Search
Close this search box.
آرتروز مفاصل محیطی

آرتروز مفاصل محیطی

آرتروز مفاصل محیطی بدن، یکی از عارضه هایی است که برای بسیاری از افراد به خصوص، افرادی که پا به سنین بالاتر می گذارند، رخ می دهد. ایجاد آرتروز در محیط ها مختلف بدن، ناشی از فرسایش غضروف میان مفاصل است. در واقع غضروف ماده ای است که میان استخوان ها و مفاصل قرار می گیرد و در نتیجه از ساییدگی استخوان ها بر روی یکدیگر جلوگیری می کند.

آرتروز-مفاصل-محیطی

غضروف یک ماده سفت و لغزنده است که از استخوان ها و مفاصل در برابر بسیاری از آسیب ها جلوگیری میکند. اگر غضروف به هر دلیلی مانند: افزایش سن، آسیب های شدید، ضربه، بیماری و … از بین برود؛ استخوان ها و مفاصل شما شروع به ساییده شدن می کنند.

درمان آرتروز مفاصل محیطی به خصوص در سنین بالاتر از اهمیت بسیار بالایی قرار دارد. سبک زندگی، میزان فعالیت بدنی صحیح، رژیم غذایی و سایر عوامل دیگر میتوانند از شما در برابر آرتروز مفاصل محیطی حفاظت کنند. البته توجه به این موارد، می تواند از ایجاد آرتروز مفصلی در سنین بالاتر نیز جلوگیری کند.

انواع آرتروز مفاصل محیطی در قسمت های مختلف بدن

از آنجایی که میان دو استخوان تمام قسمت های بدن بافت غضروف وجود دارد؛ پس آرتروز مفاصل می تواند در محیط های مختلف بدن اتفاق بیفتد و استخوان ها و مفاصل را درگیر کند. آرتروز مفاصل در محیط هایی مانند موارد زیر رخ می دهد:

آرتروز دست

یکی از شایع ترین آرتروز های محیطی مربوط به دستان است. کار کردن بیش از اندازه با دست ها، سبب می شود تا غضروف میان مفاصل دست آسیب ببینند و از بین بروند؛ در نتیجه این مورد، آرتروز برای دست ها به وجود می آید. هنگامی که دست های شما دچار آرتروز شود، علائمی مانند: ضعف دست ها، ورم، دردهای شدید، ناتوانی در حرکت دادن دست ها و انگشتان، ناتوانی در بلند کردن اجسام و… به وجود می آیند. این نوع آرتروز در خانم ها بسیار شایع تر از آقایان می باشد.

آرتروز زانوها

یکی از شایع ترین بخش هایی در بدن که دچار عارضه آرتروز و ساییدگی مفاصل می شود، زانوها است. عوامل شایعی همچون افزایش سن و ضرب دیدگی زانوها می توانند بر روی تخریب بافت غضروفی اثر بگذارند. با تخریب بافت غضروفی میان استخوان های زانو، فاصله میان استخوان کاهش خواهد یافت. با ادامه این روند، استخوان ها بدون هیچ پوشش غضروفی بر روی یکدیگر قرار می گیرند. این اتفاق باعث می شود تا؛ فرسودگی و سایش در زانو ها اتفاق بیفتد. انجام فعالیت های بدنی سنگین، انجام ورزش های سنگین، آسیب دیدگی زانوها و … می تواند از علت های ایجاد آرتروز زانو باشند.

آرتروز گردن

دیگر محیطی از بدن که مفاصل و استخوان های آن دچار آرتروز می شوند، گردن است. آرتروز گردن، بیماری مرتبط با سن است، یعنی افراد بالای ۶۰ سال به این عارضه مبتلا می شوند و این بیماری میان آن ها نسبت به سایر افراد رایج تر است.

ستون فقراتی که در ناحیه گردن قرار دارند؛ دارای مفاصل وجهی هستند. این مفاصل به انعطاف پذیری و حرکت گردن کمک بسیاری می کنند. اگر بافت های غضروفی این مفاصل دچار تحلیل شوند و یا از بین بروند، افراد به آرتروز گردن مبتلا می شوند. درد گردن، درد بازو و دست ها، سردرد، سفت شدن گردن، سوزش گردن و … از علائم وجود آرتروز گردن هستند.

آرتروز ستون فقرات

مفاصل وجهی کمر و بخش باسن، میتوانند دچار آرتروز شوند. درد ستون فقرات، سفت شدن مفاصل کمر و باسن، سوزش در ناحیه کمر، ناتوانی در حرکت و یا نشستن  میتوانند از علائم شایع آرتروز ستون فقرات باشند.

۰۰:۵۶
truncate dir-rtl

درمان درد ستون فقرات

نشانه های آرتروز مفاصل محیطی

برای اینکه بتوانید درمان این آرتروز را به خوبی پشت سر بگذارید، لازم است تا نشانه و علائم ابتدایی آرتروز مفاصل محیطی را به خوبی شناسایی کنید؛ تا هر چه سریع تر بتوانید برای درمان آن اقدام کنید. برخی از نشانه ها و علائم آرتروز در مفاصل محیطی شامل موارد زیر است:

نشانه-های-آرتروز-مفاصل-محیطی

✅ وجود دردهای شدید و طاقت فرسا در مفاصل محیطی می تواند از نشانه های آرتروز باشد. معمولا این دردها در هنگام انجام یک فعالیت و یا در پایان روز در مفاصل بروز می کنند.

✅ یکی از نشانه های آن، سفت شدن مفاصل و استخوان های آن بخش از بدن است.

✅ با وجود آرتروز در مفاصل محیطی، حرکت کردن شما و انجام فعالیت های روزانه محدود و دشوار می شود.

✅ تورم و التهاب در آن محیط آرتروز، از نشانه های وجود آرتروز مفصلی است.

✅ با وجود آرتروز محیطی، عضله های شما دچار ضعف می شوند.

✅ آرتروز مفاصل، سبب می شود که مفاصل شما بی ثبات شوند و هم چنین تغییر شکل بدهند.

روش های درمان آرتروز مفاصل محیطی

از آنجایی که آرتروز مفاصل محیطی بخش های مختلف بدن، یک عارضه دردناک است؛ پس باید برای درمان آن هر چه سریعتر اقدام کرد. برخی از روش های درمان و کاهش درد به شرح زیر می باشند:

درمان دارویی

در آرتروز مانند هر بیماری دیگری، روش های دارویی وجود دارند, که برای درمان مورد استفاده قرار می گیرند. داروهای مسکن، داروهای ضد التهاب، داروهای ضد واکنش، داروهای کورتیکواستروئید و… از انواع داروهایی هستند که برای درمان آرتروز مفاصل مورد استفاده قرار می گیرند.

فعالیت بدنی و ورزش

انجام فعالیت های بدنی و ورزش هایی مانند ورزش های تقویتی مفاصل، ورزش های کششی، تمرین های تعادلی، ورزش های هوازی و … در درمان آرتروز مفاصل محیط های مختلف بدن موثر است. بهتر است که انجام این تمرینات زیر نظر پزشک و دستور او انجام شوند.

عمل جراحی

با کمک عمل های جراحی مانند تعویض مفاصل آسیب دیده، می توان آرتروز را درمان کرد.

فیزیوتراپی

می توانید با مراجعه به فیزیوتراپیست ها با نوع آرتروز خود، تمرین های تسکین دهنده و تقویتی، روش های درمانی دارویی. … آشنا شوید.

کاهش وزن

کاهش وزن می تواند بر روی حفظ بافت غضروفی اثر گذاشته و از آرتروز جلوگیری کند و یا دردهای آن را تسکین دهد.

کاهش قند خون

گلوکز بر روی بافت غضروفی اثر گذاشته و سبب از بین رفتن آن می شود. بهتر است دیابت و قند خون خود را کنترل کنید.

۰۰:۵۹
truncate dir-rtl

درمان آرتروز های مفاصل محیطی

سوالات متداول آرتروز مفاصل محیطی

آیا آرتروز مفاصل محیطی در همه سنین رخ می‌دهد؟

بله، امکان بروز آرتروز در همه سنین وجود دارد، اما شیوع آن با پیری افزایش پیدا خواهد کرد. بیشترین شیوع آن در افراد بالای ۶۰ سال دیده می‌شود.

آیا تغییرات سبک زندگی در درمان آرتروز مفاصل محیطی تاثیر دارد؟

بله، بهبود سبک زندگی می‌تواند به کاهش علائم آرتروز مفاصل کمک کند. این شامل نگه داشتن وزن در محدوده مناسب، انجام فعالیت های ورزشی، استفاده از روش‌های مناسب جهت کاهش استرس و استفاده از روش‌های تسکین درد مانند ماساژ یا استفاده از گرما کمک شایانی به کاهش درد خواهد کرد.

خلاصه مطلب

از بین رفتن بافت غضروفی میان مفاصل، بیماری به نام آرتروز مفاصل محیطی در قسمت های مختلف بدن را ایجاد می کند. این نوع آرتروز اغلب با افزایش سن، ضربه، فعالیت زیاد و …. ایجاد می شود. برای درمان آرتروز مفاصل می توان از روش های متفاوت دارویی، ورزشی و …. استفاده کرد.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *