Search
Close this search box.
آرتروزگردن چیست؟

درباره علت آرتروز گردن و نحوه درمان آن بیشتر بدانید!

آرتروز گردن، یک بیماری مزمن است که در آن بافت های مفصل گردن، آسیب دیده یا تخریب شده است. این بیماری به صورت تدریجی و با گذشت زمان، موجب ایجاد تغییراتی در استخوان‌ها و غضروف‌های گردن شده و منجر به درد، سفتی و محدودیت در حرکت گردن خواهد شد.

وقتی به آرتروز فکر می کنید، ممکن است به زانو شکسته یا انگشتان دردناک و متورم فکر کنید. اما اگر گردن شما احساس سفتی می کند یا هنگام چرخاندن سر خود درد دارید، این درد گردن ممکن است به علت آرتروز نیز باشد. در این مقاله چگونگی بروز این عارضه، و آنچه می توانید برای درمان آن انجام دهید، آورده شده است.

۰۱:۳۷
truncate dir-rtl

درمان آرتروز گردن

آرتروز گردن چیست؟

آرتروز گردن معمولاً به دلیل فرسایش طبیعی استخوان‌ها و غضروف‌ها به مرور زمان در مفصل گردن رخ می‌دهد. با گذشت زمان، میزان سایش افزایش پیدا کرده و این می تواند باعث از بین رفتن قطعات ریز استخوان و شناور شدن در مایع سینوویال شود (مایع غلیظی که مفاصل شما را روان می کند و به آن ها کمک می کند تا حرکت نرم داشته باشند). و این تغییرات موجب ایجاد سفتی و درد در مفصل گردن می‌شود و به طور تدریجی حرکت گردن را محدود خواهد کرد.

به طور کلی می توان آرتروز را بیماری دانست که با ساییده شدن مفاصل به وجود می آید. در این نوع از بیماری مفاصل مهره های گردن به مرور از بین می روند.

در آرتروز گردن درد به شکلی است که در قسمت فوقانی احساس می شود. این نوع گردن دردها از جمله عارضه های شایعی است که بسیار گزارش می شود. به منظور جلوگیری از مشکلات بیشتر بهتر است در اسرع وقت هر گونه علائمی که در مباحث بعدی به طور مفصل بدان خواهیم پرداخت را مشاهده و برای تشخیص و درمان به موقع آن اقدام کنید.

نمایی از مهره های دیسک گردن

علائم آرتروز در گردن

در ابتدا بهتر است بدانید که در حالی که آرتروز گردن بیماری شایع است، اما علائم آن در هر فردی با توجه به شرایط فیزیکی و روحی متفاوت است.

بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است این عارضه برای اکثر افراد علائمی خاصی ندارد و صرفا زمانی اتفاق می افتد که گردن دچار سفتی و کشیدگی می شود، که این اتفاق نیز می تواند درد شدید یا خفیفی را برای فرد به ارمغان بیاورد که در هر دو صورت ناخوشایند است. حتی امکان دارد در حین انجام فعالیت های روزمره زمانی که برای مطالعه، رانندگی به پایین یا بالا نگاه می کنید، نیز متوجه دردی عمیق می شوید که معمولا با استراحت و دراز کشیدن نیز کمی فروکش می کند.

سایر نشانه های که در هنگام بروز آرتروز گردن ایجاد می شود عبارت اند از:

  • احساس سردرد
  • ایجاد سر و صدا در هنگام حرکت گردن
  • اسپاسم عضلات در گردن و شانه ها
  • اختلال در هنگام راه رفتن و انجام فعالیت های ورزشی
  • احساس ضعف در ناحیه دست و پا
  • بهم خوردن تعادل

نوعی دیگر از علائم آرتروز گردن در افراد نیز وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

رادیکولوپاتی

رادیکولوپاتی بخشی از عصب است که از نخاع اصلی منشعب می شود، معمولاً نوعی فشار بر ریشه عصب نخاعی است و علائمی مانند درد، ضعف، بی حسی و یا احساس الکتریکی در اندام را ایجاد می کند.

میلوپاتی

یک روند بیماری است که بر نخاع تأثیر می گذارد و با گذشت زمان به آرامی ظاهر می شود. علائم شامل فشرده شدن ریشه عصب نخاع، رادیکولوپاتی، درد، ضعف، بی حسی و … است.

یک متخصص متبحر در این زمینه می گوید: “آرتروز گردن می تواند ناتوان کننده باشد، به خصوص اگر فشرده سازی نخاع نیز وجود داشته باشد، که منجر به از دست دادن قدرت، هماهنگی و تعادل می شود.

دلایل بروز آرتروز گردن

دلایل مختلفی برای بروز این عارضه وجود دارد که عبارتند از:

دلایل-بروز-آرتروز-گردن

فرسایش طبیعی

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم، با گذشت زمان، استخوان‌ها و غضروف‌های مفصل گردن تحت تأثیر فرسایش طبیعی قرار گرفته و این فرسایش شامل کم شدن ضخامت غضروف‌ها، خشک شدن و تغییر در ساختار آنها خواهد شد.

آسیب و صدمات قبلی

آسیب‌ها و صدماتی که در گذشته در ناحیه گردن وارد شده اند، می‌توانند بر روی سلامت مفاصل تأثیرگذار باشند. به عنوان مثال ضربه‌های قوی، تصادفات یا فعالیت‌های ورزشی یا شغلی سخت و … می‌توانند منجر به وارد شدن آسیب به استخوان‌ها و غضروف‌ها شده و در نتیجه آرتروز گردن را به وجود آورند.

عوامل ژنتیکی

وجود برخی از عوامل ژنتیکی نیز ریسک آرتروز گردن را افزایش می دهد. اگر فردی در خانواده سابقه ابتلا به آرتروز گردن داشته باشد، احتمال ابتلا به این بیماری در فرد بیشتر است.

افزایش سن

با افزایش سن، ریسک ابتلا به آرتروز گردن افزایش پیدا خواهد کرد و با گذشت زمان، فرایند فرسایش و تخریب مفاصل شدیدتر نیز می شود.

سبک زندگی

در برخی از موارد سبک زندگی نیز در بروز این مورد تاثیرگذار است، بدین صورت که فعالیت‌هایی مانند باربری سنگین، استفاده بیش از حد از گوشی‌های همراه و کامپیوتر، نشستن طولانی مدت با قرار دادن گردن در وضعیتی ناصحیح و نادرست و برخی نادرست خوابیدن می‌توانند ریسک بروز آرتروز گردن را افزایش دهند.

ستون فقرات گردنی از هفت مهره (استخوان) تشکیل شده است که مانند حلقه های بازی حلقه انداختن، روی هم قرار گرفته اند. حلقه بالایی نیز در قاعده جمجمه قرار دارد.

مانند سایر اعضای بدن، دیسک ها و مفاصل گردن به دلیل فرسودگی تحلیل می روند. آرتروز گردن شامل این تغییراتی است که با گذشت زمان یا به دلیل آسیب دیدگی اتفاق می افتد یک متخصص کنترل و درمان درد در کلینیک درد در تهران می گوید: بیشتر افراد ۶۰ ساله و بالاتر یک نوع آرتروز گردن دارند. انواع التهابی آرتروز که به دلیل سیستم ایمنی بیش از حد فعال رخ می دهد، می تواند باعث ابتلا به این عارضه در آن ها شود.

چگونه می توان به ابتلا به آرتروز گردن پی برد؟

به منظور تشخیص آرتروز گردن، باید به متخصص متبحر مراجعه کرده و با ارائه شرح حال خود به ادامه معاینات فیزیکی و بالینی بپردازید.

سپس، پزشک با دقت تمام یک معاینه بدنی برای ارزیابی دامنه حرکت در گردن شما و بررسی رفلکس ها و عملکرد عضلات در بازوها و پاها انجام می دهند. ممکن است شما را در حال راه رفتن تماشا کرده تا ببینند خللی در راه رفتن شما وجود دارد که بتواند فشرده سازی نخاع شما را نشان دهد.

برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد محل دقیق و میزان آسیب به ستون فقرات گردنی، آزمایشات تصویربرداری ضروری است. این موارد ممکن است شامل عکس برداری با اشعه ایکس، توموگرافی کامپیوتری (CT) یا MRI برای نشان دادن استخوان ها، دیسک ها، عضلات و اعصاب گردن و نخاع باشد.

میلوگرافی نحوه تعامل خار و دیسک استخوان با عصب های فردی را نشان می دهد و الکترومیوگرافی نشان می دهد که اعصاب به خوبی سیگنال های ارتباطی بین نخاع و عضلات را دارند.

پزشک شما ممکن است آزمایش خون را نیز تجویز کند تا ببیند که آیا شما آنتی بادی یا التهاب سیستمیک دارید که آرتروز التهابی مانند آرتریت روماتوئید، آرتریت پسوریازیس یا اسپوندیلیت آنکیلوزان را نشان دهد.

درمان آرتروز گردن

در بیشتر موارد، درمان آرتروز گردن بدون جراحی است. گزینه های درمان غیر جراحی در زیر ذکر شده است.

درمان-آرتروز-گردن

دارودرمانی

از داروهای ضد درد می توان برای رفع درد، التهاب و تورم استفاده کرد. داروهایی نظیر آسپرین، ناپروکسن و ایبوپروفن می توانند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کنند. مسکن ها (مانند استامینوفن) می توانند به کاهش دردی خفیف تا متوسط ​​کمک کنند.

تزریقات مبتنی بر استروئید و بلوک های عصبی

تزریق استروئید اپیدورال جایی است که پزشکان دارو را مستقیماً به فضای اپیدورال کانال نخاع اطراف ریشه عصب تزریق می کنند. این دارو ترکیبی از کورتیکواستروئیدها و بی حسی موضعی است که در کنار هم التهاب را کاهش داده و درد را تسکین می دهد.

تزریق بی حسی موضعی و کورتیکواستروئیدها است که مستقیماً در مفصل آسیب دیده قرار می گیرد. مفاصل وجهی استخوان های ستون فقرات را به هم متصل می کنند و به این ترتیب ستون فقرات خم می شود و پیچ می خورد.

بیهوشی تسکین موقتی درد را ایجاد می کند و کورتیکواستروئیدها باعث کاهش التهاب در مفصل می شوند.

بلوک عصبی تزریق ماده بی حسی موضعی نزدیک به عصب هدف یا گروهی از اعصاب برای جلوگیری از درد است. باتوجه به جایی که درد دارید انواع مختلفی از آن استفاده می شود. ممکن است با یک تزریق درمان شوید یا به چندین روش درمان بلوک عصبی نیاز داشته باشید.

تزریق اپیدورال

ورزش

ورزش هایی که شامل کشش، تقویت و بهبود دامنه حرکتی هستند، می توانند به کاهش درد کمک کنند شما باید هنگام انجام تمرینات، گردن خود را به آرامی حرکت دهید، یا حرکات ناگهانی انجام ندهید. در ابتدا ممکن است احساس ناراحتی کنید و باید در صورت افزایش هر گونه درد در گردن، از ورزش کردن دست بکشید.

ورزش سبک مانند پیاده روی، شنا، ایروبیک در آب، دوچرخه سواری، یوگا یا پیلاتس متناسب با این موضوع است و می تواند به بهبود قدرت و انعطاف پذیری کمک کند.

نرمش دادن شانه های خود را نیز فراموش نکنید، چرا که نرمش دادن آن ها به تقویت عضلات حمایت کننده از گردن شما کمک می کند.

فیزیوتراپی

در صورتی که دارای درد شدید به علت آرتروز گردن هستید، پزشک ممکن است فیزیوتراپی را به شما توصیه کند. فیزیوتراپی برای آرتروز گردن شامل انجام تمرینات خاصی در جهت کمک به تقویت و کشش عضلات ضعیف یا کشیده است و می تواند دامنه حرکت را بهبود بدهد. طول جلسات و برنامه ها متفاوت و متناسب با شرایط تعیین خواهد شد.

نکات مهم در مورد سهولت در درمان آرتزو گردن

  • اگر سیگاری هستید سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن باعث کاهش اثر بخشی برخی از داروهایی می شود که برای درمان آرتروز استفاده می شوند. و سیگار کشیدن می تواند انجام فعالیت هایی را که علائم آرتروز را تسکین می دهند، مانند ورزش دشوار کند.
  • پشت و گردن خود را در حالی که پشت کامپیوتر نشسته اید، در وضعیت مناسبی قرار دهید، بدین صورت که کامپیوتر خود را در مقابل سطح چشم نگه داشته تا فشاری به ناحیه گردن وارد نشود.

نتیجه گیری از آرتروز گردن

با توجه به مطالب بالا بهتر است نکات مراقبتی را به خوبی رعایت کنید تا مشکلات عدیده ای دیگری برایتان ایجاد نشود. چنانچه سوالی در مورد هر بخش از این مقاله و آرتروز گردن داشتید، می توانید در قسمت دیدگاه ها در ذیل همین مقاله مطرح کنید و یا حتی به صورت حضوری و غیر حضوری با مشاوره آنلاین با دکتر آریانی ارتباط برقرار کنید.

مطالب مرتبط
فهرست محتوا
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *