پی آر پی

در این روش درمانی با تزریق سرم غنی شده از پلاکت می توانند به درمان آرتروز کف پا بپردازند.

در و اقع در روش پی آر پی هدف این است که از توانایی فیزیکی افراد برای ترمیم بخش های دیگری که مورد آسیب و تخریب قرار گرفته اند استفاده کنند.

در پلاکت ها مواد رشدی و ترمیم کننده بسیاری وجود دارد که با روش پی آر پی می توانند این میزان را به پنج برابر وضعیت عادی برسانند. به همین جهت بعد از این که ماده به محل مورد نظر تزریق شد روند ترمیم و بهبود سلول های آسیب دیده آغاز می شود.

مراحل انجام پی آر پی

در این روش درمانی در ابتدا پزشک مقادیری از خون را برداشت می کند. میزان خون برداشت شده به محلی که قرار است تزریق شود بستگی دارد.

در مرحله دوم مهم ترین اقدامی که باید انجام شود شستشوی خون یا سانتریفیوژ جهت آماده سازی خون برای تزریق است. در این مرحله اجزای مختلف خون از هم جدا می شوند. سپس متخصص این کار می تواند پلاسمای خون را جدا کند.

در نهایت پلاسمای جدا شده با استفاده از ابزارهایی خاص به ناحیه مورد نظر تزریق می شود.

چه کسانی نمی توانند از روش پی آر پی استفاده کنند؟

واقعیت این است که در برخی از شرایط و عده ای از افراد نمی توانند از روش پی آر پی بهره مند شوند. از جمله این افراد:

• اگر در محل تزریق عفونت فعال وجود داشته باشد.
  • اگر با اختلالات پلاکت و انعقادی روبرو باشند.
  • اگر افراد با اختلالات ایمنی مخصوصاً کانسر روبرو باشند.
  • اگر افراد کم خونی شدید داشته باشند.
  • افراد مبتلا به سرطان؛ این افراد زمانی می توانند از این روش درمانی استفاده کنند که ۵ سال از بهبودی آن ها گذشته باشد.
  • بیمارانی که از داروی کومادین استفاده می کنند و دوز مصرف آن ها بسیار بالاست.
  • بیمارانی که چند بیماری را به طور همزمان دارند احتمالاً از سوی متخصصین رد صلاحیت شوند.

جراحی

در موارد شدید آرتروز کف پا، که هیچ کدام از این روش های درمانی پاسخ ندهد از جراحی به منظور درمان استفاده می شود. جراحی مفصلی می‌تواند شامل جراحی تعویض مفصل یا جراحی اصلاحی برای تغییر ساختار مفصل باشد.

در نهایت بدانید…

در این نوشتار به دو روش عمده و نوینی که برای درمان آرتروز کف پا بکار گرفته می شوند اشاره کردیم. علیرغم این که این دو روش از ایمنی بالایی برخوردار هستند و نتایج مثبت درمانی خود را به اثبات رسانیده اند اما باید حتما از سوی متخصصینی انجام شوند که مهارت لازم را در ارائه این خدمات درمانی دارند.

خوش بختانه در تهران کلینیک های درد که وجود دارند و فعالیت های درمانی گسترده ای دارند می توانند به بهترین شکل این روش های درمانی را برای بیماران انجام دهند. پس توصیه می کنیم که در ابتدا به یکی از این مراکز مراجعه کنید و بعد از دریافت مشاوره های لازم برای انجام این روش های درمانی اقدام کنید.